Humlo
Jag vill ha en robotgräsklippare men vet inte ens var jag ska börja kolla. Varken märke eller vilken storlek.

Tomten är på 1700 kvm men då står ett hus på 240 kvm, plus parkering framför huset, i bakre delen av trädgården är det skog som inte behöver klippas. Det är ganska mycket träd i utkanterna av tomten och de stora träden kan släppa ifrån sig ekollon och kvistar om det blåser rejält. Sen är det pallkragar, häck och buskar och rabatter runt huset så jag vet inte hur jag ska räkna ut hur stor gräsmatta det är alls. :) Tomten är en fantastisk trädgård med både skog och gräsmatta men det blir mycket kringelikrokar när jag försöker klippa för hand. På detta så är det lite kuperat och sluttar aningen nedåt mot vägen.

Vad kan passa för mig? Vilken sort och storlek ska jag börja kolla på?
 
Ska du bli nöjd, så bör du titta på Husqvarnas eller Gardenas klippare.
Du finner en översikt över deras klippare och klippkapacitet på hemsidorna.
 
  • Gilla
prichard
  • Laddar…
Kolla upp Gardena R160Li. Det är väl den enda Gardenan som klarar den där storleken.
Hur den står sig prismässigt mot en motsvarande Husqvarna vet jag inte.
 
1700- 240 = 1460
Parkering hur mycket? 50m2?
Skog hur mycket? 200m2?

1460 klarar du med en Husqvarna 315 och du verkar ha mindre än det som ska klippas.
Husqvarna, Gardena och Mcculloch är bra men tunna knivar gillar inte kottar så dom får man rensa bort.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
1700- 240 = 1460
Parkering hur mycket? 50m2?
Skog hur mycket? 200m2?

1460 klarar du med en Husqvarna 315 och du verkar ha mindre än det som ska klippas.
Husqvarna, Gardena och Mcculloch är bra men tunna knivar gillar inte kottar så dom får man rensa bort.
Det är väl identiska knivar? Visuellt kan jag i alla fall inte se nån skillnad, men jag har aldrig jämfört dom sida vid sida.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
1700- 240 = 1460
Parkering hur mycket? 50m2?
Skog hur mycket? 200m2?

1460 klarar du med en Husqvarna 315 och du verkar ha mindre än det som ska klippas.
Husqvarna, Gardena och Mcculloch är bra men tunna knivar gillar inte kottar så dom får man rensa bort.
Såg nu att jag läste fel, jag tolkade det först som att Gardena och McCulloch har tunnare rakblad än Husqvarna.

I sak håller jag med, det finns bättre knivar för grenar, kottar och liknande, men i princip bör man väl rensa bort det från gräsmattan oavsett så fördelen med en riktig kniv istället för rakblad väger inte så tungt jämfört med övriga fördelar som Husqvarna, Gardena och McCulloch har.
 
Ville bara påpeka att man får rensa undan. Sen finns det robotar som påstår sig klara kottar etc. Men då får man en sämre maskin i övrigt om det nu spelar någon roll
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
Jag har någonting liknande, fast mindre trädgård/hus. Dvs inslag av ekollon/kottar/äpplen/plommon i säsong. Visst plockar jag upp detta, någon gång per vecka, men hur beter sig klipparen mellan dess? Stannar den på ett äpple? Kart?

I övrigt har jag insett att det bara verkar vara Al-Ko och Husqvarnas dyrare modeller som klarar 45% lutning vilket jag behöver på ett par ställen. Gissar att de andra stannar när det blir för brant? (Eller kan dom vända?)
 
vespaman vespaman skrev:
Jag har någonting liknande, fast mindre trädgård/hus. Dvs inslag av ekollon/kottar/äpplen/plommon i säsong. Visst plockar jag upp detta, någon gång per vecka, men hur beter sig klipparen mellan dess? Stannar den på ett äpple? Kart?

I övrigt har jag insett att det bara verkar vara Al-Ko och Husqvarnas dyrare modeller som klarar 45% lutning vilket jag behöver på ett par ställen. Gissar att de andra stannar när det blir för brant? (Eller kan dom vända?)
I princip bryr sig klipparna inte om kottar, äpplen och liknande utan kör oftast över dom. Det handlar mest om hur slitna knivarna blir och om den klarar av att klippa sönder det. En gräsklippare med rakblad kommer inte att ha nån nämnvärd effekt och när det gäller frukter så tror jag väl inte att rakbladen blir slitna heller. Hårdare saker skulle eventuellt kunna skada rakbladen, men det är meningen att dom automatiskt ska vikas in då.
T.ex. Stiga som har mer som en sågklinga brukar kunna kapa det mesta, men naturligtvis med mer eller mindre slitage.

En klippare som inte är gjord för en viss lutning brukar gå som i en båge så att den svänger av neråt igen. Går den rakt upp för slänten så kommer det troligtvis bara att stanna och vända. Maskiner avsedda för större lutningar kan vara tynger, ha bättre hjul och sen själv kompensera för lutningen så att den går snett uppför.
 
  • Gilla
vespaman
  • Laddar…
OK, jag har två branter (nåja!), ena är en "försänkning" av en yta, dvs tänk mindre terassering, där det handlar om en en meter lång "backe" som går trädgårdsytans bredd. Ungefär 50cm (mätte upp runt 40% på denna meter) höjdskillnad. Kommer en HQ 315 tex att åka ner för denna, men inte tya att ta sig upp igen? Eller blir det så att den kommer att klippa järnet nere i den försänkta delen, och då och då komma upp, för att sedan drösa ner där igen?

En HQ420 känns omotiverat dyrt, eftersom det är en så liten yta som skall klippas. Funderar därför på Al-Ko 500 istället, om inte någon av HQ billigare modeller kommer att fungera. Men Al-Ko 500 har en dockningsteknik som inte är super i min trädgård (kör in från sidan och ut på motsatt sida).
 
Humlo
Jag googlade lite på era förslag och det var intressant! Det finns ju rätt många olika märken och "Robomow" verkar vara bra också. Någon här som har en Robomow och kan berätta hur den fungerar? Den skryter med att den klipper kanterna lite annorlunda och att den tål kvistar och kottar..?
 
En 315 ska klara 40% utan terränghjul
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.