Hej!

Vi sålde vår villa för inte så länge sedan. Villan har en Mecaterm Arctic 10,5 luft-vatten VP, som är dockad till den gamla kombipannan som suttit där sedan huset byggdes tidigt 1980-tal.

Nu har pannan givit upp och de nya ägarna till huset har beslutat att installera en bergvärmeanläggning och jag har blivit erbjuden att köpa värmepumpen. Ingen kunde veta att pannan skulle ge upp så snart efter ägarbytet, men att den var riktigt gammal var ju väl känt av köparna, och eftersom jag hade förberett för att kunna installera bergvärme (bl.a lagt ned rör under golvet i samband med att vi lade in ny parkett) hade vi diskuterat förutsättningarna för bergvärme, jag hade nämnt att jag kanske kan vara intresserad av köpa Mecatermpumpen ifall de skull välja att byta ut alltsammans.

Så där är vi nu alltså. Jag har ett projekt på gång där jag kan ha nytta av pumpen - frågan är bara vad den kan tänkas vara värd?

Den är installerad i januari 2012 och kostade då 49 000 kr inkl styrbox och frakt, jag installerade den själv.

Så denna Arctic 10,5 som är till salu, är alltså 7,5 år gammal när den blir tillgänglig om en eller två månader. Den har hela tiden fungerat prickfritt när vi ägde huset. Huset är stort och "trögt" så den har i princip aldrig haft mer än ca 12 tillslag per dygn.

Vad tycker ni är ett rimligt pris att betala om jag själv åker och plockar ned den???

/Micc
 
Åsa Lund
Ingen aning egentligen
10.000?
Tekniken går ju framåt och du måste plocka ner den själv
Tror inte att nån annan vill betala mer på de villkor som finns för affären nu, om det hade varit en annons på blocket...
 
Jo, det stämmer ju - på drygt 7 år har det nog hänt en del, dessutom är det ju inte en inverterpump. Det gjorde inte så mycket där den sitter idag, i ett väldigt stort och "trögt" hus, men till det jag har tänkt använda den vore onekligen en inverter att föredra. Den är lite onödigt stor till mitt behov...
 
Åsa Lund
Du är nog ende spekulanten så lägg ett bud. Annars får de väl annonsera på Blocket om de tycker du bjuder för lågt
 
Hej

Vad jag förstår har du bra kontakt med de nya ägarna, bra där :)
Erbjud att demontera den mot att du får de.
Alla andra köper grisen i säcken, inte du.
Erbjud vara behjälplig med frågor med huset för att de nya ägarna ska få en bra väl fungerande anläggning.
Att flytta begagnade teknikprylar innebär alltid en risk, och med en halverad teknisk livslängd bör du få fet rabatt.

Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.