Radon: Radonmätning har utförts 2006 och visade på 1420 bq/m³ årsmedelvärde (gränsvärde är
200 bq/m³ i årsmedelvärde)
Huset är byggt (eller har värdeår) 1958 med platta på mark och stomme av lättbetong.

Går det ens att komma till rätta med så höga radonvärden?
 
Vad sägs om markradon ? är det bara lättbetongen som avger, radonkartor finns på kommunalhuset
 
Beror på var det kommer från och hur huset är byggt, ventilation etc.
Vi gick från 860bq till 120 bara genom att montera tilluftventiler och utsugsfläkt...
 
Finns en radon mätare som man kan köpa digital för runt 1500kr. Jag köpte en sådan för att se hur mycket radon man har i varje rum i huset. (Låter man en annan göra tester är man tvingad att ha ett nytt prov när man säljer huset också). Väldigt kul att titta på mätaren och när det ändras beroende på årstid med mera. Men tillbaka till tråden. Vet att JAPE säljer ett fiffigt system för att bli av med radon. http://www.jape.se/jape_ventgolv/
 
Kolla ditt källargolv! Finns det sprickor? Har billat upp mitt golv och fyllt igen sprickorna vilket resulterade i att värdet sjunker kraftigt för varje spricka jag fyller igen. Tog upp ett ca 8 cm djupt spår och ett par ca brett spår. Mitt problem var att gruset under huset kom från en bergtäkt med mycket radon! Använde finbetong för lagning. Har du en renslucka för avlopp, Täta den med silikon.
Har du en egen radonmätare kan du kolla vad som hände om badrumsfläkten är avstängd i 24 timmar respektive går i 24 timmar. Får du högre värde när fläkten går finns det troligtvis en spricka i plattan där radonet läcker in. Har du ingen källare kan du göra om samma test men placera radonmätaren i rum efter rum.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.