Det jag tänkte på, är att om man behöver fixera röret mot golvet, med en rörklammer. Då skulle det kunna vara ett problem med skruven till klammern. Lite beroende på hur man tolkar regeln om att ingen annan genomföring i golvet får finnas utöver golvbrunn och toa avlopp., eller hur det nu är formulerat. Men en skruv skall nog inte tolkas som en genomföring.
 
H hempularen skrev:
Det jag tänkte på, är att om man behöver fixera röret mot golvet, med en rörklammer. Då skulle det kunna vara ett problem med skruven till klammern. Lite beroende på hur man tolkar regeln om att ingen annan genomföring i golvet får finnas utöver golvbrunn och toa avlopp., eller hur det nu är formulerat. Men en skruv skall nog inte tolkas som en genomföring.
Jag skulle ju aldrig skruva en skruv genom tätskiktet på golvet. Det känns ju som att be om problem.

Behöver man en rörklammer på golvet så är mitt förslag att istället limma den.
 
Från HSB's tips och tricks för tvättmaskinsinstallation:


Illustration av tvättmaskin med felaktigt anslutet avlopp till handfat istället för golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Dom kanske kör sina egna regler?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
1
useless useless skrev:
Från HSB's tips och tricks för tvättmaskinsinstallation:


[bild]


Dom kanske kör sina egna regler?
toppen. var fick du tag i infon? Är den gammal?
 
1
T Tosse skrev:
Ja, vad skulle vara problemet menar du? Tvättmaskin i badrum? Avlopp till golvbrunn? Plaströr?
ovilliga hantverkare som installerat fel
 
1
1 Jojjo72 skrev:
Som jag har förstått problemet så får man inte lägga avlopp i "lösa" rör in i avloppsbrunnen. De ska vara monterade i ett fast avloppsrör som sticker upp. tydligen enligt Säkert Vatten.
var hittar du det. jag försöker läsa i deras material men hittar inte.
 
1
S Stefan1972 skrev:
Det är väl inget ovanligt med separat vitt plaströr för tvättmaskinsavlopp som mynnar ut i golvbrunn så? var och varannan lägenhet i miljonprogrammet från 70talet har väl så för då var det ju inte tänkt att alla skulle ha egen tvättmaskin.
Idag är det ju dock frågan om det är tillåtet och det är väl det frågan handlar om.
ja det är frågan
 
H
Har liknande anslutning i mitt badrum med tvättmaskinen.
 
1 Jojjo72 skrev:
toppen. var fick du tag i infon? Är den gammal?
Hittade den på Google. Vet inte hur gammal den är...

Dock har jag läst säker vatten och inte hittat något där som förbjuder koppling av tvättmaskin till golvbrunnen. Det enda man ska tänka på är väl att inte lägga en lös slang som kan hoppa ur brunnen direkt på golvet. Dessutom måste avloppsslangen göra en loop över trummans nivå så att inte vattnet rinner ut via häverteffekten.
Därför kan det vara lämpligt att sätta fast en bit rör på väggen vidare ner i brunnen och fästa slangen i den. Ungefär som i HSB's bild...
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
1
useless useless skrev:
Hittade den på Google. Vet inte hur gammal den är...

Dock har jag läst säker vatten och inte hittat något där som förbjuder koppling av tvättmaskin till golvbrunnen. Det enda man ska tänka på är väl att inte lägga en lös slang som kan hoppa ur brunnen direkt på golvet. Dessutom måste avloppsslangen göra en loop över trummans nivå så att inte vattnet rinner ut via häverteffekten.
Därför kan det vara lämpligt att sätta fast en bit rör på väggen vidare ner i brunnen och fästa slangen i den. Ungefär som i HSB's bild...
jag känner till lösningen och berättade om den. De ska återkomma till mig med hänvisning till regelverk om den lösningen inte funkar.
 
1
Tack för alla kommentarer. Visst går det att installera utanpåliggande rör så som jag trodde, säkert vattens och ni svarade. Förstår inte varför hantverkarna krånglade....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.