Vi har nu lagt åtskilliga timmar på att grubbla över val av robotgräsklippare och blir inte kloka. Dels för att utbudet är så pass stort men också att när man väl kikar aktuell prestanda och läser omdömen och rekommendationer så visar det rätt ofta att spec över prestandan inte riktigt stämmer med verkligheten. Om nu inte roboten skall gå dygnet runt osv...

Våra förutsättningar är en klippyta på precis över 1000 m2 (det inte är troligt att denna yta kommer utökas framöver. Gräsmattan har tidigare varit rejält vildvuxen och inte särskilt välhanterad av tidigare ägare till detta torp. Senaste två åren har vi alla fall håller nere gräset med motorgräsklippare. Vi förbättrar lite allt eftersom men det är en rätt kraftig gräsmatta med en hel del inslag av annat än just gräs, haha. Men samtidigt är det inte supervitkigt med perfekt matta. Trädgården består av en del träd, grusgångar, rabatter, sandlåda, brunn och på sina håll lite lutning. Med tanke på att jag nog helst vill undvika att köra på natten och dessutom ha enkelt att bestämma att den skall klippa någon viss del av tomten eller pausa helt då småbarnen är ute och leker.

Många bekanta har varit nöjda med sina Husqvarna och Gardena.
Kikat Husqvarna och då på 310, 315 och 315x. Då 310 bara klarar 1 000 m2 bör den kanske uteslutas om det in skall klippas hela tiden? Användbara skillnader på 315 och 315x.

Vad har ni för tips på robotar som skulle kunna passa våra behov? Frågar man i butiker är det såklart mycket sälja över allt snack och just utifrån den de märken de har och vad som kampanjas så inte vidare neutrala råd där...
 
315 är alldeles lagom. Tillägget X har gps för knöliga osammanhängande ytor men det är väldigt få som egentligen behöver GPS funktionen.

Är gruset löst kan den få lite jobbigt att köra över, är det packat och fast är det inga problem
 
R
P PochM skrev:
så visar det rätt ofta att spec över prestandan inte riktigt stämmer med verkligheten. Om nu inte roboten skall gå dygnet runt osv...
Det är så man anger kapacitet. D.v.s. vad roboten klarar om den går dygnet runt 7 dagar i veckan. Det är därför man rekommenderar att köpa en klippare med "överkapacitet".

Hur mycket över man bör lägga sig beror på hur mycket man vill låta klipparen gå och till viss del hur komplicerad trädgården är. Med en klippyta på 1000kvm skulle jag inte valt mindre än en 315. X behöver du bara om tomten är väldigt svårnavigerad. Mest sannolikt inte.

Husqvarnas klippare klarar ganska dåliga och gropiga ytor utan att fastna. Skulle det ändå bli problem har de terränghjul som tillval.
 
Lutar åt en 315 helt enkelt. Finns det andra fabrikat som kan matcha Husqvarna?

Många företag erbjuder nu montering, värda slantar?
 
P PochM skrev:
Lutar åt en 315 helt enkelt. Finns det andra fabrikat som kan matcha Husqvarna?

Många företag erbjuder nu montering, värda slantar?
Ett alternativ är Gardena sileno life 1000 eller 1250, eller kanske en McCulloch R1000.

Installation av kabel skulle jag egentligen undvika eftersom slutresultatet blir bättre när man lägger den själv och kan justera enkelt i efterhand.
 
Husqvarna har dessutom många och det är lätt att hitta service. Enda anledningen till att välja något annat är egentligen om man vill ha en billigare. Borde gå att hitta nån bra kampanj på en 315 nu?
 
R RoAd skrev:
Det är så man anger kapacitet. D.v.s. vad roboten klarar om den går dygnet runt 7 dagar i veckan. Det är därför man rekommenderar att köpa en klippare med "överkapacitet".

Hur mycket över man bör lägga sig beror på hur mycket man vill låta klipparen gå och till viss del hur komplicerad trädgården är. Med en klippyta på 1000kvm skulle jag inte valt mindre än en 315. X behöver du bara om tomten är väldigt svårnavigerad. Mest sannolikt inte.

Husqvarnas klippare klarar ganska dåliga och gropiga ytor utan att fastna. Skulle det ändå bli problem har de terränghjul som tillval.
Nån som vet om det verkligen blir "överkapacitet" med en 315 jämfört med en 310? Båda har samma storlek på batteriet. Går 315 snabbare för att hinna med fler m2 eller är det bara mjukvarubegränsningar på 310?

Gardena har mjukvarubegränsningar i sina life-modeller, dvs om man ska klippa 1000 m2 så blir det ingen som helst skillnad att välja deras 1000-modell eller deras 1250-modell, båda kommer att behöva klippa exakt lika många timmar per dygn för att komma upp i samma yta.
Det är ju inte orimligt att tro att Husqvarnas modeller fungerar lika, så länge man inte går upp på modeller med större batteri.
 
Det är säker lika mellan Husqvarna och Gardena. Dom kommer ju ändå från samma ställe
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är säker lika mellan Husqvarna och Gardena. Dom kommer ju ändå från samma ställe
Precis, det är "viktigt att veta", att varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch & Flymo alla är samma klippare under skalet från samma tillverkare, men med olika avancerad funktionalitet. Husqvarna Group äger dessa varumärken & kan på detta sätt täcka in marknaden för olika kundgrupper, med olika erbjudanden. Vissa riktas mot proffesionella marknanden, andra mot GDS. På samma vis som VAG/VW-Gruppen äger personbilsvarumärkena Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche. I mångt & mycket samma bilar under skalet, men med olika karosser & "lull lull".

Så bolagen är stora & vill täcka in alla marknadssegment samt kundgrupper.
 
Precis som med bil så vill man inte lägga slantar på det ytliga. Funktion och driftsäkerhet i kombination med prislapp.

Men ligger det något i känslan att Husqvarna fungerar bättre än övriga på lite mer trixig vildvuxen naturtomt?
 
P PochM skrev:
Precis som med bil så vill man inte lägga slantar på det ytliga. Funktion och driftsäkerhet i kombination med prislapp.

Men ligger det något i känslan att Husqvarna fungerar bättre än övriga på lite mer trixig vildvuxen naturtomt?
Det finns två saker enligt mig som gör Husqvarna bättre för riktigt avancerade gräsmattor. Dels kan du köpa en större modell som har kapacitet för en större gräsmatta, så att den klarar en mindre som är komplicerad och som pga det tar längre tid att klippa (tänk dig typ en 420 för en mycket komplicerad gräsmatta på 1200 m2), och att du kan få dubbla guidekablar.

Har du inte det behovet utan har en gräsmatta på max 1600 m2 som inte kräver dubbla guidekablar så kommer du att klara dig utmärkt på en Gardena. Samma sak med McCulloch, om du har en gräsmatta på max 1000 m2.

Kolla gärna min tråd om hur jag ska lägga kabeln på en av mina gräsmattor. Den är hyfsat komplex för att vara så liten och det fungerar utmärkt med min Gardena. Tror ärligt talat inte att en Husqvarna hade fungerat lika bra eftersom den rent fysiskt är större och klumpigare och skulle troligtvis inte klippa alls i det smalaste området, utan bara använda den som en transportsträcka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.