Hej, håller på att renovera badrummet i källaren och ska snart sätta in nytt innertak, typ panel som är ca 300 mm breda. Problemet är att det nuvarande innertaket är gjort av puts med typ halm under putsen. Under detta är det ett litet men det borde finnas reglar någonstans,dock inte så lätt att hitta dom.

Hur ska jag sätta upp innertaket? Det går inte att spika i putsen. Lösningen jag tänkt på är limma upp varje sektion innertak och ha stöttor från golv till tak. Detta är dock väldigt tidsödande! Limma en sektion och låta limmet torka. Puh


Några tips på alternativa lösning? Någon som vet hur innertaket troligtvis är uppbyggt. Huset är från 1942.

/Joakim


 
Jag tror att det under putsen/halmen finns reglar med tvärgående brädor lagda på ribbor som är spikade i regeln. Brädorna funkar som en blindbotten som man la isolering i.

Om du nu ändå ska renovera kan du väl prova att dra lite skruv på jämna mellanrum för att se om där finns nåt att fästa i.

 
Sigpl är nog inne på rätt spår. Mina tak är/var likadana och det finns plank under putsen. Den sitter kanske inte helt tätt på alla ställen men det ska nog finnas tillräckligt att skruva i. Putsen är ungefär 1-2cm tjock.

Uffe
 
Bad rum brukar ju inte vara allt för stora så det kanske funkar med att bygga en ram runt rummet med reglar skruvade i väggen och mellan dessa spänna/skruva reglar på lagom avstånd som sedan panelen kan fästas i.
 
Jag gjorde som snuttjulle har beskrivt... Drog några vinkeljärn upp i de gamla taket oxå.... Funkar kanon o relativt snabbt gjord...
 
Tack för svaren! Har låg takhöjd(2m) i källaren så uppregling går bort. Blir att testa med borrmaskin om jag hittar planken under putsen. Återkommer med hur det gick.


/Joakim
 
Hej!

Vore det inte läge att riva putsen nu när du ändå håller på och renoverar? Halm i badrumstaket låter ju inte som den optimala lösningen även om putsens höga pH nog gör att den inte tar skada av fuktigheten. Om du dessutom har låg takhöjd skulle du säkert tjäna några cm på att riva putsen och utläktningen och sedan fästa det nya taket direkt i brädtaket / golvbjälkarna....

Ingenjören
 
Ingenjören skrev:
Hej!

Vore det inte läge att riva putsen nu när du ändå håller på och renoverar? Halm i badrumstaket låter ju inte som den optimala lösningen även om putsens höga pH nog gör att den inte tar skada av fuktigheten. Om du dessutom har låg takhöjd skulle du säkert tjäna några cm på att riva putsen och utläktningen och sedan fästa det nya taket direkt i brädtaket / golvbjälkarna....

Ingenjören
Och exakt vad e det för skillnad på halm och trä när vi talar skada pga fuktigheten?? Men att riva putsen är inte fel för att "tjäna" nån cm. Men för fuktens skull nej...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.