Hej,

Installerade nya TM igår och den skakar vid centrifugering. Transportbultarna är borttagna. Främre fötterna står på vibrationsdämpare, bakre står direkt mot glatta klinkergolvet (pga att jag behövde mer höjd i framkant så den stod vågrätt). Den står i våg. När jag försöker rubba den själv står den stabilt som berget.

Vad gör jag nu då?
 
A
Modellen kanske skall skaka?
 
Snailman
Jag har testat att inte ta bort transportsäkringarna :sick: och den hoppade omkring på golvet typ, flyttade sig flera decimeter, och lät förskräckligt.

Om alla gör så som har transportsäkringarna kvar, så borde det vara lätt att konstatera. När transportsäkringarna togs bort så vibrerar den lite lätt om man håller ett finger mot höljet när den centrifugerar, men det hörs att trumman inne i maskinen gör större förflyttningar än så.
 
Skakar gör dom såklart. Men den hoppar inte?

Men byt ut de extra dämparna mot stumma klossar. Maskinen är gjord för att stå på ett betonggolv. Sen känn på fötterna när det skakar om någon är lite lös
 
Jag kan skicka klipp på hur det ser ut när jag tvättar nästa gång :) vad för stumma klossar tänker du på då exempelvis? Tror ni det hjälper med en gummimatta plus dämpfötter?
 
Snailman
Vid 2.05 tror jag denna maskin försöker centrifugera, den har transportbultarna kvar.

Min lät minst lika mycket men hoppade alltså omkring på golvet, inte stod still som den ovan.

 
Snailman Snailman skrev:
Vid 2.05 tror jag denna maskin försöker centrifugera, den har transportbultarna kvar.

Min lät minst lika mycket men hoppade alltså omkring på golvet, inte stod still som den ovan.

[media]
Transportbultarna är borta innan första starten, 4 styck enligt instruktionsmanualen, ligger lika många i förrådet.
 
Vi har en Bosch ur serie 8 sortimentet men liknande och inga skakningar. Den går inte upp i fullvarv om tvätten inte kan balanseras utan gör några försök innan den avslutar med utpumpning, så den ska i princip inte kunna börja skaka möjligtvis lite lätta vibrationer om den är obalanserad med tvätten.
Har du försökt att köra den tom utan tvätt och enbart centrifugprogrammet, hur uppträder den då?
 
A AndersS skrev:
Vi har en Bosch ur serie 8 sortimentet men liknande och inga skakningar. Den går inte upp i fullvarv om tvätten inte kan balanseras utan gör några försök innan den avslutar med utpumpning, så den ska i princip inte kunna börja skaka möjligtvis lite lätta vibrationer om den är obalanserad med tvätten.
Har du försökt att köra den tom utan tvätt och enbart centrifugprogrammet, hur uppträder den då?
Står helt still vid tom centrifugering, se klipp. Vet inte varför det brusar så mkt i klippet men långt ifrån det oljudet i verkligheten
 
Nettovikten är nära underkant av vad maskinen bör väga, ju mer maskinen väger ju stadigare står maskinen vid centrifugering.


Vår 8kg Mielemaskin väger 98kg och den vibrerar knappt, det är inte mer än max +-2mm uppe i toppen. När vi tvättar tex en barnoverall som inte kan lägga sig runt hela trumman så vibrerar maskinen som mest, när vi kör en full maskin med blandad tvätt så att tvätten kan fördelas ”jämt” runt trumman så vibrerar den minst. Om maskinen känner av att det vibrerar/slår för mycket så avbryter den centrifugeringen och försöker fördela om tvätten, om inte det går försöker maskinen centrifugera i lägre hastighet, om inte det fungerar avbryts centrifugeringen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nettovikten är nära underkant av vad maskinen bör väga, ju mer maskinen väger ju stadigare står maskinen vid centrifugering.


Vår 8kg Mielemaskin väger 98kg och den vibrerar knappt, det är inte mer än max +-2mm uppe i toppen. När vi tvättar tex en barnoverall som inte kan lägga sig runt hela trumman så vibrerar maskinen som mest, när vi kör en full maskin med blandad tvätt så att tvätten kan fördelas ”jämt” runt trumman så vibrerar den minst. Om maskinen känner av att det vibrerar/slår för mycket så avbryter den centrifugeringen och försöker fördela om tvätten, om inte det går försöker maskinen centrifugera i lägre hastighet, om inte det fungerar avbryts centrifugeringen.
Jag ska köpa en gummimatta som komplement så får även gummifötterna i bakkant mindre glatt underlag. En tvätt ikväll och ett klipp till på när den centrifugerar med full maskin :)
 
Kom på det, det finns ställbara fötter att köpa.
Om lutningen på golvet är mer än 1,2cm som är max justering på din maskins fötter så skulle jag mäta vad det är för gängstorlek och sedan köpa nya ställbara fötter till maskinen och byta där det behöver vara längre. Eventuellt behöver du såga av gängan lite om dom nya blir för långa.

https://www.theofils.se/Stallbara-fotter-och-mobelben.aspx

https://www.skanebeslag.se/ben/stallbar-fot/

https://www.ackurat.se/standardprodukter/stallbara-fotter-11/
 
Enligt bild. Nu led gummimatta också. Samt 3x dämpfötter i de 3 hörn jag kom åt mellan TM och bänkskiva som ger lite tryck nedåt. Återstår att prova
 
  • Gummimatta och dämpfötter installerade under diskbänkens kant mot golvkakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsnitt av gummimatta och dämpfötter installerade mellan en toppmatad tvättmaskin och bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För övrigt tycker jag det är jävligt dumt att inte bultarna är ~2 cm längre åtminstone.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.