Jobbigt när det jävlas och man inte hittar ett uppenbart fel. Jag har rage köpt (barnen rage quitar spel när det går åt H-E) saker för mindre motgångar än du stött på. Nu är iofs bakaxeln en Tuff torq k46 som sitter i massor av klippare men efter att ha haft 3 st olika Stiga Park så hsr jag numera mycket mer sinnesfrid med en Husqvarna Rider. Lycka till med felsökningen, jag hade bytt filtret då det var det enda som verkade avvikande. Mvh Nils
 
P Pappanille skrev:
Hittade ett kit med olja, filter och packningar till k46an men det filtret ser helt annorlunda ut. Mer som ett finmaskigt nät.
[länk]
Det är exakt den jag hittade. Men jag tror den är uppdaterad. Vad jag förstår ska innanmätet vara samma på K46' orna. Min maskinen är trotts allt från 2001 så mycket kan ha hänt.
 
Med min bakgrund inom tung mobilhydraulik så tror jag inte på att filtret skulle kunna orsaka detta, jag är fortfarande inne på att remmen inte blir tillräckligt spänd för att kunna överföra den effekt som behövs.

En pump stannar inte om sugsidan blockeras, den suger luft och kaviterar, den ska rentav kunna kollapsa filtret.
 
  • Gilla
Jens Ekmo och 1 till
  • Laddar…
Låter rimligt det med att filtret antagligen inte är orsaken, men nu när allt är isär sä är väl ett filterbyte lämpligt. Sen så kanske en övergång av spännmekanismen och kanske en enkel provosorisk lösning för att kunna öka spänningen när felet uppträder vore lämpligt.
 
P Per_Eriksson skrev:
Kan det vara att du saknar fjäder nr 9 helt o hållet?
4231-0013- 00
Detta är fjäder 9
 
  • Bild på bilens hjulupphängning med fokus på uppmärkt fjäder och påbyggnad av vägdamm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför är bromsen bortkopplad? En del i felsökningen?
 
P Pappanille skrev:
Detta är fjäder 9
Men är inte det nr 18?
 
  • Exploded view diagram of mechanical parts with labels, focusing on component labeled number 18.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Pappanille skrev:
Varför är bromsen bortkopplad? En del i felsökningen?
Nej egentligen inte. Bara tappat låsbrickan till armen. När man kör hoppar den ur hålet.
 
Kanske är det 18 men jag tror att 18 sitter runt bromsarmen och staget för att den inte ska skramla. Så om bromsarmen inte sitter PP så har nog 18 ramlat av. OM det inte är så att 9 skall sitta så som jag markerat på bilden. I så fall kan det vara hela orsaken till ditt problem dvs för dålig remspänning. Bäst vore om någon kunde fotografera hur det ser ut på deras Park, själv gav jag upp Stiga efter 5 olika Stiga åkgräsklippare inklusive 3 st olika varianter av Park.
 
  • Schematisk bild av en gräsklippares delar med en markering vid komponent 9 för att illustrera en möjlig felplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kollade lite i verkstadshandboken, kan det vara så som jag markerat? Sjukt dåligt att de inte nämner fjädrarnas placering i en sån handbok, ganska viktigt!
 
  • Maskineridetaljer med röda markeringar som pekar ut fjädrarnas placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plockade isär allt idag i molekyler och rengjort och inspekterat allt. Inga repor i cylinderväggarna kolvarna ser ut som nytt. Pumphus har inga spår eller dylikt. Alla ventiler isärplockade och kärvar inte. Plockade ihopp själva pumpen men väntar på nya packboxar till drivaxlarna och nytt filter. Sen ska jag plocka ihopp allt och pröva.

Demonterade motorpumpdelar rengjorda och uppställda på arbetsbänken för inspektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggt jobbat!
 
Långa leveranstider på prylarna men idag fick jag packboxarna och filtret.

Passade på att byta packboxarna och montera ihop diffen. Filtret är av en helt annan typ och med betydligt större sugyta. Nn ska den bara limmas/packas, fyllas, monteras och provköras.

Delvis isärmonterad differential med nya packboxar och filter placerade bredvid verktyg på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterad differential med nya packboxar på en arbetsbänk med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Pappanille och 2 till
  • Laddar…
I dag fick jag lite tid att montera ihop prylarna.

Som vanligt var det ett rent h att lufta men lyckades tillslut väldigt lätt med tryckluft och trasa. Hade jag gjort så från början hade det gått fort.

Provkörde och den var svag till en början och gick lite trögt. Började likadant ganska fort men körde på och det blev bättre och bättre. Troligen hade jag luft kvar. Nu håller jag bara tummarna för att det fungerar! Men det vet jag inte förens nästa gång.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.