Har en avluftare (tror jag det heter) i cylinderform i plast som har ett par år på nacken. Den har någon mm spricka i toppen som gör att det läcker ut vatten. Går det att plasta över och laga läckan eller är det bara att köpa ny?
 
  • Sprucken cylinderformad avluftare i plast med synlig spricka markerad med röd cirkel framför en grön dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Det går aldrig att täta en båt inifrån...
Köp ny
 
  • Gilla
prototypen
  • Laddar…
Kort och gått så förstår jag att laga inte är en heltidslösning men för tillfället fundera jag om det GÅR att laga. Har fått pris på 7000 för en ny avsevärt onödigt större modell än den som sitter idag
 
Funkar det inte med en vanlig automatiskt avluftare för 200:-?
 
Det går ju alltid att täppa till det för stunden, nåt tvåkomp-plast-guck, kemisk metall, vulktejp och ståltråd, cykelslang och slangklamma, superlim, eltejp och svordomar, ja listan begränsas bara av fantasin :rolleyes: .
Men det håller ju inte i längden.
Nu ser man ju inte hela apparaten på bilden, och inte hur det sitter ihop, men plast på ett värmesystem(?) brukar vara lite si och så, håller inte. Löd/svetsa/gänga ihop nåt i metall, koppar, galv eller "svart". Möjligen kan rostfritt funka men det är svårare att joxa med själv.
 
Jag är inte riktigt med på vad det är för avluftare, men om en ny kostar 7000kr, så tänker jag det går inte att hitta en på blocket, tradera eller rent av här på detta forum?
 
För sju tusen kanske man kan få en gjord i rostfritt el liknande?
 
Denna avluftare sitter efter hydropressen som och är till för (antar jag) att ta bort luft från vattnet. Bortplockad nu dock. Har en snarlik fast lite större som sitter direkt innan tryckströmbrytaren. Priset fick jag på Ahlsell, har pratat med två olika VVS företag inkl säljaren på Ahlsell och ingen vet exakt vad man kan ersätta det med. Ingen kunde ge ett exakt svar. Har någon annan något förslag så hjälp mig gärna så jag är helt borta gällande VVS
 
  • Avluftare som läcker i toppen, visas med röd markering bredvid hydropress och VVB-system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fotografen Fotografen skrev:
Här har du en som möjligen gör samma jobb? I rostfritt, kampanjpris 2675 kr inkl moms å frakt??!

[länk]

[bild]

[bild]
Står att den är för varmvatten system t.ex ut från VVB eller är det samma princip ändå kanske? Jag har problem med luft i hela vattensystemet, kallt som varmt
Tacksam för all hjälp
 
Skicka ett mail och fråga?
Är du elis på bygge? Ingen röris på jobbet som vet?
 
Närmsta brunnsborrarfirma kan antagligen hjälpa dig.

Men om du inte är säker på vad filtret gör kanske du ska passa på att ta ett vattenprov innan du investerar i nya grejjor.
Vattenkvaliteten kan ändras över tid.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Skicka ett mail och fråga?
Är du elis på bygge? Ingen röris på jobbet som vet?
Jobbar som elektriker, frågat två olika rörisar och ingen som kunde ge ett bra svar.
Har tagit vattenprov på direkt inkommande vatten vid backventilen och fick samma resultat som för tre år sedan. Ska skicka företaget ett mail ang luftfällan. Finns det några andra alternativ ifall det går bet?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.