Hej
Har en gammal elpanna, CTC Electronic m Drabant VV-beredare.
Har problem med att Temp till radiatorer är för hög trots att det nu blivit varmt ute (temp till radiatorer visar 34 grader).
Beställde ny utegivare men tyvärr fortfarande ingen skillnad, så det verkade inte vara problemet. Någon som har någon idé om vad det kan vara för fel? Vad brukar ge upp förutom givaren? Har testat de olika förinställda kurvorna (A till D), ingen skillnad.
 
Krokben
B Babar skrev:
Hej
Har en gammal elpanna, CTC Electronic m Drabant VV-beredare.
Har problem med att Temp till radiatorer är för hög trots att det nu blivit varmt ute (temp till radiatorer visar 34 grader).
Beställde ny utegivare men tyvärr fortfarande ingen skillnad, så det verkade inte vara problemet. Någon som har någon idé om vad det kan vara för fel? Vad brukar ge upp förutom givaren? Har testat de olika förinställda kurvorna (A till D), ingen skillnad.
Har du testat att dra ner kurvan i botten? (dum fråga kanske men måste fråga)

Jag har också en gammal CTC panna, förra året i april hade en kontaktor brunnit fast så den pumpade ut ca 40 gradigt vatten trots att kurvan var helt i botten, när det var 15 plus ute. Fick byta kontaktor.
 
Ja alla kurvor och inställningar står på minsta möjliga. Hur vet jag om det är en kontaktor som brunnit, hur kollar jag det? Eller är det bara att köpa ny och hoppas på det bästa?
Tack för svar
 
Krokben
B Babar skrev:
Ja alla kurvor och inställningar står på minsta möjliga. Hur vet jag om det är en kontaktor som brunnit, hur kollar jag det? Eller är det bara att köpa ny och hoppas på det bästa?
Tack för svar
På min panna så är det tre dioder som lyser om dem är igång, så dem slår av och på efter effektbehov. Jag märkte att min nedersta kontaktor lös trots att den borde ha slocknat. En ny kontaktor kostar ca 800kr (i vilket fall den jag behövde) och det är inte svårt att byta själv. Glöm bara inte att bryta strömmen innan du grejar!

Edit: Har du ingen diod som indikerar om den är av eller på så kan du skruva upp pannan och kolla på kontaktorerna (borde rimligtvis vara flera än en). Man ser tydligt om kontaktorn har brunnit.
 
Aha, ja min nedersta lyser också hela tiden. Den ska alltså slockna ibland? Låter ju som det kan vara samma fel isf. Ska kolla upp detta, stort tack!
 
Krokben
B Babar skrev:
Aha, ja min nedersta lyser också hela tiden. Den ska alltså slockna ibland? Låter ju som det kan vara samma fel isf. Ska kolla upp detta, stort tack!
Jajemen, så här års bör dioden vara släckt om inte kurvan är bra hög! Lycka till! :)
 
  • Gilla
Babar
  • Laddar…
Inte helt ovanligt att en kontaktor har klistrat och ligger och drar hela tiden.
Man får mäta och se om den är sluten när den inte ska vara det. Oftast finns det en indikering på kontaktorn som visar om den är sluten.
Det kan ev. vara ett kretskortsfel också. Även det går att mäta sig fram till.

Är du inte bekväm med elektrisk felsökning, så rekommenderar jag att du anlitar en duktig elektriker eller någon som jobbar med värmeservice.
 
Tack till er alla, jag återkommer när det är löst (förhoppningsvis) så får vi se..
 
Skulle ju återkoppla vilket jag glömt... tack för era förslag, det var mycket riktigt en kontaktor som brunnit/gått sönder, så nu tuffar pannan på igen!! Tack
 
  • Gilla
lordi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.