Ska ha ca 50 m2 mur och blir tookig på dessa höga priser!!! Har du något tips om en bra, men billig leverantör?

Det kan vara knäcksten eller liknande som ska limmas, megastone eller liknande självlåsande.

 
Vad är dyrt och vad är billigt. ???
 
Om vi förtydligar frågeställningen; vad har ni fått betala för den mur som ni köpt? Så kan ju jag bedöma om det var billigt eller dyrt........
 
  • Gilla
Byggster
  • Laddar…
Handlar det om en stödmur eller fristående?
För en stödmur så beror det lite på hur de 50 kvadraten fördelas, en stödmur som skall vara hög ÄR dyr, en låg stödmur kan bli billig. När muren börjar bli över 1-1,5 meter så blir det ett väldigt högt tryck från massorna bakom och det kostar pengar att få en mur som klarar detta i många år framöver.
 
Vi bygger stödmur med Lock-Block XL från www.rbr.se.
Priset på stenen är 600:-/kvm. Läggning 400:-/kvm samt c:a 150-200:-/lpm för schaktbädd/dränering.
Muren klarar 185cm utan geonät.
I förhållande till andra stödmurar en billig och snygg mur. Finns i flera färger....
 
Vad kostar då en gjuten mur? inkl arbete och material?

/
 
Benders megawall kostar ca 500-600 m2. Sen tillkommer transporten, sand, grus och duk.
 
Köp sprängsten i lämplig storlek. T ex 20-30 cm.

Ta dit en eller två polska murare. Bygger 1-2 meter/timma. (Beroende på om du vill mura eller ej) Vill du armera och förstärka. Gör det med armeringsjärn och betong på baksidan.

glöm inte belysning infälld i muren.

Billigare än så kan du inte få det och brutalt snyggt blir det.
 
Har sett OLHA´s mur och håller till fullo med.

Lite fusk dock att använda sprängsten, gör med natursten och gör det själv då blir det som hemma hos mig dvs halvklart :-/

 
  • Gilla
Ivopivo
  • Laddar…
Oj har du bilder på belysningen?

Räknade att vi behöver 70M3 mur går det att få kost forslag ner i 25-40 SKR inkl (arbete, polakker, sten, frakt och belysning:)

 
Ja, det beror på vad Du får köpa sprängstenen för men det är småpengar oftast. Däremot går det åt mer betong än Du någonsin tror..... Vi köpte nog över 10 pall....

Vi har belyst vår mur via markbelysning så messa mig så mailar jag Dig en bild över hur vi har gjort. Men man kan göra på massa olika sätt.

 
OLHA, har du någon bild på muren? Din idé låter verkligen intressant. :D
 
Anna_Panna skrev:
OLHA, har du någon bild på muren? Din idé låter verkligen intressant.  :D
osså intresserad av att se den :)
 
Anna_Panna skrev:
OLHA, har du någon bild på muren? Din idé låter verkligen intressant.  :D
Skulle gärna vilja se muren jag också ;D

Tack på förhand!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.