M
Hej!

Har ett litet bestyr på södersidan av huset.

Denna del har 28 eller 33mm tjocka brädor som vattbrädor ovanför fönsterna där man inte har avrundat dem undertill i framkant.

Övriga sidor på huset har betydligt tjockare vattbrädor (ca 50mm) med avrundning.

Utsticket och vinkeln är ungefär samma på båda typerna.

På södersidan så kommer det in vatten ibland, i mellanrummet mellan karm och överkant på fönstret. Det jag sett då är att vattnet rinner ner på vattbrädan, längs kanten, in någon cm på undersidan av vattbrädan och sedan blåser det in mot fönstret.

Gör det så stor skillnad om man har avrundade vattbrädor så att vattnet faller av vattbrädan bättre?

Bifogar en väldigt Picassoinspirerad (killen som gillade att rita snett och vint) förklaring sett från sidan.
 
  • Enkel blå skiss över vattbrädans sidoprofil ovanför ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Det är dessutom lite svårt att hitta bra information kring hur man utformar den här typen av snickerier bäst eftersom det typ är bannlyst att använda det idag.

Ett annat alternativ som jag ska kolla är om det är onödigt stort mellanrum mellan fönster och karm, kan vara en annan orsak till fenomenet.
 
Ska det även tolkas som att det regnar otroligt ofta hos dig? De flesta hus tål ju vatten, det är ju inte så att de ruttnar omgående bara för att något blir lite blött en period.
 
M
S Stefan1972 skrev:
Ska det även tolkas som att det regnar otroligt ofta hos dig? De flesta hus tål ju vatten, det är ju inte så att de ruttnar omgående bara för att något blir lite blött en period.
Nej jag ser det inte som ett stort problem, men det hade ju vart skönt att slippa om lösningen hade vart så enkel att jag behöver runda av brädan bara :)
 
Avrundningen borde tvärtom öka risken för att det skall gå sådär. Avrundningen flyttar ju droppunkten inåt. Därför brukar man ju sträva till en tydlig kant som fungerar som droppnäsa.
 
  • Gilla
widheg och 1 till
  • Laddar…
Vad är förhärskande vindriktning hos dig?
Från det hållet (SV) har jag haft samma "problem" med vatteninblåsning. Oberoende av utformning av vattbrädan/övre fönsterbleck.
Nu har jag byggt till den sidan med nya moderna fönster. Det blåser fortfarande in vatten i fönsterspringan men tätningslisten och fönsterbågen är utformad så regnvattnet rinner ner och ut på nedre fönsterblecket,
 
M
H heimlaga skrev:
Avrundningen borde tvärtom öka risken för att det skall gå sådär. Avrundningen flyttar ju droppunkten inåt. Därför brukar man ju sträva till en tydlig kant som fungerar som droppnäsa.
Det är ju lite det som är kuggfrågan, men det kanske är så. Bifogar en bild på de äldre vattbrädorna.

Något jag dock har noterat är att vattbrädan på den äldre designen sitter ca 155mm över fönsterkarmen. På den nya delen så är det bara 100mm. Det i sin tur skulle ju kunna hjälpa till att få vattendroppar hängande i ”rätt höjd” för att blåsa in i fönstret.

I den gamla designen så har ju inte vattbrädan någon som helst skyddande funktion för direkt ankommande regn, utan bör ha funktionen att vatten som rinner längs fasaden inte ska rinna rakt ner i fodret eller över fönstret.
 
  • Äldre vattbräda över ett fönster med synlig placering avseende fönsterkarmen och väggdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
B bopakoster skrev:
Vad är förhärskande vindriktning hos dig?
Från det hållet (SV) har jag haft samma "problem" med vatteninblåsning. Oberoende av utformning av vattbrädan/övre fönsterbleck.
Nu har jag byggt till den sidan med nya moderna fönster. Det blåser fortfarande in vatten i fönsterspringan men tätningslisten och fönsterbågen är utformad så regnvattnet rinner ner och ut på nedre fönsterblecket,
Det är faktiskt samma, sydväst. Bara sjö (långt bort dock) och åkrar så inget som bromsar upp vindarna vilket gör att det ibland regnar på tvärsen.

Att det kommer in några droppar ibland är ju i och för sig inte farligt. Men jag är trots det lite allergisk mot vatten innanför ytskiktet :D

Vatten hamnar mellan fönsterglasen och rinner sedan ut via den lilla lilla vattbräda som finns under. Detta är ett litet överfönster.
Så antagligen är det ingen fara eller fel i den bemärkelsen, annars hade man ju inte haft den där minivattbrädan mellan fönster och överfönster antar jag.
 
Den där vattbrädan + fönsterfodringen är mest för dekoration. Stoppar såklart rinnande vatten längs fasaden, men knappast ngt annat. Klassiskt och mkt snyggt. :)

Utformningen på brädan är också mest en utseendefråga eftersom den sitter så högt ovanför fönstren.
Har sett snyggt rundade och tjocka vattbrädor på gamla hus. Funktionsmässigt är det sämre än vassa kanter, men som sagt oändligt mkt snyggare. Det viktiga kriteriet är som alltid - tillräckligt bra.

Vi hade ett fönster (kopplat tvålufts) med samma problematik. Det kom in vatten mellan glasen ibland, vilket naturligtvis är dåligt, och det gjorde dessutom att glasen immade igen. Dvs extremt störigt. :mad:
Det märkliga var att detta fönster satt på läsidan. Inget annat av våra fönster, inkl de som regelbundet utsätts för horisontellt regn från SV har någonsin haft det problemet. Tyvärr har jag inte kommit på orsaken, men det enda jag kan tänka mig är en liten/osynlig skillnad i vinklar eller springor i fönstrets överkant, antingen i karmen eller i bågen eller både och. Ev också i kombination med lufttryck/vindar/vindriktning precis över fönstrets överkant.

Så ingen lösning att presentera, men kanske skulle det räcka med en skumgummilist mellan rutorna i överkant för att stoppa vattnet. Om det är enstaka droppar som får lite hjälp av vinden att trilla in mellan rutorna så kanske en sådan vindbroms kan göra den lilla skillnad som behövs. Kan vara värt att prova iom att det är en snabb, enkel och billig sak att testa.
 
M
Det är knepigt att hitta felen ibland, men som ni har påpekat tidigare så gör ju vattbrädan i originalutförandet ingen som helst nytta för att motverka just detta.

Kollade därför mer detaljerat på det fönster som har mest problem och visst hittade jag den troliga orsaken. Det är nämligen ett 10-12mm mellanrum mellan fönster och karm i överkanten. Dessutom skevar det en hel del.

Ska se om jag kan få rättat till det så ska det nog bli ordning på torpet tror jag :)
 
Återkom gärna senare, (efter en vinter eller två), med feedback på hur det gått. Vore fint att få verifierat vad som kan orsaka sådant, samt hur det åtgärdas. :)
 
M
Oldboy Oldboy skrev:
Återkom gärna senare, (efter en vinter eller två), med feedback på hur det gått. Vore fint att få verifierat vad som kan orsaka sådant, samt hur det åtgärdas. :)
Absolut - ska försöka hålla er uppdaterade :)

Försökte ta kort på det men det är svårt att se. Det diffar ganska mycket mellan höger och vänster sida så det ser ju onekligen inbjudande ut för vatten.

Har även sett på ett annat fönster där samma problem har uppstått en enda gång att där ligger fönsterbågen 1mm utanför karmen så där kan det också i värsta fall komma in lite också.

Ska försöka få fason på detta med tiden :)
 
  • Fönsterkarm med ojämnheter där vatten kan tränga in, synlig skillnad mellan höger och vänster sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fräs hellre ett spår nästan längst ut?
 
M
S Sajmon skrev:
Fräs hellre ett spår nästan längst ut?
Hur menar du?
 
Jag skulle hyvla en sneddning på nedre kanten av fodret så att det blir en droppnäsa som får vattnet som rinner längs fodret att droppa ned utanför i stället för att rinna in i springan. Det moderna fodret ser ut att vara av finsågat virke med rundad kant och det leder ju vattnet inåt.

De gamla vattbräderna har helt klart mest som funktion att vattnet inte skall rinna bakom fodret. De har faktiskt en droppkant men den är innanför rundningen.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.