A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag skulle våga. Jag har inget filter till min pump. Mitt filterör/brunnsrör har 0.3mm i filter vidd. Vad har din spets?

100 mesh menas att den släpper igenom partiklar som är 100my eller mindre. (<0.1 mm) så det är väl bra, om man har stor filter area! För annars stryper filtret flödet. Biltema har inte mycket filter area.


Här är min spets:
https://www.erdbohrer.de/Rammbrunne...et-6m-19-tlg-1-1-2-Zoll-Rammbrunnen::698.html
 
Jag skulle köra utan filter.

Men kör iaf med bauhaus filtret om du vill ha filter.
Men du kan lugnt testa utan filter en pumping på 10 min för att kolla om det blir skillnad.
 
A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag skulle köra utan filter.

Men kör iaf med bauhaus filtret om du vill ha filter.
Men du kan lugnt testa utan filter en pumping på 10 min för att kolla om det blir skillnad.

Tack återkommer imorgon när jag provat ;) ska även skifta backventil :)
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Jag tror inte pumpen bryr sig nämnvärt om lite sand.
Jag skulle köra med en sil som tar partiklar stora nog att sätta igen sprinklern.
Så lite strypning som möjligt på sugsidan.
 
A
B Bjober skrev:
Jag tror inte pumpen bryr sig nämnvärt om lite sand.
Jag skulle köra med en sil som tar partiklar stora nog att sätta igen sprinklern.
Så lite strypning som möjligt på sugsidan.

Sitter ju fint och tätt nät i spetsen, dock vet jag inte exakt hur fint det är i millimeter.

Nej jag vet jag har ett dåligt filter och en trång backventil och liten ledning från spetsen.

Tror det finns förbättringspotential men vet ej om jag vågar köra utan filter permanent, men ska bli intressant att prova.
 
Shirack skrev:
Tack återkommer imorgon när jag provat ;) ska även skifta backventil :)
Har du hunnit att testa något?
 
A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Har du hunnit att testa något?

Har köpt mig en 2tums backventil och böjen på röret är i köpt inköpt i R40 istället för R25 som jag har nu, så gör om hela rörledningen direkt. Men när jag demonterar rören så ska jag prova först att ta bort filtret för att se hur mycket det påverkar.
 
A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Har du hunnit att testa något?

Har nu monterat min 2” backventil efter rörspetsen och därefter 1,1/2 hela vägen till filtret innan pumpen.

Blev en viss förbättring, dock inte så bra som jag hoppades på, dock sa säljaren på rinkaby att filtret är den största boven av flödet.

Men han kunde inte riktigt säga om det va lämpligt att köra utan filter eller ej.
 
Jo som vi har skrivit så stryper filtret rejält.
Om du mäter flödet genom att klocka hur lång tid det tar att fylla en hink med känd volym så kan jag räkna på ungefär vad du kan få ut för flöde.
Slipper du plöja ner pengar i onödan.
 
A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jo som vi har skrivit så stryper filtret rejält.
Om du mäter flödet genom att klocka hur lång tid det tar att fylla en hink med känd volym så kan jag räkna på ungefär vad du kan få ut för flöde.
Slipper du plöja ner pengar i onödan.

Ska göra det, dock känns det som det är väldigt dåligt tryck i slangen när den är helt öppen utan mottryck

Men ska gå ut och klocka
 
A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jo som vi har skrivit så stryper filtret rejält.
Om du mäter flödet genom att klocka hur lång tid det tar att fylla en hink med känd volym så kan jag räkna på ungefär vad du kan få ut för flöde.
Slipper du plöja ner pengar i onödan.

10liter på 27 sek :(
 
20 liter i minuten. Hur lång slang och dimension har du på trycksidan?
 
A
Maxwells demon TotalControl skrev:
20 liter i minuten. Hur lång slang och dimension har du på trycksidan?

3/4tum 30meter
 
A
Maxwells demon TotalControl skrev:
20 liter i minuten. Hur lång slang och dimension har du på trycksidan?
10 liter på 18 sekunder utan filter, fortfarande besviken.

Nu har ja även en PEM 40 slang upp från marken till en utkastare.

10liter på 18sek med 30meter 3/4tums slang
 
Vad får du ut på PEM 40 slangen?

Tror inte du får ut så mycket mer än 35 l/min på på en 30 meters 3/4". Räknar jag lite snabbt så ska de ge typ 3-3.5 bar mottryck. Det stämmer rätt bra med kurvan.
Kortare slang, eller grövre slang.
Om du ska 2 spridare så är det bästa att sätta T kopplingen direkt på utkastaren.

Om du mäter direkt efter pumpen eller efter din PEM slang så får du reda på om sugledningen är ok om flödet där är ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.