hej,

Jag har Plejd i alla lampor i lägenheten. Fantastiskt. Är det någon som vet om det på något sätt går att synka Plejd med min elektrisk rullgardin som jag fn har fjärrkontroll till?

Det kanske inte går? Tänkte på nåt sätt om Plejds controller on/off kunde gå att använda i eluttaget där rullgardinen är kopplad till.

Idéer?
 
Har svårt att se att detta skulle funka. Du kommer bara att slå på/av matningen till rullgardinen. Rullgardinen lär väl inte sätta igång och köra när den blir spänningssatt utan styrningen sker via bef. fjärrkontroll.
Hade plejd-grunkorna haft något relä med växlande funktion kanske det hade gått att få ihop något.
 
Du kan kanske använda 0-10v beroende på hur det ser ut inne i gardinen.SSå egentligen är det hur gardinen fungerar som avgör.
 
Tack, jag misstänkte att det var klurigt.
 
Vad är det för rullgardin? En del modeller har nån anslutning för fjärrstyrning via t ex en projektor, skymningsrelä eller liknande.
 
Hur vill du att det ska funka?
Ibland kan man angripa fjärrkontrollen och koppla sig mot brytarna i den.
 
Vi har två icke-lampor styrda via plejd, men bara på/av. Som någon skrev kanske det går styra via 0-10v men en sak som stör mig är att interfacet enbart riktar sig mot belysning. Nu verkar det vara så att Plejd utryckligen inriktar sig mot ”smart” belysning men man utelämnar en stort segment av marknaden. Shelly m fl utger sig ju att styra allt, även belysning... jag plannerar att styra en kupevärmare via plejd. Känns lite lustigt att ha det som belysning...

Jag tycker det borde vara relativt lätt att kunna byta interface mot ett generellt icke-belysnings tema om man ville. Men sen är jag kanske lite känslig...
 
Shelly 2.5 löser det du vill göra, dock i en egen app....
 
Hur ska den kopplas in för att styra TS rullgardiner?
 
Den är gjord för ändamålet, du får kolla kopplingsschemat...
 
useless useless skrev:
Vad är det för rullgardin? En del modeller har nån anslutning för fjärrstyrning via t ex en projektor, skymningsrelä eller liknande.
Det enda jag vet är att rullgardinen är Cherubini. Fjärrkontrollen heter Skipper Senso. Själva motorn sitter dold över undertaket dock.
 
E etompau skrev:
Hur vill du att det ska funka?
Ibland kan man angripa fjärrkontrollen och koppla sig mot brytarna i den.
Jag kanske kan fråga tillverkaren av rullgardinen - Cherubini. Jag skulle ju gärna vilja kunna ställa in så att rullgardinen går upp förinställda tider, styra via mobil istället för fjärrkontroll (Skipper senso). Då kom jag bara på att tänka på Plejd och deras Gateway om det gick att synka.

Men jag förstår samtidigt att det kan vara svårt att lösa frågan här eftersom att alla rullgardiner är olika (jag själv har inte superbra koll mer än att jag vet vad jag vill åt)
 
C crazytok skrev:
Den är gjord för ändamålet, du får kolla kopplingsschemat...
Tack. Ska kolla upp detta
 
m.nu har grejer för att bygga om rullgardiner. Men att bygga ihop det med Plejd är nog uppförsbacke, då ska man satsa på ett mer ändamålsenligt system.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
m.nu har grejer för att bygga om rullgardiner. Men att bygga ihop det med Plejd är nog uppförsbacke, då ska man satsa på ett mer ändamålsenligt system.
Det är min tanke också, att det inte går. Mest nyfiken om man kunde inkludera rullgardinen i olika scenarier med belysningen, ställa in automation vid solnedgång etc
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.