Jag ska bygga en "såg" för cellplast.

Har hittat en reglerbar transformator från Märklin.
På baksidan sitter tre uttag (svart, röd, gul).

Vilka två uttag ska jag använda?

(Extra fråga, litet sidospår)
Vad används uttagen till vid järnvägsbygge?
 
Förmodligen är det hela tiden full spänning mellan två av dem och den reglerbara spänningen mellan två. Min gissning är full spänning svart - röd och reglerbar svart - gul. Du kan mäta det om du har eller skaffar en multimeter. Eller vänta tills någon märklinkännare talar om säkert vilken färg som är vad.

Vet du att transformatorn är lämplig för uppgiften? Värmetråden skulle mycket väl kunna kräva mer ström än ett modelltåg. Då riskerar du att transformatorn överhettas.
 
Besvarar den här filmen frågan? Det ser ut som att min gissning var fel beträffande gul och röd.
 
Icke variabel används till tex belysning och elektriskt styrda växlar.
 
M
Märklin HO har ett återfjädrande läge som skickar ut en betydligt högre spänning, den används för att ändra riktning på loket.

Och som tidigare skrivits Gul är fast belysningsspänning, röd är variabel, alla är AC vilket inte har någon betydelse om du bara skall värma upp en kanthaltråd.
 
Du måste räkna lite på hur du ska dimensionera.
Förmodligen behöver du ha 10 W effekt på en tråd som är typ 100 mm lång. En tråd på 0.2 mm har en resistans på runt 46 Ohm/meter. Följaktligen måste transformatorn leverera 1.5 A och 6.7 V.
Om du har en transformator som levererar 12 V så behöver den leverera 0.83 A för 10 W och samma tråd måste vara 32 cm, alltså förmodligen för lång så du måste öka effekten alternativt välja tunnare tråd som kan bli kortare.

Finns rolig info här bland annat:
https://highcap.se/kanthaltrad.php
 
  • Gilla
toker78
  • Laddar…
Liten inspirationsbild. Been there. Done that.
Hemmagjort bord med en improviserad mekanisk arm och gummistropp, samt en sockerbit som trådhållare.
Under bordet är tråden fäst med en sockerbit. Armen vippar runt en m8 bult. En gummistropp (amotisör) håller lagom sträckning. Hade inte tillgång till rätt sorts tråd. Använde tunna gitarrsträngar.
Lycka till
Hälsar Findus
 
  • Gilla
Pen och 3 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Du måste räkna lite på hur du ska dimensionera.
Förmodligen behöver du ha 10 W effekt på en tråd som är typ 100 mm lång. En tråd på 0.2 mm har en resistans på runt 46 Ohm/meter. Följaktligen måste transformatorn leverera 1.5 A och 6.7 V.
Om du har en transformator som levererar 12 V så behöver den leverera 0.83 A för 10 W och samma tråd måste vara 32 cm, alltså förmodligen för lång så du måste öka effekten alternativt välja tunnare tråd som kan bli kortare.

Finns rolig info här bland annat:
[länk]

Hur räknar du ut detta?
Kan du ge mig en bra formel för detta så en sån som jag förstår :)
 
Man använder två grundformler där P=effekt, U= spänning, R=resistans och I = ström.
U=R*I .....(1)
P=U*I .....(2)

Genom att ersätta U i ekvation (2) med R*I (det är ju samma sak enligt ekvation (1)) så får man:
P=R*I2 ...(3)
Enligt (1) är också I=U/R om man dividerar båda sidor med R. Så då kan man få
P=U2/R ...(4)

Ekvation (4) kan man sedan stuva om (genom att multiplicera båda sidorna med R och dividera med P) till
R=U2/P ...(5)

Så vill du ha 10W effekt med en 12V transformator så behöver du enligt ekvation (5) ha 12*12/10 = 14.4 Ohm. En elementtråd som har motståndet 46 Ohm/meter ska då vara 31 cm (=14.4/46). Strömmen genom tråden blir 0.833 A (10/12) enligt ekvation (2).
Ok, det här blev lite mer matematiskt än tänkt...:)
Tilläggas bör att formlerna gäller för likström men de bör förmodligen ge god fingervisning också för växelström i alla fall vid frekvensen för vårt 220V-nät.
 
Det funkar bra för växelström så länge det är resistiva laster. Men formel 2,3 och 4 är olyckligt skrivna. Det är inte gånger 2 som det är skrivet utan i kvadrat det ska vara. På en telefon kan det vara en utmaning att skriva en upphöjd tvåa. Men ^2 funkar också.
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Det funkar bra för växelström då länge det är resistiva laster. Men formel 2,3 och 4 är olyckligt skrivna. Det är inte gånger 2 som det är skrivet utan i kvadrat det ska vara. På en telefon kan det vara en utmaning att skriva en upphöjd tvåa. Men ^2 funkar också.
Bra klargörande...!:ok:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.