Hej!
Jag vill riva denna vägg mellan kök och vardagsrum (framtida matsal). Är det någon som av denna planritning kan avgöra om väggen är bärande eller ej?

Det är ett 70-tals hus i enplan.

Har tyvärr inte så mycket mer info då vi ej flyttat in än.

Tack för hjälpen!
 
  • Planritning av enplanshus med markerad vägg mellan kök och vardagsrum som diskuteras för rivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Svårt att veta utan att se orginalritningar eller se väggens uppbyggnad.

Maila din kommun och begär ut original-ritningarna så är det enklare att se.
 
Jag har även dessa två bilder som visar väggen lite bättre. På väggen som ska rivas står bla. kyl/frys. Första bilden visar hur det ser ut mot vardagsrum.
 
  • Interiörbild av ett vardagsrum med grå soffa, svart soffbord, matsalsdel och fönster längs en vägg med radiator undertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med gröna skåp och vitvaror vid tegelvägg, vy mot vardagsrum med öppen dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om väggen är bärande eller ej kan inte säkert avgöras av enbart planen. viktigt i sammanhanget är hur taket är byggt. Har du någon sektionsritning vinkelrät mot väggen? Eller något annat som visar hur taket är byggt.
 
Fulkemisten
Hur ligger nocken jämfört med aktuell vägg? Vinkelrätt eller parallellt?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Hur ligger nocken jämfört med aktuell vägg? Vinkelrätt eller parallellt?
Väggen löper tvärs takstolarna, men jag upplever den som så ”kort” vilket gör mig fundersam.. Det kanske inte har någon betydelse..?
 
fahlis fahlis skrev:
Om väggen är bärande eller ej kan inte säkert avgöras av enbart planen. viktigt i sammanhanget är hur taket är byggt. Har du någon sektionsritning vinkelrät mot väggen? Eller något annat som visar hur taket är byggt.
Hmmm tyvärr inte... Har denna bild på utsidan om det hjälper?
 
  • Enfamiljshus med tegelfasad, vita hörn och grått tak, samt en veranda och trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag håller med @fahlis, det krävs mer redovisning för säkra utsagor. Kombinerar man byggnadsår, hustyp och planlösning (frånvaro av vindstrappa) talar mycket för att huset har fackverkstakstolar som är fribärande över hela bredden och att den aktuella väggen därför inte är bärande. Men det går inte att säga säkert just nu.
 
  • Gilla
AlexandraD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.