Sovrummet håller äntligen på bli klart.... länge länge har vi slitit.... :)

På väggarna har vi valt en ljus ljus varmgrå färg... golvet kommer att vara klinker... skiffer mörkt grå/svart... taket är vitmålad panel... Har mycket ljusinsläpp...

Kommer även ha en kakelugn svart i ena hörnet... Rummet är ca 17 m2 stort...

Nu behöver jag hjälp med vad vi ska ha för färg på Huvudgaveln... Vi har valt en Klädd gavel från Moltex som heter stockholm.... Blir helt knäpp när det gäller att välja färg... först ville jag ha mörktgrått... men det blir för murrigt... sen ville jag ha vit... men inte så praktiskt....

ska även ha samma tyg på vår continental säng....

Kom gärna med massor av förslag, är hjälplös nu... känns det som :surprised:


Vi har gjort en klädkammare med anslutning till sovrummet med en gammal glasdörr emellan, där ska vi ha en konstgjord ryamatta på golvet..... i en ferrari röd färg.... lite extremt kanske....

ska man ta hänsyn till den man ser den inte så mycket... men lite :)

Mycket frågor här.... men skulle ni välja ek eller vitlackade möbler i rummet.... eller kanske valnöt... då är jag kanske ute på hal is ;)

tacksam för lite råd.... ni brukar kunna hjälpa till grymt mycket...

fia
 
  • tessa.jpg
Hej grossa,

Vad kul att inreda sovrum!! Här kommer lite synpunkter från mig  :)
Jag brukar tänka på varma o kalla färger, samt varma o kalla material... En mix mellan dessa brukar ju bli fint. Jag skulle nog satsa på en vit klädd gavel, trots att det är lite opraktiskt. Ni kan ju fästa kuddar som "ryggstöd" på gaveln, det brukar ju bli fint. Kanske i grått eller rött? Såg din bild på ert kök, o där hade ni nu mkt ek(?) jag skulle nog fortsätta på det träslaget. (Har själv en hel del valnöt - som jag redan (!) är less på.) Ek känns mer klassiskt, sen är det ju alltid trevligt om rummen hänger ihop. För att matcha mattan kan du ju alltid ha lite röda detaljer, en kudde filt eller dyl. Hmm, det var nog allt vad jag hade att komma med just nu... Berätta gärna hur det går! Det är så skoj med inredning!! Hej från mig/A
 
En färg som är snygg, klassisk och passar till i stort sett alla andra färger är ljust olivgrön.
 
anneliomagnus skrev:
Hej grossa,

Vad kul att inreda sovrum!! Här kommer lite synpunkter från mig  :)
Jag brukar tänka på varma o kalla färger, samt varma o kalla material... En mix mellan dessa brukar ju bli fint. Jag skulle nog satsa på en vit klädd gavel, trots att det är lite opraktiskt. Ni kan ju fästa kuddar som "ryggstöd" på gaveln, det brukar ju bli fint. Kanske i grått eller rött? Såg din bild på ert kök, o där hade ni nu mkt ek(?) jag skulle nog fortsätta på det träslaget. (Har själv en hel del valnöt - som jag redan (!) är less på.) Ek känns mer klassiskt, sen är det ju alltid trevligt om rummen hänger ihop. För att matcha mattan kan du ju alltid ha lite röda detaljer, en kudde filt eller dyl. Hmm, det var nog allt vad jag hade att komma med just nu... Berätta gärna hur det går! Det är så skoj med inredning!! Hej från mig/A
Ja du har nog rätt :) kollade igår när vi nu har börjat lägga golvet.... Vitt skulle bli skitsnyggt... det som är bra är att man kan ta av överdraget på gaveln... så det går att tvätta eller byta.... Det blir sjukt stilrent :)
Jo ek funkar alltid, det är ett säkert kort... det går ju att vit såpa om man tröttnar...

tack för hjälpen
 
Harrieth skrev:
En färg som är snygg, klassisk och passar till i stort sett alla andra färger är ljust olivgrön.
kan hålla med om att det är en varm färg och passar till mycket... fast jag hr svårt att hitta rätt nyans... det är kanon lätt på färg men just på tyger...
 
Åh va spännande med sovrum! när man tänker på det låter ju inte sovrum så mycket att inreda direkt, men det är det verkligen!
Håller med om att en vit huvudgavel hade varit det snyggaste! Kanske med någon mörkare grå fondvägg eller ruta på väggen bakom... Håller egentligen med om det mesta ni redan sagt i tråden, :) en snygg röd pläd som ligger på sängen som matchar mattan i klädkammaren, och ek är ju perfekt till de grå färgerna du valt! Snygga vita träpersienner i fönstrena, skulle vara fint till.
Vill jättegärna se bilder när det är klart!
 
Hur går det grossa? Nyfiken :)
 
Jag skulle välja att bryta upp grå-svart (och Ferrarirött i klk) med några rogivande gröna kulörer på sänggavel, kuddar och ev gardin, eller andra rumsdekorationer. En nyans som jag tycker är fin är S3502-G.
Grå-svart-vitt, även med inslag av trä, tycker jag skulle bli lite "kallt modernt". Om du förstår vad jag menar.
 
anneliomagnus skrev:
Hur går det grossa? Nyfiken  :)
jo det är på gång.... golvet är lagt... nu är det lister... men lika velig fortfarande.... :)

har nog bestämt oss för ek möbler ialla fall... vi ska bara ha en byrå och några tavel lister.... har beställt vita fårskinns plädar... tänkte lägga dom på golvet bredvid sängarna... Men färg på gavel.... hua.... inte lätt
 
Lisa-Lei skrev:
Jag skulle välja att bryta upp grå-svart (och Ferrarirött i klk) med några rogivande gröna kulörer på sänggavel, kuddar och ev gardin, eller andra rumsdekorationer. En nyans som jag tycker är fin är S3502-G.
Grå-svart-vitt, även med inslag av trä, tycker jag skulle bli lite "kallt modernt". Om du förstår vad jag menar.
förstår helt... å det är den känslan jag är rädd att det blir.... den röda matta kommer inte att synas någor förren vi öppnar dörren till vår lilla oas :) så där är det lungt...

Nu är jag inte en sån grön människa men jag hänger med på vad du menar... är lite inne på nåt åt det vinröda hållet eller svagt syren.... vet inte men det känns som varma färger.......
 
har valt lampa nu... e kanske ute å cyklar men det bryter av lite av det "stela"

den är riktigt schysst i verkligheten.... måste vara inne i någon konstig period... för jag brukar inte gilla "kristall" :)
 
  • estelle_newt.jpg
Tycker lampan är helcool!! Med syren som brytfärg får du ju en väldigt elegant känsla. Skulle ändå vilja få in lite grönt... kanske en skir ormbunke (Adeantum; venushår på svenska. Vanlig i brudbuketter). Fantastiskt fin och stilfull.
 
Jag skulle välja ek, vita möbler känns lite för tjejjigt för min smak. Är också inne på grönt eller rött. När det gäller gaveln kan jag säga att vi har en mörkblå gavel och då syns det vita kvalster"dammet" väldigt tydligt. På sätt och vis är det bra eftersom jag är kvalsterallergiker och då kommer ihåg att ta bort det vita dammet, men det kanske inte känns så frächt alltid.


Pernilla
 
grossa skrev:
jo det är på gång.... golvet är lagt... nu är det lister... men lika velig fortfarande....  :)

har nog bestämt oss för ek möbler ialla fall... vi ska bara ha en byrå och några tavel lister.... har beställt vita fårskinns plädar... tänkte lägga dom på golvet bredvid sängarna... Men färg på gavel.... hua.... inte lätt

Låter ju fantastiskt mysigt!! Låt det ta tid :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.