Hej!
Vi håller på att renovera vår tvättstuga. Vi har tagit bort den gamla plastmattan och ska lägga klinker. Vi har en golvbrunn som är fastgjuten i betonggolvet. Måste den bytas ut eftersom den är äldre än från 1990? Hur gör vi i så fall?
Egermo
 
hej !

måste man ha tätskikt i en tvättstuga i källaren ?
kan man inte bara lägga klinker direkt på betonggolvet, den eventuellt lilla fukt som blir kan väl vandra genom plattan.
 
tracker skrev:
hej !

måste man ha tätskikt i en tvättstuga i källaren ?
kan man inte bara lägga klinker direkt på betonggolvet, den eventuellt lilla fukt som blir kan väl vandra genom plattan.
I ditt läge skulle jag inte tätskikta golvet utan lägga plattorna direkt. Den lilla mängd fukt som kan tänkas komma ut på golvet i en tvättstuga i källaren kan knappast göra någon skada. (Får du en stor läcka så kommer det naturligtvis att bli fuktskador i väggar och så).
 
men jag funderade om man enligt byggregler måste ha tätskikt för att det finns en golvbrunn, om man sedan säljer huset och berättar att det var renoverat 2006 och sedan upptäcker dom att det inte finns tätskikt som det borde göra och anmärker på dolt fel.
vad gäller ?
 
Vi kör nog med tätskikt för säkerhets skull.
egermo
 
Efter att ha rådfrågat och kollat sidor på nätet så har vi bestämt att vi ska byta ut brunnen.
Mvh. Anders.
 
Fuktvandring i källare o badrum i källare är knepigt. Kolla diverse källarprojekt i
"Grund & markarbeten" om du vill fördjupa dig.
Ska du inte ha golvvärme o isolering så är det lättare.
Nu mera har försäkringsbolagens fanatiska fuktspärrsnoja luckrats upp lite vad gäller källare. Den största fuktvandringen sker normalt från marken och genom plattan upp.
Dvs fuktspärrar du så stänger du in fukten och då kommer den att krypa under fuktspärren och ev ge fuktproblem i angränsande rum.
Har du inga organiska material i väggar etc så är det bara att köra utan fuktspärr.
Kring utsatta ställen (tex runt brunn och i duschutrymme i badrum) kan du lokalt fuktspärra. I en tvättstuga är det inga problem att köra utan! (utan bara fördelar)

Jag tror du gör helt rätt som byter brunnen.

/Mats



/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.