Hej
Jag har på min tomt (Mitt i rabatten) ett elskåp som tillhör Vattenfall. Vi är själv inte anslutna till det skåpet utan har i alla år bara vetat att grannfastigheten närmast oss haft sin el där. De ska nu bygga nytt hus och kommer koppla på sig på en annan anslutning. Jag ringde då vattenfall och bad dem ta bort skåpet. Det visar sig då att fler fastigheter är anslutna till detta skåp. Vattenfall hävdar att de har rätt att ha skåpet i våran rabatt och att flytt av detta ska bekostas av oss. Stämmer det? Vi har ju inte ens våran el i skåpet. Jag har aldrig sett något avtal på att de får ha skåpet på vår tomt heller när vi köpte marken för 12 år sedan. Vad har jag för rätt? Detta skåpet stör mig oerhört. Det är stort gammalt och jättefult! Jag måste ju dessutom vattna mina växter nära skåpet vilket kanske inte är optimalt.
Om de har ingått något avtal med tidigare fastighetsägare så borde det väl finnas en skriftlig kopia på avtalet?

Mvh Camilla Bjerkensjö
 
Kolla i tjänsten Min Fastighet på lantmäteriets hemsida om det finns något servitut, ledningsrätt eller liknande registrerat.
 
C Camilla/Milla skrev:
Hej
Jag har på min tomt (Mitt i rabatten) ett elskåp som tillhör Vattenfall. Vi är själv inte anslutna till det skåpet utan har i alla år bara vetat att grannfastigheten närmast oss haft sin el där. De ska nu bygga nytt hus och kommer koppla på sig på en annan anslutning. Jag ringde då vattenfall och bad dem ta bort skåpet. Det visar sig då att fler fastigheter är anslutna till detta skåp. Vattenfall hävdar att de har rätt att ha skåpet i våran rabatt och att flytt av detta ska bekostas av oss. Stämmer det? Vi har ju inte ens våran el i skåpet. Jag har aldrig sett något avtal på att de får ha skåpet på vår tomt heller när vi köpte marken för 12 år sedan. Vad har jag för rätt? Detta skåpet stör mig oerhört. Det är stort gammalt och jättefult! Jag måste ju dessutom vattna mina växter nära skåpet vilket kanske inte är optimalt.
Om de har ingått något avtal med tidigare fastighetsägare så borde det väl finnas en skriftlig kopia på avtalet?

Mvh Camilla Bjerkensjö
Hej
Jag har samma problem
Hur gickfordej
C Camilla/Milla skrev:
Hej
Jag har på min tomt (Mitt i rabatten) ett elskåp som tillhör Vattenfall. Vi är själv inte anslutna till det skåpet utan har i alla år bara vetat att grannfastigheten närmast oss haft sin el där. De ska nu bygga nytt hus och kommer koppla på sig på en annan anslutning. Jag ringde då vattenfall och bad dem ta bort skåpet. Det visar sig då att fler fastigheter är anslutna till detta skåp. Vattenfall hävdar att de har rätt att ha skåpet i våran rabatt och att flytt av detta ska bekostas av oss. Stämmer det? Vi har ju inte ens våran el i skåpet. Jag har aldrig sett något avtal på att de får ha skåpet på vår tomt heller när vi köpte marken för 12 år sedan. Vad har jag för rätt? Detta skåpet stör mig oerhört. Det är stort gammalt och jättefult! Jag måste ju dessutom vattna mina växter nära skåpet vilket kanske inte är optimalt.
Om de har ingått något avtal med tidigare fastighetsägare så borde det väl finnas en skriftlig kopia på avtalet?

Mvh Camilla Bjerkensjö
 
Har ni ett nätavtal med Vattenfall Distribution? I så fall bör du läsa det avtalet.

Några intressanta punkter.
7.1 För utförande och bibehållande av elnätsföretagets anläggningar för överföring av el inom företagets område för nätkoncession ska konsumenten upplåta mark i erforderlig mån och lämna elnätsföretaget tillträde till berörda fastigheter. Häri ingår rätt för elnätsföretaget att underhålla och reparera anläggningarna samt att fälla träd och buskar, som utgör fara eller hinder för anläggningarna. Skälig hänsyn ska därvid tas till konsumentens intressen.

7.4 Om konsumenten kräver flyttning eller annan ändring av elnätsföretagets anläggningar, ska elnätsföretaget medverka till detta om inte väsentligt hinder av teknisk natur föreligger. Av flyttningen eller ändringen föranledda kostnader ska betalas av konsumenten.

7.6 Konsumenten är skyldig att på begäran teckna servitutsavtal eller medverka till att elnätsföretaget erhåller ledningsrätt för sina anläggningar samt att verka för att elnätsföretaget till säkerhet för servitutsavtal erhåller inskrivning i fastigheten.
 
C cotillion skrev:
Har ni ett nätavtal med Vattenfall Distribution? I så fall bör du läsa det avtalet.

Några intressanta punkter.
Hej
Tack för svaret
Mvh Susan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.