Hej,
Jag är helt novis inom byggandets ädla konst och försöker mig nu på att taka in en del av vår altan.
Hoppas att hjärntrusten här på byggahus kan hjälpa mig.

Jag har köpt impregnerade reglar i måtten 95x95: https://www.beijerbygg.se/privat/sv...-46/95x95-impr-hyvl-klass-a-3-0m-880509509530

Dessa var min tanke att använda som stolpar för att bära upp hela konstruktionen. Nu har jag läst på lite och de är ju inte klassade att använda i en bärande konstruktion och jag undrar sonika om de håller, eller om jag ska foga ihop två 2"4 reglar som stolpar istället.

Helst vill jag slippa böket med att lämna tillbaks befintliga reglar och köpa de nya reglarna då jag inte har någon bil med dragkrok.

Taket (korrugerad plast) kommer att vara 2 x 5,5 m där den långa delen kommer att fästas mot huset i en takstol och på andra sidan i stolparna jag köpt. Det kommer att vara 5 stolpar och takstolarna kommer att sitta med cc 50 och vara av måtten 45x170.

Hoppas att jag lämnat en någorlunda beskrivning av mitt problem och att det finns någon hjälpsam själ där ute i cyberrymden.
 
  • Gilla
Nina1978
  • Laddar…
Jag är ingen expert, men jag är övertygad om att det kommer att hålla. Har själv ett skärmtak med 95x95 stolpar i ytterkant och bärlina över som takstolarna vilar på.

Hur många stolpar du behöver får där emot någon annan räkna på.
 
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Dina stolpar är inte hållfasthetsklassade, men det betyder inte att de helt saknar bärande förmåga. De är kvalitetsgraderade vilket alltid är något. (G4-3, vilket motsvarar VI sortering. De innehåller för många kvistar för att duga som konstruktionsvirke, som ska vara G4-0 - G4-2). Med fem stolpar i framkant kommer lasten per stolpe som högst att vara runt 300 kg om det är i södra delen av landet. Det klarar de garanterat.
 
  • Gilla
Nina1978 och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för snabba svar!

Nu har jag ändå bestämt mig för att försöka göra så pass mycket rätt som jag kan. Köper alltså två reglar och snor ihop. Så slipper jag fundera på det sedan.
Transporten av virket får lösa sig. Har som tur var några vänner med fordon som är bättre lämpade att dra ett släp än en bil utan dragkrok.

Då kommer såklart en följdfråga. Bästa sätt att sätta ihop två reglar?
Trådspik? Skruv? Lim? Buntband? Gaffatejp?
Barnens slime?

Fridens
N.C.
 
Nämen stopp nu. Givetvis ska du fortsätta på inslagen väg och använda dessa stolpar. Denna dimension används hela tiden för precis detta. Kör på nu och konstra inte med någon dubbelregelvariant.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Stort tack för all input!
Jag är nu övertygad om att befintliga stolpar duger, men det blir både billigare och en smula lättare att fälla in bärlinan med lösningen med två reglar.

Jag får ta det lilla böket med transport.
 
Kan du lämna tillbaka det ens?

Byggmax har ju iaf att man inte kan lämna tillbaka virke :)
 
  • Gilla
Skalle189
  • Laddar…
Jorå, jag har 30 dagar på mig att lämna tillbaka virket.
 
Hej

Visst är det kul att bygga :)

Jag håller med om att det är enklare med 2 brädor, kör på det då det är det du är komfortabel med.
95x95 är snyggare och lika enkelt givet att man har kunskap och verktyg, rätt fogsvans hade räckt.

Lägg upp en bild på dina förutsättningar och planer så förstår vi bättre hur du tänker.
Exempelvis infästningen av altantaket är en punkt där jag sett de största bristerna, och det är där snölasset från taket trycker som hårdast.
 
  • Gilla
Stålis_72
  • Laddar…
N NoClues skrev:
Då kommer såklart en följdfråga. Bästa sätt att sätta ihop två reglar?
Trådspik? Skruv? Lim? Buntband? Gaffatejp?
Spika eller skruva! Jag förmodar att tejp och buntband är humoristiskt menat.
Själv skulle jag skruva med 5x80:
302341.jpg
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ostfria-skruvar/traskruvar/traskruvar-302341/
Och jag skulle lagt lite vanligt vitlim av ute-kvalitet emellan också!

Och lycka till och välkommen till Bygg Hus-forumet NoClues!
Gillar ditt nyord att taka in altanen :)
I vilken del av landet håller du till?
 
Kul att bygga..mja..jag vet inte riktigt vad jag ska svara. Just nu gräver jag mig bara längre och längre ner i gropen av ovisshet känner jag. Som kontorsråtta som inte sett obehandlat trä sedan träslöjden är det rätt mycket att ta in.:)
Min första tanke om att få upp ett tak över altanen: -"Hur svårt kan det vara. Några plankor och sedan ett tak. Gjort på en pisskvart".

Sedan börjar man luska och förstår helt plötsligt att man inte förstår något alls.
-Vilket trä?
-Impregnerat?
-Ska du måla trät?
-ja!
-Då måste du vänta ett år eller två med att måla.
-Nähe...Då målar jag inte då.
-Också måste du ha skruven ultracarbongripperplus i måtten n (där n står för ett oändligt antal olika dimensioner).
...skruven finns förståss inte att få tag i när man åker och shoppar. Så är man tillbaks på ruta ett.
o.s.v....

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Exempelvis infästningen av altantaket är en punkt där jag sett de största bristerna, och det är där snölasset från taket trycker som hårdast
Sedär! Ytterliggare en sak jag inte tänkt på. Eller jo, tänkt har jag, men förmodligen fel. Jag tänkte bara sätta upp takstolarna med ett vinkeljärn (heter det så?) mot utskjutande tak från huset. Men vid närmare eftertanke är det nog ingen bra idé. Måste nog hitta en regel i taket att fästa dem i...på något sätt:)
Tack Workingclasshero!

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag förmodar att tejp och buntband är humoristiskt menat.
Mjo, tejp och buntband var en smula åt det humoristiska hållet. Lätt att glömma att ironi inte är så lätt i skrift.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Gillar ditt nyord att taka in altanen
Du har helt rätt. Det är ett väldigt konstigt uttryck, men det kanske förtydligar min okunskap:) Min vokabulär kommer att utökas med enorma mängder nya ord.
Jag har slagit ner mina stolpar..ehh..blivande stolpar...av två reglar...i stockholmsregionen.
 
  • Gilla
Nina1978
  • Laddar…
N NoClues skrev:
Kul att bygga..mja..jag vet inte riktigt vad jag ska svara. Just nu gräver jag mig bara längre och längre ner i gropen av ovisshet känner jag. Som kontorsråtta som inte sett obehandlat trä sedan träslöjden är det rätt mycket att ta in.:)
Min första tanke om att få upp ett tak över altanen: -"Hur svårt kan det vara. Några plankor och sedan ett tak. Gjort på en pisskvart".

Sedan börjar man luska och förstår helt plötsligt att man inte förstår något alls.
-Vilket trä?
-Impregnerat?
-Ska du måla trät?
-ja!
-Då måste du vänta ett år eller två med att måla.
-Nähe...Då målar jag inte då.
-Också måste du ha skruven ultracarbongripperplus i måtten n (där n står för ett oändligt antal olika dimensioner).
...skruven finns förståss inte att få tag i när man åker och shoppar. Så är man tillbaks på ruta ett.
o.s.v....


Sedär! Ytterliggare en sak jag inte tänkt på. Eller jo, tänkt har jag, men förmodligen fel. Jag tänkte bara sätta upp takstolarna med ett vinkeljärn (heter det så?) mot utskjutande tak från huset. Men vid närmare eftertanke är det nog ingen bra idé. Måste nog hitta en regel i taket att fästa dem i...på något sätt:)
Tack Workingclasshero!


Mjo, tejp och buntband var en smula åt det humoristiska hållet. Lätt att glömma att ironi inte är så lätt i skrift.


Du har helt rätt. Det är ett väldigt konstigt uttryck, men det kanske förtydligar min okunskap:) Min vokabulär kommer att utökas med enorma mängder nya ord.
Jag har slagit ner mina stolpar..ehh..blivande stolpar...av två reglar...i stockholmsregionen.
Älskar detta inlägg 😄
Ska själv ge mig på att bygga altantak med 95x95 ”stolpar” tänkte jag. Hur blev det med ditt tak?
 
N Nina1978 skrev:
Älskar detta inlägg 😄
Ska själv ge mig på att bygga altantak med 95x95 ”stolpar” tänkte jag. Hur blev det med ditt tak?
Hej!

Det här var ett tag sedan! 🙂

Jo, taket blev bra, men beslutade mig för att köra på 2"4 reglar istället. Det blev enklare och man riskerar inte att de vrider sig var argumenten för två reglar.

Lycka till med ditt bygge!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.