Nä, även testamente kan ju "bevittnas" av vem som helst. En driven bedragare har inga problem att förfalska ett testamente, och jag är övertygad om att det sker i stor skala när det gäller åldringar utan arvingar. Allmänna arvsfonden har som princip att inte i onödan ifrågasätta testamenten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H hempularen skrev:
jag är övertygad om att det sker i stor skala när det gäller åldringar utan arvingar
Tja, men då spelar det ju egentligen ingen roll.
Ingen enskild person blir ju drabbad.
 
Allmänna arvsfonden har numera också börjat bestrida testamenten och arv när det finns arvingar. -I synnerhet när arvingarna inte är nära släkt som bröstarvingar.

-Så det behövs kanske skarpare advokater som övervakar även i Sverige?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tja, men då spelar det ju egentligen ingen roll.
Ingen enskild person blir ju drabbad.
Fat det känns väldigt osmakligt.
 
  • Gilla
Olivia0001
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fat det känns väldigt osmakligt.
Ja, det kan jag hålla med om.
Speciellt när man ser vart allmänna arvsfonden sprider ut sina pengar.
Men vem för vår talan? Knappast konungariket Sverige i alla fall, verkar det som.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
På tal om osmakligt. Idag i den lokala papperstidningen under rubriken "nya grannar! listades ägarförändringarna för det som nu är min alldeles Egna fastighet. Kunde inte lokalpressen bara ge fan i att redovisa lagfarter som ändrats med en redovisad köpeskilling om noll kronor. Förutom min förändring redovisades dödsbon med samma köpeskilling. Jag har det jobbigt. Arvingar har det ofta jobbigt. Jag tycker att det är synnerligen hänsynslöst att hänga ut folk i nöd och sorg för att få ett allmänt "jaså". Nästa gång lokalpressen ringer och erbjuder en prenumeration kommer jag att vara oförskämd.
 
Är ganska säker på att det är enligt gammalt så ett köp eller övertagande ska anslås för allmänheten. Är dock inte säker på att kravet finns kvar och detta görs av tradition.
 
Att förändringar gällande lagfarter anslås för allmänheten är helt okej för mig. Självklart ska ägarbytet/ägarförändringen vara en allmän handling. Det som stör mig är inte heller att lokalpressen begär ut veckans lagfarter för att få extra klick eller att sälja extra lösnummer. Det som stör mig är att lokalpressen inte sorterar bort dödsfall och familjetragedier. Vid vissa lägen i livet slipper man helst allmänhetens ljus på sitt eget liv. Jag har inte gjort något jag skäms över men jag vill inte stå i rampljuset bara för att en numera allmänt illa ansedd liten skräptidning försöker få ett par extra klick utan att sortera bort det som faktiskt kan göra människor ledsna. Fråga mig om ett år - då kanske jag struntar i hela saken men lagfartsnyheter är färskvaror. Det borde vara jätteenkelt att sortera bort de ägarbyten som uppenbarligen beror på att livet gått åt helvete.
 
  • Gilla
Olivia0001
  • Laddar…
Som jag skrev i mitt förra inlägg tror jag att detta är från gamla tider där det va viktigt att anslå alla lagfarter för att ev. borgenärer eller i de mer tragiska fallen arvingar inte skulle gå miste om något. Kan mycket väl tänkas att detta inte måste göras längre utan bara görs av vana och utan eftertanke att någon mår illa av att det når offentligheten.
 
Jodå. Det är helt okej att lagfarter anslås så att allmänheten kan granska. Jag har inget emot detta.Tvärtom tycker jag det är vettigt. Att en lokalblaska använder olyckliga ägarförändringar som clickbaits tycker jag är bedrövligt. Om ni kunde fråga runt bland mina bekanta skulle jag nog beskrivas som en obekymrad glad skit för det mesta. Just nu är jag allt annat än en glad skit. Jag vill vara ifred från offentlighetens ljus tills jag repat mig. Jag tror att det är helt normalt att vara onormal när något oväntat händer. Det tycker jag att journalister borde förstå och ta hänsyn till.
 
Men fatta att detta inte har med journalistik att göra utan något som enligt gamla seder görs utan att försöka göra det till något modernt "clickbait". Har inte sett dessa annonser annat än i pappersform så att det skulle vara nått att sälja nätbilagor eller lösnummer med känner jag inte igen.
Kan bara beklaga att du just nu har det jobbigt och förstår dina tankar men tror även att historiskt sett och kanske även idag finns anledningar till att ALLA byten anslås utan att filtrera med hänsyn till någon närstående.
 
  • Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
Jo, i mitt fall har det bara med journalistik att göra och ingenting annat. Bläddrar man i en gammal papperstidning som är flera decennier gammal finns det i radannonserna uppgifter om människor som eftersöks, är satta i personlig konkurs och andra eländigheter. Myndigheterna var tvungna att meddela allmänheten när någon fallit ur systemet. I mitt fall fanns mitt namn under rubriken "nya grannar" illustrerad med en mysig bild av en okänd trevlig villa. I mitt fall publicerade någon, journalist eller inte, det senaste från Lantmäteriet utan att granska vad det stod, utan att bry sig om det möjligen kunde störa någon som omnämndes. När myndigheter anslår något i pressen köper myndigheten i fråga annonsplats där man torrt kungör det man har att meddela.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P pingis skrev:
Att en lokalblaska använder olyckliga ägarförändringar som clickbaits tycker jag är bedrövligt. Om ni kunde fråga runt bland mina bekanta skulle jag nog beskrivas som en obekymrad glad skit för det mesta. Just nu är jag allt annat än en glad skit.
Ursäkta att jag är lite tvärt om mot dina tankar, men:
Låt bli att läsa lokalblaskan rad för rad!
Du behöver inte grotta ner dig i detta så enormt.
Andra personer kanske ögnar igenom tidningsspalten,
några kanske fastnar vid den aktuella händelsen,
men för i stort sett alla är det något de kanske sett, men lika snabbt glömt bort.
Så om en vecka är du lika anonym och okänd som tidigare.
 
j.f.s
P pingis skrev:
....I mitt fall publicerade någon, journalist eller inte, det senaste från Lantmäteriet utan att granska vad det stod, utan att bry sig om det möjligen kunde störa någon som omnämndes. När myndigheter anslår något i pressen köper myndigheten i fråga annonsplats där man torrt kungör det man har att meddela.
Tro det eller ej men tex MittMedia (som äger en massa tidningar) skriver mycket med hjälp av robotar. Tex sportartiklar och annat som inte kräver input från en människa. Polisnotiser är en annan sådan sak och misstänker starkt att ”nya grannar” är ytterligare en sådan sak som inte skrivs av en fysisk person.

Beklagar att du känner dig illa behandlad i en utsatt situation.
 
  • Gilla
pingis
  • Laddar…
Håller med TS om att listan låter som rent skvaller och att den säkert med några enkla handgrepp skulle kunna ändras något, vare sig den görs manuellt eller maskinellt.

Dock tror jag tyvärr att det TS vill slippa se är det som flest vill läsa. Jaså, Johan ärvde gården efter Gösta och TS verkar ha skilt sig och tagit över hela huset på X-vägen. Se där, se där.

Till tröst kan nog konstateras att de som bryr sig är få och att det snart kommer mer spännande skvaller. Men naturligtvis tråkigt att känna sig uthängd likafullt.
 
  • Gilla
pingis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.