Jag ska bygga en fristående altan där bruttomåtten är ca 9,60 x 6,60.
Den ligger ca 350 mm ovanför mark
Jag har valt reglar för stommen 45x145 (både ytterram och innerreglar.
Trallen blir 28x120
c-c reglar 600mm

Jag har satt ut stöd till ytterramen enligt bifogad skiss (små fyrkanter).
Enligt rekommendation ska det vara max 2m mellan stöden för 45x145
Jag antar att jag behöver komplettera med ytterligare stöd där runt ytterramen.

Min osäkerhet gäller stöden för de reglar som är innanför ytterramen (också 45x145)
Ska varje regel ha ett stöd på 2m avstånd?
Hur ska det se ut för bästa reultat vad beträffar stabilitet och kostnad?
Är det viktigt med stöd där man skarvar reglarna?

Ritning över en fristående altan med måttangivelser, regelindelningar och markerade stödpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Många frågor, hoppas på många svar.
 
Finns lite mer frågor man behöver fundera på innan man kan svara på dina konkreta frågor:

  • Du skriver höjd över mark 350mm - skall du ha räcke? Svårt att få ett räcke stabilt utan plintar är min erfarenhet.
  • Hur ligger huset i förhållande till altanen? skall du fästa bärlina i fasaden?
  • Plintar eller skall den ligga på plattor? Är det "stöden" som du markerat som är plattor?
  • Vad är rektangeln resp. oktagonen?
 
Generellt sett är 2 m avstånd mellan stöden för 45x145 bjälkar lagom för att svikten inte ska bli besvärande. Om du bygger som du tänkt utan bärlinor blir heller inte övriga lastförhållanden som man måste ta hänsyn till något problem. Skarvning av bjälkar ska helst ske där vridmomentet är noll vilket aldrig inträffar över mittstöd. Det kan vara lite lurigt att räkna ut den optimala skarvpunkten, det är oftast enklare att lägga dem om lott med god marginal.
 
D Don_Tom skrev:
Finns lite mer frågor man behöver fundera på innan man kan svara på dina konkreta frågor:

  • Du skriver höjd över mark 350mm - skall du ha räcke? Svårt att få ett räcke stabilt utan plintar är min erfarenhet.
  • Hur ligger huset i förhållande till altanen? skall du fästa bärlina i fasaden?
  • Plintar eller skall den ligga på plattor? Är det "stöden" som du markerat som är plattor?
  • Vad är rektangeln resp. oktagonen?

Inget räcke
50 meter bort. Fristående.
Inte helt bestämt hur stöden i detalj ska utformas. Det är husägaren som ska ordna dessa så jag har inte full info där än.
Pga höjdskillnad kommer däcket att ligga i princip på mark runt trädet
Rektangeln är en fast plattform där grillen ska stå. Samma höjd som altanen/trädäcket.
Oktagonen är ett träd.
 
J justusandersson skrev:
Generellt sett är 2 m avstånd mellan stöden för 45x145 bjälkar lagom för att svikten inte ska bli besvärande. Om du bygger som du tänkt utan bärlinor blir heller inte övriga lastförhållanden som man måste ta hänsyn till något problem. Skarvning av bjälkar ska helst ske där vridmomentet är noll vilket aldrig inträffar över mittstöd. Det kan vara lite lurigt att räkna ut den optimala skarvpunkten, det är oftast enklare att lägga dem om lott med god marginal.
Vad menar du "utan bärlinor"?
Menar du att det saknas reglar som går från vänster till höger på bilden?
 
L Lazzeman skrev:
Menar du att det saknas reglar som går från vänster till höger på bilden?
Lite förenklat, ja. De behöver inte finnas, särskilt inte när däcket praktiskt taget ligger på marken. Det är snarast en fördel att slippa dem. Finns det bärlinor så utgör dessa det primära bärverket och golvbjälkarna det sekundära.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.