Vår diskmaskin pajade i mars och den var bara ett år gammal. Efter mycket om och men kom en servicetekniker och konstaterade att inloppsventilen/avloppsventilen(?) frysit sönder (Diskmaskinen tog in vatten men tömde det inte så där för blev det en sjö på golvet) Jag frågade hur det kunde hända på en sån ny maskin och hans teori var att det var kallt under köksbänken att den kanske spruckit/frysit sönder.
Diskmaskinen ligger direkt mot en yttervägg och det är ett hus från 1970 med dålig isolering.Dessutom har det varit väldigt kall vinter och tempmätaren vi har där har varit ner mot 3 plusgrader som kallast dock aldrig minus.
Nåväl vad gör man åt detta problem det kommer ju fler kalla vintrar.
Han pratade något om värmefläkt?
 
Det enklaste är nog att försöka får cirkulation på luften där bakom. Det kanske räcker att plocka bort sockeln under skåpen intill? Visserligen kommer golvet att bli kallare, men det får man nog leva med tills det är bättre isolerat.
 
MultiMan
Har ni 3 plusgrader inomhus vintertid måste ni ju såklart riva upp väggen och isolera. Oavsett diskmaskin eller inte. Låter som allvarlig frysrisk för andra vattenrör. Mitt hus från 1926 är delvis helt original men hamnar inte i närheten av så låga temperaturer ändå.
 
En frostvakt.
 
A AndersS skrev:
En frostvakt.
Rörsystem och avlopp under ett köksskåp med synlig vattenlås och anslutningsslangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det ut när man öppnar skåpet under diskbänken
 
Vattenledningar och avloppsrör under diskbänk med synliga anslutningar och rördelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det ut under diskbänken.
 
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Har ni 3 plusgrader inomhus vintertid måste ni ju såklart riva upp väggen och isolera. Oavsett diskmaskin eller inte. Låter som allvarlig frysrisk för andra vattenrör. Mitt hus från 1926 är delvis helt original men hamnar inte i närheten av så låga temperaturer ändå.
Vi har ju inte 3 plusgrader inomhus överallt.
Köket har golvvärme och det brukar ligga runt 22 plusgrader. Men skåpet under diskbänken drar det kallt ifrån och tempmätaren som sitter där visade som sagt på lägst 3 plus vid -30 ute.
 
Lyft bort skåpluckorna vintertid... (y)

Kolla hur det ser ut där rören går ner i golvet. Jag skulle gissa att det saknas en del isolering där. Såna genomföringar brukar bli motorvägar både för möss och kalldrag.
 
  • Gilla
ratax och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.