Hej,

Jag vill ha en duschhörna i ett litet badrum. Jag vill ha väggar av glas med profiler i svart eller mässing. Utrymmet är ganska litet så en hörna med skjutdörrar och ingång i hörnet skulle vara praktiskt. Alternativt avgränsas "hela gaveln" av badrummet med en duschvägg som går från långsida till långsida. Jag har letat och letat, och utan att det ska kosta alltför mycket så är det bästa alternativet jag hittat någon av dessa varianter:
a2fe5829ca4a90206e80fcfe0931d3509f.jpg
3bf94efe19c8ff2e983368b1912a226bc1.jpg
De skulle båda funka i utrymmet. "Golvdelen" i duschen ingår inte, men däremot är det ju en sarg mot golvet i båda alternativen. Hur gör man då med fall i resterande del av badrummet? Det är ju ingen vits att leda vatten mot en golvbrunn när den är avskärmad av sargen, eller? Hur ska man tänka?
 
Åsa Lund
Kommer det ofta så mycket vatten på resten av golvet i badrummet att det börjar rinna?
 
Duschutrymmet hos mig gjordes i anslutning till badrumsbygget och jag har glasvägg helt ner till golvet. Det ångrar jag då avrinningen ner till brunnen är mycket bra.

Var finns din brunn?

Det fastnar lätt smuts/kalk i sargen och hade glasväggen avslutats någon cm ovanför golvet hade det varit lättare att hålla rent.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kommer det ofta så mycket vatten på resten av golvet i badrummet att det börjar rinna?
Nåja, kraven på lutning mot golvbrunn och uppvik mot tröskel är ju till för att golvbrunnen ska kunna ta hand om vatten den dag som en rörskarv börjar läcka eller något annat problem uppstår.

S Sam_u_El skrev:
De skulle båda funka i utrymmet. "Golvdelen" i duschen ingår inte, men däremot är det ju en sarg mot golvet i båda alternativen.
Enligt bilderna är ju de där inte gjorda för svenska krav på vattentålighet i hela rummet där duschen står och inga rörskarvar inne i väggen. Jag föreslår att du vänder dig till hemfint och frågar hur det är meningen att man ska lösa problemet med avrinning mot golvbrunn. Det kan ju tänkas att det är gjort så det inte är helt tätt mot golvet.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kommer det ofta så mycket vatten på resten av golvet i badrummet att det börjar rinna?
Nej, sannolikt inte. Precis som Birgit skriver så är det dels för att en eventuell vattenläcka inte ska leda till annat än vatten i brunnen. Det borde man ju kunna säkerställa genom att uppvik är högre än sargen.
Sen är det ju också smidigt att kunna städa av golvet och skrapa ner vattnet i brunnen. Det går ju inte med en sarg som på bilden.

Vatten från eventuellt småstänk och våta fötter utanför hittar väl sannolikt ner genom fogarna och till brunnen ändå?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nåja, kraven på lutning mot golvbrunn och uppvik mot tröskel är ju till för att golvbrunnen ska kunna ta hand om vatten den dag som en rörskarv börjar läcka eller något annat problem uppstår.


Enligt bilderna är ju de där inte gjorda för svenska krav på vattentålighet i hela rummet där duschen står och inga rörskarvar inne i väggen. Jag föreslår att du vänder dig till hemfint och frågar hur det är meningen att man ska lösa problemet med avrinning mot golvbrunn. Det kan ju tänkas att det är gjort så det inte är helt tätt mot golvet.
Nej, det är gissningsvis en kinatillverkare utan kännedom om svenska regler, men det kanske har en tätskiktad låda inne i väggen; vem vet?

Jag har skickat en fråga till butiken, men ännu inte fått svar. Det finns varken bra bilder, installationsanvisningar eller ritningar på deras hemsida, tyvärr.
 
Åsa Lund
Skaffa svensk modell av duschvägg med tätningslist mot golvet istället?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Skaffa svensk modell av duschvägg med tätningslist mot golvet istället?
Har du något bra exempel som stämmer med mina behov enligt första inlägget? Jag har inte hittat någon, nämligen. Iallafall inte under 20k, vilket jag tycker är för mycket.

Sen vet jag inte om "svensk modell" är korrekt benämning eller att de föreslagna modellerna inte skulle uppfylla svensk standard. Det finns flera "svenska" duschhörn av samma typ som de på bilderna ovan så frågeställningen kommer sig inte av att duschhörnan är importerad. Se exempelvis Ifö Soldid SVH, IDO Showerama 8-3 eller någon av Cabinex modeller med skjutdörr(ar).
 
BirgitS
Svedbergs har en del med svarta profiler i alla fall, men de är ju utan den smutssamlande profilen nedtill.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.