Hej, vi har köpt ett hus som inte gjorts vid sedan 1985. Innan vi flyttar in vårt bohag vill vi därför ge det en enkelt uppfräschning genom att måla om och lägga nytt golv i samtliga rum. Vi har 10 dagar på oss från tillträde tills dess vi ska vara ute ur vårt nuvarande hus. Vi har lyckats lämna bort darnen 5 av dessa 10 dagar så då kan vi jobba dygnet runt

Ytan som som ska piffas är ca 160kvm uppdelad på 6 rum. Talet är träpanel och väggarna har tapet idag och ska målas vitt. Under nuvarande golv ligger linoleummatta.

Jag tänker så här:
Riva upp gammalt golv 2 dagar
Måla tak med sprayfärg 2 dagar
Bygga en innervägg med dörr ca 3 m bred 2 dagar
Lägga nytt golv 3 dagar
Måla väggar 2 dagar (inte hela världen om vi inte hinner innan vi flyttar in)

Är jag helt tokig?

Tar tacksamt emot alla tips & trix
 
Går nog bra dygnet har 24 timmar. Vad för sprayfärg Ska du måla taken med?
 
  • Gilla
KristinN
  • Laddar…
S
Huruvida ni hinner på den tiden vågar jag inte gissa på, men:

Det tar mer tid att lägga golv och måla väggar än man tror...

Rätt var det är börjar gamla tapeter bubbla sig och det blir då ännu mer förarbete och det drar lätt ut på tiden.
 
  • Gilla
KristinN och 1 till
  • Laddar…
Ska dom spackla och skrapa ner tapeter. Lär dom inte hinna.
 
Målningen beror helt på befintligt skick och er erfarenhet, för jag uppfattar det som att ni gör själva? Ambitionsnivå/petighet spelar också in! En målare har rollat ett rum på en timme. Två lager tar två timmar... En tillkommer täckning, städning, slip/spackla/måla snickerier?

Börja med det som är viktigast!
 
En gamal snickare sa en gång till mig...
När du renoverar hemma, ta tiden du tror gånger fem så är du närmare sanningen!

En målare och en snickare klarar säkert din tidsplan, men två oerfarna amatörer kan
få det tufft.

Tänk på att det dyker alltid upp överraskningar när man renoverar.

Lycka till med huset!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja. Dina estimat är 11 dagar totalt och inkluderar inte någon marginal.

Kör igenom alla moment på ett rum och undersök utfallet, fortsätt med nästa och jobba i prioordning på rummen. Om/när ni inte hinner är det bra att det är så lite kris som möjligt, dvs att de/det minst viktiga rummen inte är färdiga.

Det blir nog inte speciellt fint att spruta taket men det går ju snabbare än att måla med pensel. I tipsväg är det väl vettigt att hålla sig borta från hemma-fixar-material i största möjliga mån. Jag tänker målarfärg framförallt där du vill ha mycket pigment så att du får adekvat täckning på två lager.
 
Om du med sprayfärg menar från sprayburkar, glöm det. Fixa i så fall en riktig färgspruta. Jag skulle nog måla panelen i taket med pensel.
 
BirgitS
Träpanel måste väl tvättas och kvistlackas (spärrgrundas) först om man inte ska få synliga kvistmärken efter ett tag. Ska man sprutmåla måste alla fönster, alla dörrar, alla köksskåp mm. noga täckas vilket tar längre tid än man tror.

Vi hade en hantverkare för att bygga om och renovera delar av vår lägenhet. Det tog honom 5 veckor på heltid att riva ca 70 kvm golv och några moderna gipsväggar, sätta upp 2 nya väggar (ca 6 m med en dörr), måla taken (vitmålad betong redan innan så ett varv räckte), tapetsera två väggar och måla resten samt slutligen lägga 70 kvm golv (5-10 kvm klinker, resten parkett). Ni vill fixa dubbelt så många kvm och dessutom uppdelat på fler rum utan större erfarenhet. Dessutom elarbete eftersom en ny vägg gör att fler och/eller flyttade vägguttag krävs, ny strömbrytare på insidan av nya väggen osv. Sen behövde vi lägga många timmar på att städa bort allt byggdamm från fönster inkl. karmar och fönsterbrädor, köks- och badrumsskåp osv.

När man har nymålade väggar kanske man ser att dörr- och fönsterfoder inte ser så snygga ut längre så då vill man spackla, slipa och måla dem också.
 
Ja vi är amatörer men har målat ich lagt golv förr så vi vet vad jobbet innebär men inte för en så hör stor yta.

Väggen som ska byggas är av enklaste sort. Ingen el nödvändig och en del balkar finns redan då det varit en vägg där tidigare som förra ägaren tog bort.

Vi har lite vänner som kommer hjälpa till med extra händer på olika projekt.

Jag fick tips att spraya taket istället för pensel. Det sägs gå snabbare och bli jämt och snyggt på panel. Visst krävs lite mer för att täcka in men eftersom vi lägger nytt golv efter samt målar väggarna så minskar vi lite på förarbetet.

Tack för alla era kloka ord!
 
Vi hade en liknande men kanske något mer ambitiös tidsplan innan vi flyttade in i nuvarande hus - den höll inte alls... I vårt fall berodde det huvudsakligen på att väggarna krävde väldigt mycket mer underarbete än vi räknat med pga många tapetlager som växelvis släppte i stora sjok, växelvis satt som berget.

På det stora hela gjorde det inte mycket dock - vi fick gjort en del innan inflyttning, och det går alltid att tillfälligt parkera möbler i källare och andra rum tills pågående rum är klara.

Vi köpte också en färgspruta för ändamålet och håller helt med dig - ska du ändå byta golv och därmed kan slippa täcka dem så är det en rejäl arbetsbesparing. Nu hade vi visserligen inte furupanel i taket, men vi gjorde det faktiskt så lätt för oss att vi i vardagsrummet (där vi ville ha såväl vita väggar som innertak) sprutade både väggar och tak med samma matta väggfärg (glans 5) i samma seans. Blev riktigt snyggt tycker vi! Onödigt dyr takfärg, men de hundralapparna var arbetsbesparingen värd.
 
  • Gilla
KristinN
  • Laddar…
Nej tror det är allt för mycke jobb på för lite tid i alla fall ifall ni vill ha hög finish.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.