Jag och min sambo har nu gått igenom ca ett 20-tal huskataloger (kom ett par nya i brevlådan nästan dagligen
under ett par veckor :+) ) och efter lite efterforskningar över vilka som verkar vara bäst att ha göra med så har vi bestämt oss för att bygga ett Trivselhus. Det vi har bestämt oss för är ett 2-våningshus där man har sovrummen på övervåningen, men i och med ett husköp så kommer det också en hel del frågor och det mesta gäller priserna på vad man får med och inte och det verkar som om Trivselhus har den bästa grund standarden.

Finns det någon som har byggt ett 2-vånings Trivselhus (kanske som vi med 2 små barn)
och som vet vad man bör tänka på samt vilka priser som gäller.... orkar inte med
dryga säljare just nu eftersom vi inte planerar att börja bygga förrän om ca 1år... håller just nu att leta tomt !!!
 
Hej
Jag och min sambo ska också bygga med Trivselhus, som det känns i nuläget, men vi har inte riktigt klart med tomt än. Har varit i kontakt med Trivselhus ganska mycket och dom känns faktiskt riktigt bra.
Priserna beror ju på storlek självklart, och vi har tittat på både 1-, 1 1/2- och 2-plan. De hus vi varit intresserade av har vi fått pris på och de har legat mellan 1,5 - 2 milj nyckelfärdigt och då är storleken 140 - 170 kvm. Billigare att bygga på höjden än på bredden.
Blir nog ett 1 1/2- eller 2-plan funkis där vi inreder vinden själva.

 
Ett annat företag som är värt att jämföra mot trivselhus är Vallsjöhus! Mer utrustning för samma pengar!
 
Vårt Trivselhus kommer om en vecka!!! :surprised: - och dom priserna som Emma har känner jag inte riktigt igen. Men det beror jo på hur mycket plats man vill ha ;)

Trivselhus har jo som du själv har märkt en väldigt hög grundstandard, och i vårt hus har vi uppgraderat köket med en massa lådor, uppgraderat badrumsmöblerna, satt in braskamin och bubbelbad, valt till en massa spottar och annat elektrisk tingeltangel - med andra ord, ett riktigt lyxhus (i våra ögon ;)

Priset på vårt hus kommer att hamna runt 2,1 mille incl. dessa tillval, och då har vi en enplansvilla på 140m[sup]2[/sup]. Och som förra talaren också sagde, så är det jo billigare att bygga på höjden än på bredden.

Men jag tror inte att du skall vare rädd att ta kontakt med en TH säljare, dom bör kunna förstå och respektera hur ert tidsschema ser ut!

Vart skall ni bygga? Om det är Stockholmstrakten, så kan jag värmt rekommendera vår säljare på TH.

Vänligen

Jan
 
Lindhardsen

Undrar om priset ni fått på ert hus är nyckelfärdigt och inklusive grundläggning? Har ni putsat eller trä?

Grattis i förskott till huset då. Kul för er. Vi längtar till vi sitter i samma sits som er...

mvh
Johan
 
Rekommenderar starkt att ni inte börjar med att välja "det finaste huset" som det står i Trivselhuskatalogen (och hemsidan). Vi hade kallt räknat med att bygga ett 1,5 planshus när vi letade tomt. Efter två års letande så hittade vi äntligen tomten vi ville ha. En sluttningstomt med underbar utsikt över en stor sjö!

När man inte vet väderstreck och tomtförutsättningarna så ska man nog bara rikta in sig på att hitta ett husföretag som man litar på (hänger mycket på säljaren). Det är mycket lättare att anpassa huset efter tomten en tvärt om. Det kan vara skönt att ha morgonsolen på uteplatsen vid köket. Vardagsrum mot solnedgång osv. Väderstrecken blir ju avgörande för rumsplaseringen.

Ska själv bygga ett Vallsjöhus! Kan vara värt att kolla!

LYCKA TILL!
 
Priset är nyckelfärdigt, det enda vi skall göra själva med huset är målning utvändigt.
Och det är incl. 305.000 till grundläggningen, som dock inte är fastpris. För vår del blev grunden ca. 50.000 dyrare för att vi blev tvungna att höja hela tomten/sockelhöjden av kommunen.

Så ja, men pris är incl. "allt". :D

Har precis kollat kalkylen, och jag hamnar på 2.220.000, och då har vi räknat med 50.000 i "markreserv", utvändig målning, bygg-el och alla tillval invändigt.

Vad som tillkommer på detta är jo tomt, pantbrev, lagfart (på tomten=dyrt i Stockholm), bygglov, kvalitetsansvarig och kostnad för evt. omlastning och sopcontainers. :-/

/J
 
Tack för svaren och vi har kommit på (inte så svårt val) att vi inte vill lägga lika mycket pengar för en tomt i Norra Stockholms området (ex Norra Sollentuna) som vi får ge för ett nyckelfärdigt hus... så vi kommer att leta tomt i Västerås. Man blir lite kinkig på vad man vill ha för boendemiljö för sina barn när dom växer upp.
Det "Douglas" sa har vi också tagit fasta på att det är billigare att bygga på höjden samt att man då också kan skapa en plats för sov och rekreation. De husen vi har tittat på hitills är Greenline 714, 524 och 525 men det lutar nog åt 525 beroende på vilken tomt vi får tag i.
Vallsjöhus... värt att titta upp!

Jättetacksam för svaren för detta är ingen lätt sak och det vi kommer att göra är att skriva ett avtal med ett fast pris så att inga oförutsedda utgifter tillkommer som man inte redan har signerat för.


 
Be Vallsjöhus att räkna på Trivsel 525:an. Han som äger Vallsjö jobbade på Trivselhus förut. Vårt soutteränghus liknar Trivselhus Arkitektens skiss 533 med skillnad på planlösningen. Priset skiljde ca 300 000:- för i princip samma standard. :surprised:

Angående era planer på att ha sovavdelning på överplan så går det att göra samma lösning med ett soutteränghus. Vi har allrum/3 st sovrum/ badrum/förråd i soutterängplanet och entré/kök/vardagsrum/1 st sovrum på övervåningen. Tanken är att sova på samma våning när barnen är små och sedan flytta upp så de får en "egen" våning när de blir äldre.

När ni hittar rätt tomt så kommer ni att känna det. Vi letade i två år innan vi hittade "rätt". Men den som väntar på något gott ........
 
Nej....lyssna inte på Matbr107. ;)....Trivselhus är mycket bättre....har precis fått vårt hus i dag och vilken kvalitet.....känns kanon!
 
Det är bara att gratulera - Jag vill också ha mitt hus!!!

Fina bilder från dagen på din site ... Man blir jo bare SÅ sugen på att komma igång själv!
 
Hej och grattis till Calle Anka med familj!!!!!!!!!!!
Huset ser jättefint ut. Vad mycket de hinner med på 1 dag. Vi bygger 529 något omritat till 145 kvm. Pris nästan 2.200.000 kr inkl. allt utom tomt där priset är 595.000 kr. Sedan tillkommer räntan på byggkreditivet. Idag fick vi veta att beräknad leverans blir vecka 12. Vi längtar redan!!!!!

Nästa familj på tur är Jan med familj. Det ska bli jättekul att se era bilder.

Mvh Mari :)
 
Tackar....fattar inte vad det är men endorfinerna sprutar helt klart! Som att bli pappa igen....det mest fantastiska är att alla delar passar så bra....och det går fort att resa hus. Det är oerhört viktigt med duktiga snickare....dessa killar visste vad de gjorde.

Vecka 12 är inte långt bort....tyckte inte det var länge sedan vi slutbeställde huset och nu har det kommit....så ni har lite att se fram emot!

Sen luktar nya hus gott kom jag på igår....nyoljad trävägg....mumma!

Uppe med tuppen idag....Skall åka ut med fikabröd och spana in takstolarna som inte hanns med igår. Sen måste kranen åka hem, annars blir det dyrt  ;)!
 
Iram skrev:
Nästa familj på tur är Jan med familj. Det ska bli jättekul att se era bilder.

Mvh Mari :)
Jag lovar att försöka vare lika snabb med att få ut bilder på min husleverans ;)

/J
 
Grattis Calle Anka!!!

Åkte förbi på bonäsvägen igår vid 18 och kollade på bygget. Ser ut att bli riktigt snyggt. Vi ska bygga oss ett 1 1/2 eller 1 plan funkis med TH så fort vi får klart med tomten.

Bara att säga lycka till med allt. Du har lite att pyssla med nu ett tag framöver då....

mvh
Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.