Hej på er alla!

Jag tänker lägga nytt golv i min nya lägenhet nu i veckan. Det blir rätt mycket så jag vill ha det rätt ifrån början.

Jag har aldrig gjort det förr och tänker helt enkelt lära mig av er och av mina misstag.

Detta står det på en sida som jag läste lite på:

4. Starta läggningen
Nästa steg är läggningen. Den börjar man i ett vänsterhörn med kilar mot väggen. Den sk fjädern – den tunna brädprofilen i mitten på golvplankan – ska vara utåt rummet.

OK. Jag är med på hur man lägger ner golvet och hur man hakar fast nästa planka i den gamla. Det jag inte hajjar är vad fjädern är. Inte heller brädprofilen eller hur man skall kunna lägga mitten av plankan utåt i rummet. Det är för mig helt ologiskt att man kan lägga mitten av en planka åt nåt håll förutom åt alla på samma gång. Det är helt enkelt något jag inte förstår.

Vilket håll skall man börja att lägga åt? Vad blir enklast att sluta med? Hur gör man helt enkelt?

Sen behöver man kilar. Vad är detta för kilar? Hur stor är dessa? Räcker det inte att lägga golv vid listerna eller måste man ha kilar emellan? Listerna måste ju då avlägsnas innan man börjar lägga?

Många frågor, jag hoppas att någon tar sig tid att svara.

Tack!

/Christian
 
Fjädern är den del som sticker ut på plankan, noten är den andra sidan - urfasningen. Här kommer en planka i genomskärning - med bokstavsgrafik!!! ;D

+-------------------------+
! !
+----+ +----+
! <---- Not ! <---- Fjäder
+----+ +----+
! !
+-------------------------+

Man börjar i ett vänsterhörn så att man får notsidor åt båda väggarna och fjädersidor ut mot rummet. Sedan fortsätter man och går mot högerhörnet. Sista plankan kapar man och börjar nästa rad med den bit som blev över.

Kilarna är till för att skapa ett mellanrum mellan vägg och golv. Ett parkett eller trägolv behöver rörelsemarignal. Man plockar alltid bort listerna och sätter tillbaka dessa ovan golvet så att de döljer mellanrummet. Annars blir det inte snyggt. Det finns golvläggnings-kit med plastkilar och klackjärn, vilket behövs när man ska bonka dit den sista plankan i varje rad och den sista raden.

Lycka till!

Skickar med en länk till forbos site med en helt ok beskrivning.

http://www.forbo.se/demo/DemoSE.nsf/folders/parkettlaggningsanvisning
 
Grymt bra svar! Tack!

På mina plank har jag inte sett något som liknad en fjäder men antagligen är jag blind som en mullvad så du har säkerligen helt rätt. Jag förstår däremot ifall fjädern är på långsidan, vilket jag i skrivandets stund förstår helt klart nu, men inte om den skulle vara på kortsidan. Jag fick tag i en skitkass beskrivning igår kväll och som jag förstod då var fjädern på kortsidan.. Hur som helst.

Ett kit skall jag försöka köpa nu idag innan jag lägger golvet. Finns det med kilar och så också? Läste till mig att det skulle vara 5-7mm emellan så det borde väl annars funkar att ta så breda brädbitar..

Guiden du skickade var skitbra! Tack!

Hittade en fem minuter innan i PDF-format ifrån COOP (rätt oväntat) som var schysst. Det är bra att skriva ut i färdiga papper. Med de två beskrivningarna kan ju inget gå fel, eller hur?

Tack än en gång för det underbara svaret, speciellt den underbart underbara ritningen! Jag skulle enkelt lagt golvet ända in till väggen ifall jag inte hade gjort lite research innan.

Det är så skönt att man, hur nybörjare man än är, känner sig välkommen att fråga vad som helst på detta forum :) Bilder kommer upp allt eftersom!
 
hipshot skrev:
Ett kit skall jag försöka köpa nu idag innan jag lägger golvet. Finns det med kilar och så också? Läste till mig att det skulle vara 5-7mm emellan så det borde väl annars funkar att ta så breda brädbitar..
Japp kilar ingår, en hel hög. Ofta är inte väggen helt rak och då kan man behöva peta in olika mycket distans mellan vägg och planka. Då är kilar bra. Viktigt att ha bra mothåll hela vägen då man trycker dit nästa rad.
 
dalle skrev:
[quote author=hipshot link=1139182054/0#2 date=1139218024]Ett kit skall jag försöka köpa nu idag innan jag lägger golvet. Finns det med kilar och så också? Läste till mig att det skulle vara 5-7mm emellan så det borde väl annars funkar att ta så breda brädbitar..
Japp kilar ingår, en hel hög. Ofta är inte väggen helt rak och då kan man behöva peta in olika mycket distans mellan vägg och planka. Då är kilar bra. Viktigt att ha bra mothåll hela vägen då man trycker dit nästa rad.[/quote]
Då blir det räserfart till Hornbach idag igen.. Härligt medprojekt men det är så mycket att tänka på :)

http://jangvik.com/kapplandsgatan/

Där har du projekten :)
 
Lägga golv är ganska enkelt faktiskt när man väl kommer på det. Tänk på att mäta och kapa sista biten i varje rad åt rätt håll bara. Jag lyckas alltid mäta från fel sida på brädan som skall kapas, så att jag står med en bit som har rätt längd, men med fjädersidan istället för notsidan kvar...

Tips: du har ju Silvan på mycket kortare avstånd än Hornbach... (Högsbo Industriområde, nedanför gamla Pripps ner mot motorvägen). De har förmodligen allt du kan tänkas behöva - det är ju en bit att åka ut till Backaplan när man glömt en hammare eller nåt. :)

Syrran bodde i en likadan lägenhet på Kapplandsgatan förut. Hon satte igen dörren mellan hallen och klädkammaren och satte ett par garderober i utrymmet framför dörren, så att det blir en "riktig" hall - lite svårt att möblera det utrymmet annars.

Snyggt kök ni har förresten - i syrrans lägenhet så stod ett städskåp längst ut mot matplatsen, så bänkskivan hamnade mitt mellan kylskåpet och städskåpet. Lite korkat upplägg för köket blev väldigt litet då.
 
mhacker skrev:
Lägga golv är ganska enkelt faktiskt när man väl kommer på det. Tänk på att mäta och kapa sista biten i varje rad åt rätt håll bara. Jag lyckas alltid mäta från fel sida på brädan som skall kapas, så att jag står med en bit som har rätt längd, men med fjädersidan istället för notsidan kvar...

Tips: du har ju Silvan på mycket kortare avstånd än Hornbach... (Högsbo Industriområde, nedanför gamla Pripps ner mot motorvägen). De har förmodligen allt du kan tänkas behöva - det är ju en bit att åka ut till Backaplan när man glömt en hammare eller nåt. :)

Syrran bodde i en likadan lägenhet på Kapplandsgatan förut. Hon satte igen dörren mellan hallen och klädkammaren och satte ett par garderober i utrymmet framför dörren, så att det blir en "riktig" hall - lite svårt att möblera det utrymmet annars.

Snyggt kök ni har förresten - i syrrans lägenhet så stod ett städskåp längst ut mot matplatsen, så bänkskivan hamnade mitt mellan kylskåpet och städskåpet. Lite korkat upplägg för köket blev väldigt litet då.
Silvan är tänkt på, tack för tipset!

Så som din syrra gjorde skall vi göra. Med hallen. Vi skall göra en schysst kapphängare också, eller vad det nu heter :) Det kommer lite senare som en hemlis ;)

Nu har jag börjat att lägga golv. Det gick väl "bra" antar jag. Fick ta upp skiten en gång, inte helt men en del, för att lägga om det iom att det sviktade. Skitjobbigt men nu är det också fixat. Hela golvet är lite som ett U nämligen. Får palla upp med papp och skit i ena hörnet men det är ju fint att golvpaketen kommer till användning också ;D

Lite bilder och sånt finns på sidan.
http://jangvik.com/kapplandsgatan

Sen Projekt -> (scrolla ner till garderob) Golv - Lägga nytt.
 
Härligt med projekt, mitt börjar äntligen lida mot sit slut efter blod svettar och tårar och då har jag bara en liten 1a, men ack så mycket problem jag stött på.
Rev ner en vägg emellan klk och allrum för att få det större, men sen har bara problemen tagit efter varann.
Dock har jag nog haft väldigt otur med de mesta, men man har lärt sig en hel del.
Tror jag numera skulle kunna börja jobba som målare så mycket som jag bredspacklat och donat ;).

Hursomhelst, vet inte om jag ser fel, men har du inte ett fint fiskbensparkett i vardagsrummet?
Om så är det inte vettigt att helt enkelt hyra en slipmaskin och fixa till det?

Hursomhelst Lycka till med projektet, men räkna med blod svett och tårar, för det är inte alltid det går som man vill, men man lär sig ju alltid nått när man gör fel. ;D.

Hälsningar.

Philip
 
Philip81 skrev:
Härligt med projekt, mitt börjar äntligen lida mot sit slut efter blod svettar och tårar och då har jag bara en liten 1a, men ack så mycket problem jag stött på.
Rev ner en vägg emellan klk och allrum för att få det större, men sen har bara problemen tagit efter varann.
Dock har jag nog haft väldigt otur med de mesta, men man har lärt sig en hel del.
Tror jag numera skulle kunna börja jobba som målare så mycket som jag bredspacklat och donat ;).

Hursomhelst, vet inte om jag ser fel, men har du inte ett fint fiskbensparkett i vardagsrummet?
Om så är det inte vettigt att helt enkelt hyra en slipmaskin och fixa till det?

Hursomhelst Lycka till med projektet, men räkna med blod svett och tårar, för det är inte alltid det går som man vill, men man lär sig ju alltid nått när man gör fel. ;D.

Hälsningar.

Philip
Tack!

Jorå, det är parkett där men den är såpass ful att det inte lönar sig att slipa upp allt. Det skulle kostat någonstans runt 4000 att slipa den parkett som finns i samma rum som vi nu skall lägga golv i. Golven kostar för de rummen 800:- :) Rätt bra skillnad plus att ek är fint!

Nu skall jag gå och dö. Upp till jobbet vid 8 imorgon, jobba till 17, lägga golv ifrån 18 till nångång mellan 8 och 9 och sen är det hem igen. Det är tur att man inte har långt till lägenheten ifrån denhär jag sitter i nu!
 
Tack för tipset! Nu är ju väl alla frågor utredda. Bra initiativ av IKEA att ta fram en animerad guide!
 
Snyggt!

Men skall ni verkligen ha högtalare i klädkammaren? :-? (projektlistan) :)

Tips inför alla projekt: Börja uppifrån. Finns inget mer irriterande än att spilla färg eller kludda ner det nya golvet med tapetlim...

Skall du regla nytt innertak i alla rum?
 
mhacker skrev:
Snyggt!

Men skall ni verkligen ha högtalare i klädkammaren? :-? (projektlistan) :)

Tips inför alla projekt: Börja uppifrån. Finns inget mer irriterande än att spilla färg eller kludda ner det nya golvet med tapetlim...

Skall du regla nytt innertak i alla rum?
Tack! För att aldrig vart i närheten av att lägga golv innan är jag grymt stolt :cool:

Högtalare i klädkammaren skall vi ha! Iden lite mer ingående är att jag köper en billig microstereo för 400:- och lägger uppepå garderoberna. Jag förlänger sedan IR-ögat till taket, borrar alltså ett litet hål för det, och styr sedan stereon med fjärr riktat emot taket. Rätt schysst va? Högtalarna kommer vara vanliga bilhögtalarliknande saker. Billiga som attan, det skall ju inte vara något tryck i dem utan bara vara där för att det är extremt och en fräck detalj!

Jag vet att vi verkligen borde börja uppeifrån men vi hinner inte måla garderoben innan vi flyttar in sakerna på torsdag/fredag. Vi måste nämligen spackla och så innan (kolla projektet i garderoben och väggar/måla) så det tar en stund. Tyvärr blir det så där inne. När jag hade lagt golvet i garderoben följer ju det med ut i sovrummet och då blev jag för stabilitetens skull lägga klart golvet där också. Mycket iom att vi skall flytta dit sängen redan imorgon.. Då är det skönt att ha det klart. Resten av lägenheten vänter vi med att lägga golv i tills vi målat klart!

EDIT:
Innertak var det ja.

Nej, taket kommer bara vara i garderoben och hallen. De två ställena är de enda två där det kommer vara infällda spottar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.