På landet i Roslagen har vi en liten uteplats på sisådär 10-12 kvadratmeter med gräs och utsikt över vattnet. Det har alltid varit lite svårt att få gräset att växa där och förra sommaren (2018) under den stora torkan så försvann det helt. Tänkte att det växer väl upp igen efter vintern, men det ser inte så ut.
I stället har nån konstig växt brett ut sig som jag inte sett där förut. Vad är det och vad kan man göra åt gräsplätten?
Så här ser det ut över nästan hela ytan nu:
Ojämn gräsmatta i Roslagen ersatt av en expansiv grön växt med små lövverk och utspridda döda växtdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det fanns också nån sorts vitblommande 10 cm hög växt, som verkar ha blommat över nu, men den täckte också hela ytan.

Kan man köra DICOTEX (MCPA) för att få bort det eller räcker det att hälla på jord ovanpå och så nytt gräs?
 
Samma här. Något slags näva, liknar sparvnäva. Sprider sig lätt som frön.
 
B Bo Berglund skrev:
På landet i Roslagen har vi en liten uteplats på sisådär 10-12 kvadratmeter med gräs och utsikt över vattnet. Det har alltid varit lite svårt att få gräset att växa där och förra sommaren (2018) under den stora torkan så försvann det helt. Tänkte att det växer väl upp igen efter vintern, men det ser inte så ut.
I stället har nån konstig växt brett ut sig som jag inte sett där förut. Vad är det och vad kan man göra åt gräsplätten?
Så här ser det ut över nästan hela ytan nu:
[bild]
Det fanns också nån sorts vitblommande 10 cm hög växt, som verkar ha blommat över nu, men den täckte också hela ytan.

Kan man köra DICOTEX (MCPA) för att få bort det eller räcker det att hälla på jord ovanpå och så nytt gräs?
Gift känns onödigt när du inte har något gräs. Lös frågan först, varför tar sig inte gräset. Ny jord och sådd låter väll som en utmärkt plan.
 
Jag hade en hög med gräsmattejord som jag spred ut och täckte växtligheten med, c:a 2-3 cm. Sern spred jag ut en massa gräsfrö oich vattnade. Få se vad som hänt nästa gång vi kommer ut.
 
B
Min gräsmatta är likadan sedan förra årets torka. I kombination med sjukdom så kunde jag inte ta hand om rabatterna heller så allt växte igen och spred sig till gräsmattan.

Jag har spridit ut dicotex två gånger. Beställt från agrarking. 50 ml i 5 liters tryckspruta. Hela min gräsmatta är infesterad men vissa områden är bättre än andra. Det svåra är att träffa allt för att förhindra återväxt. Andra besprutningen (idag) hällde jag i en burk karamellfärg. Röd. Det hjälpte oerhört mycket för att veta vilka områden jag besprutat och vilka jag missat.

När ogräset dött (cirka 1-2 veckor) blir det mossrivare, kratta upp allt skit, vertikalskärare, toppdressa och nya gräsfrön blandat med gödning. Jag kommer punktbespruta igen i juli för att ta död på det som kommer igenom toppdressen.

Sen hoppas jag att gräsmattan är fin igen.

Det går inte att ta död på det genom att lägga jord över och stöd så.
 
OK, får köra Dicotex när ogräset tittar upp igen då...
 
Den nya toppdressen lär vara en utmärkt grogrund för ogräs och gräsfröna kan då svårt att ta sig när ingen håller jorden fuktig. Så det kan nog bli blandad kompott efter den här sådden tänker jag.
 
KristinaRT
Det ser ut som någon slags näva, de är väldigt toleranta för torka har jag märkt. Fördelen är att de ofta är ganska lätta att dra upp, även om de ser utspridda ut finns oftast dn ”central” rot man kan gräva eller dra upp.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
B
Du ska för övrigt vara glad att det är 12 kvm det gäller. Jag har 1000 kvm att bekämpa och toppdressa :sweat::sweat::sweat:
 
B
På tal om dicotex, hur stor är chansen att man får fram Glyfosat från agrarking? Samma märke som Dicotex, 1 liter Glyfosat. Finns ju Roundup koncentrerad 1 liters flaska i sverige men det är billigare genom agrarking. Hade ändå tänkt beställa en till flaska dicotex.
 
Grattis till en ny hobby. Har kämpat mot denna näva i flera år. Vet inte hur många 1000 tals vi dragit upp på våra 120m2 ex gräsmatta. Den tränger väldigt lätt undan gräset och blir som ett fält om den får några månader på sig. Förökar sig både med frö och utlöpare verkar det som. Fördelen med torkan förra sommaren var att de blev lätta att se när de var gröna.
 
  • Gilla
Bob-TheBuilder
  • Laddar…
B
V viggen_l skrev:
Grattis till en ny hobby. Har kämpat mot denna näva i flera år. Vet inte hur många 1000 tals vi dragit upp på våra 120m2 ex gräsmatta. Den tränger väldigt lätt undan gräset och blir som ett fält om den får några månader på sig. Förökar sig både med frö och utlöpare verkar det som. Fördelen med torkan förra sommaren var att de blev lätta att se när de var gröna.
Din räddning stavas dicotex :D
 
B Bob-TheBuilder skrev:
Din räddning stavas dicotex
Tur att jag köpte en liter i höstas från AgrarKing då. Men nu är vi inte kvar på landet längre, får se hur det artar sig när vi kommer dit igen. Får inte glömma dicotex och sprutan bara...
 
  • Gilla
Bob-TheBuilder
  • Laddar…
Vill inte va den, men det har gått långt om man tycker det är en bra idé att spruta gift på en gräs matta vid en sommarstuga för att åstadkomma en monokultur.
 
  • Gilla
  • Haha
Grannens Häck och 3 till
  • Laddar…
Är en sommarstuga värre än någon annanstans menar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.