Jag tänkte bygga mig något för att komprimera marken på mindre områden där padda inte är möjligt. Har ni några bra design ide:er på hur en sådan jungfru skulle se ut? Hur mycket bör den väga och hur stor bör utan som träffar marken vara?
 
Såhär gjorde jag:
Nygrundad stolpe i betong med uppmätt snöre och skottkärra full med jord i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
edduartcastro och 9 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Såhär gjorde jag:
[bild]
Snyggt! Den ser dock väldigt tung ut att arbeta med. Hur många kilo är den på?
 
Redigerat:
  • Gilla
Algotsvenssln
  • Laddar…
På jobbet har vi en jungfru. Den består av en ca 30mm tjock plåt ca 20x20cm med ett stående rör som skaft och ett handtag. Fråga på en mekanisk verkstad så hjälper de dig antingen med bara material eller hela tillverkningen.

Håller med om att konstruktionen med betongplint ser tung ut. Men packar gör den säkert galant.
 
Mitt inlägg kom iväg lite fort.
Vid eftertanke så var den väldigt tung, 34kg om man får tro Byggmax, och inte alls speciellt rolig att använda. Komprimerade 3-4kvm här.

Skulle kanske gå att lätta lite genom att kapa av en del av plinten :thinking:
 
  • Gilla
stenta
  • Laddar…
Fulkemisten
Byggde en jungfru av en enmetersbit byggtimmer med dimensionen 120x140 tror jag. Timmerstumpen hittade jag i en BigBag hos nån som byggde stödmur (ja jag frågade). Borrade ett hål och slog igenom ett gammalt kvastskaft. Funkade mycket bra, den är nu utlånad på obestämd tid, har kommit fram till att det är tungt att handjaga och har hyrt markvibrator de gånger jag behövt.
 
Vermilion Kenny Lundbäck skrev:
Jag tänkte bygga mig något för att komprimera marken på mindre områden där padda inte är möjligt. Har ni några bra design ide:er på hur en sådan jungfru skulle se ut? Hur mycket bör den väga och hur stor bör utan som träffar marken vara?
Såhär ser den ut som vi använder:
 
  • Hemmagjord enhet för markarbeten med vattenpass och planeringsbräda på grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skoj och se alla uppfinningar :D
 
Jag använder mig av min farfars gamla jungfru. Den lär ju vara köpt, men den ser i alla fall ut såhär.

En gammal handdriven jordborr, känd som jungfru, står i grus och jord vid ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stenta och 1 till
  • Laddar…
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Jag använder mig av min farfars gamla jungfru. Den lär ju vara köpt, men den ser i alla fall ut såhär.

[bild]
Håller nog i 100 åt till :D
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
en plint väger 34kg och är 20x20cm yta typ.
Ett hopp/stamp med fötterna är 100kg på liknande yta. Smidigt, billigt och effektivt.
 
Gå på hälarna är väl annars en klassisk metod?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Gå på hälarna är väl annars en klassisk metod?
Detta är tyvärr ingen bra metod då ytan på fötterna är för små. Är ytan för liten så sjunker den bara ner i massorna och trycker undan dem.
 
Det blir att bygga en egen av trä och en plåtbit jag hittade :) Kan ladda upp bilder när den är klar.
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.