Jag håller precis på att limma 6mm renoveringsgips på väggarna i mitt sovrum. Det blir jättebra. Hur gör jag med vägguttagen? Kan man flytta ut dessa 6mm för att hamna i nivå med gipsskivorna?
 
Vanligtvis använde man påbyggnadsringar i dosan. Antal ringar efter behov.
 
E etompau skrev:
Vanligtvis använde man påbyggnadsringar i dosan. Antal ringar efter behov.
Har jag fattat rätt att man sätter denna påbyggnadsring i apparatdosan så att själva insatsen kommer ut 6mm? En beskrivande bild vore bra.
 
I praktiken går det ju även utan ringar med längre skruv. En gipskant mot apparaten lär väl inte vara något stort problem. Kanske räcker t.o.m originalskruven.

En hole in one är bra för att borr hålen på exakt rätt ställen i skivorna.
 
Du tar bort hela uttaget (kopplar ur kablarna) och sätter ringen bakom. Eventuellt behöver du även byta till längre skruvar så att dom räcker att skruva dit uttaget igen. Men det borde inte behövas om det bara är 6 mm.
 

Bästa svaret

Jag tror att det är mer regel än undantag att dosor inte når ända ut till kanten i hålet. Så det borde räcka att bara skruva dit uttagen igen, möjligen köpa längre skruv. OM du köper längre skruv, så tänk på att dte finns minst 3 olika skruvtyper. Del skruvar med plastgänga, skruv med vanlig maskingänga (kommer inte ihåg om det är M3 eller M2,5), dels en specialskruv, som jag tror att bara ELKO har. Den har en "dubbelgänga", ser ut som M gänga. Men om man tittar närmare med lupp så ser man att gängan har två "öppningar" så det är alltså två M gängor på varandra. En vanlig maskinskruv går att dra i ett kvarts varv eller så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.