Hej alla!

Efter mycket strulande med Telia om att få min telefon inkopplad i mitt nybyggda hus så har jag gett upp och tänker koppla in den själv !!! >:(

Så därför undrar jag nu vilka par det är som ska dras in till huset. Vi har 5 par i kablen fram till tomten, men det är ju bara två par i huset, och man använder ju bara ett par ifall man inte har två linjer, vilket vi inte har.

Problemet med Telia består i att dom verkar slarva bort våra beställningar på att få det inkopplat. Vi har gjort två beställningar nu. Den första försvann spårlöst, och efter kontroll nu ikväll har även den andra beställningen försvunnit från deras datasystem. Vi flyttar i helgen, och vill ju så klart ha telefon i huset.
 
Gissar på att de använder par 1 in till huset dvs. Vit-blå men helt hundra går det ju inte att vara. Och vad hjälper det att du kopplar in den biten om nu Telia inte har kopplat resten??
 
Grattis till samarbetet med telia.. :( Vi fick vänta i 10mån på att få en åskskadad kabel utbytt, detta efter ett tjugotal felanmälningar, mail och brev..

Frågan är om du vinner på att koppla något själv, dom har knappast aktiverat kabeln än...det kan du iofs testa med telefonen.
Ta med den ut och prova par efter par tills du får ton, men var beredd på följdproblem från telia om du fullföljer..
 
Vi fick också tjata på Telia och beroende vem man talar med kan man ju få otroligt många olika svar.  :)

Efter många turer skulle vi få ca 20 meter kabel att koppla in själva.
Dagen där på ringer en firma på mobilen och undrar när de kan komma och koppla in telefonen. Snacka om att den ena handen vet vad den andra gör.

Några dagar efter att telefonen installerats och fungerar så ringer ytterligare en firma, på vårt nya hemnummer och alltså genom vår nya kabel och undrar när han ska komma och dra en telekabel till huset.
-Vet du vilket nummer du ringer på egentligen? frågar jag, varvid det blir tyst i luren en lång stund. Sedan avslutas samtalet med lite mutrande.  ;D

Undrar när kabeln som de skulle skicka dyker upp.
 
Snuttjulle skrev:
Gissar på att de använder par 1 in till huset dvs. Vit-blå men helt hundra går det ju inte att vara. Och vad hjälper det att du kopplar in den biten om nu Telia inte har kopplat resten??
Jag antar att om jag skaravar på kabeln som vi har i tomtgräns och kopplar in i huset, så kunde dom fixa resten med datorer. Trodde inte att dom fysiskt var tvugna att åka ut då?
 
Strixx skrev:
Jag antar att om jag skaravar på kabeln som vi har i tomtgräns och kopplar in i huset, så kunde dom fixa resten med datorer. Trodde inte att dom fysiskt var tvugna att åka ut då?
Måste de inte gör nån koppling i teleskåpet nånstans vid gatan?
 
Strixx skrev:
Jag antar att om jag skaravar på kabeln som vi har i tomtgräns och kopplar in i huset, så kunde dom fixa resten med datorer. Trodde inte att dom fysiskt var tvugna att åka ut då?
Är det ett helt nytt, enskilt hus, så finns nog spontant inte kopplingsvägen (kopplet på televerksspråk) klart. Då måste en tekniker nog ut och ansluta vid kopplingspunkten. Men han kan ju redan ha varit där och förberett också, utan att du vet om det..

Men jag skulle nog ändå avråda dig från att försöka koppla in dig själv, utan OK från Telia. Slå Telias kundtjänst en pling igen. Varje person där borde kunna se om det finns en inkopplingsorder. Om du inte får den hjälp du vill, begär att få bli uppringd av någon som kan svara på din frågor!
 
Jag har pratat med dom två gånger om dagen, och det finns fortfarande inte någon beställning i deras datorer. Lade en tredje beställning idag.

Det är tydligen något som heter nätregistret som har hand om sådant, och dom får du inte prata med själv. HAr ni hört något så dumt. Och Telia kundtjänst ska ringa upp dom om mitt ärende.

Jag står helt handfallen. Vi flyttar imorgon, och vet inte när vi kommer få telefon, om vi någonsin får det.

Hur svårt kan det vara. Vi har allt klart. Kabel i rör draget fram till tomgräns. 10 cm bredvid kommer Telias kabel upp ur marken. Varför kan dom inte bara komma ut och fixa ihop dessa två tåtar??? >:(
 
Ta det lugnt och njut av flytten istället!
Känns som ett i-landsproblem, ni har väl mobiltelefoner som backup?
Ni kommer säkert få en massa annat att fundera på vid/efter flytten och mitt i allt detta kommer Telia och kopplar in er.
 
Kan tyvärr inte göra det... >:( Är superberoende av internet i mitt jobb... Som det ser ut nu får jag åka till vänner för att kunna jobba nästa vecka...
 
Strixx skrev:
Jag har pratat med dom två gånger om dagen, och det finns fortfarande inte någon beställning i deras datorer. Lade en tredje beställning idag.

Det är tydligen något som heter nätregistret som har hand om sådant, och dom får du inte prata med själv. HAr ni hört något så dumt. Och Telia kundtjänst ska ringa upp dom om mitt ärende.

Jag står helt handfallen. Vi flyttar imorgon, och vet inte när vi kommer få telefon, om vi någonsin får det.

Hur svårt kan det vara. Vi har allt klart. Kabel i rör draget fram till tomgräns. 10 cm bredvid kommer Telias kabel upp ur marken. Varför kan dom inte bara komma ut och fixa ihop dessa två tåtar???  >:(
Hej ! Nätregistret är skyddat endast behöriga skall ha tillgång till detta pga av ex, larmlinor osv, //Goerana
 
I min 5-parskabel (grön, grå, orange, brun, blå + vita) är det blåvita paret inkopplat.
 
Menar du att du avser att ta dig in i teleskåpen på gatan och koppla själv eller har jag missförstått dig?   :surprised:
 
Ge sig in och härja i telias plintar och skåp är tom olagligt på nåt sätt, dessutom räcker det inte med att koppla in sig nånstans, det måste vara hopsnott hela vägen till station också och ditt nummer inprogrammerat. Hittar du ett par som funkar har du kopplat in dig på någon annans telefon. Fjärrstyrs numer, men för själva kopplandet krävs det fortfarande orangea ekorrar i stolparna. ;)

Varför inte bara beställa flyttning av ditt gamla abonnemang, telia fixar anslutningen till första jacket men du kan ju dra ut en kabel på utsidan av kåken och säga "här" till montören också.

 
När jag tänker efter hade vi faktiskt samma problem som Strixx. Jag ville förbereda installationen av telefonin och i praktiken ha allt ordnat utom nummerflytten. De fixade sig till en början med papper och avtal på arbetet och allt. Det skulle kosta 475:- + 670:-/timma för att installatören skulle aktivera allt utom numret (det gamla). Kabeln var nergrävd och satt i mitt mätarskåp resp. i marken utanför teleskåpet i gatan.

Till min förvåning ringer sedan en arbetsledare från Telia upp mig och berättar att tjänsten jag har bokat (och avtalat) inte existerar längre och persone som hade fixat det åt mig hade varit lite väl smidig (okunnig). Telia gör inga fysiska installationer innan man har bokat in sin flytt av telefonen. Detta gäller fr.o.m. att accessnätet släpptes "fritt". Tydligen har Telia haft problem med att kunden ber dem installera kablarna och går sedan till en annan operatör med telefonin. Detta blir då en rejäl förlustaffär för Telia. Det kan man förstå; grävmaskin, tre gubbar och en heldags arbete debiteras 975:-. Därför vill de säkra kunden innan de börjar gräva.

Nu hade jag grävt ner allt själv tillsammans med elkabel och annat, så det var egentligen inte så mycket jobb. Allt gjordes på morgonen då hade bokat flytten och var klart på en timma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.