Jag ska sätta plintar till utbyggnaden av sommarstugan. Har grävt c:a 40 cm i lerjord men sedan är det tvärstopp. Marken övergår i något ljusbrunt med massor av små och lite större stenar, tror det är morän. Jag vill ner ytterligare en halvmeter och har försökt med både spett och vass spade men det går tungt. Jag funderar därför på om det skulle kunna gå med en bensindriven jordborr. Hur är det, klarar den hårt packad sandjord med stenar i, eller är den bara till för matjord?
 
L
Du kan glömma att det går med en handhållen jordborr. Du kommer aldrig kunna pressa så hårt som krävs, även om du klarar det lär borret ta skada. Det är bara att blöta över natten och på med spett.
 
Det var det jag hade på känn och nu har jag fått det bekräftat. Tack! :sweat:
 
Har relativt nyligen gjort hål för 11 st gjutrör i liknande markförhållande. Jag är glad att det jobbet är över... :)

Använde faktiskt bitvis en helt manuell jordborr och den funkar upp till knytnävsstora stenar, som man får lyfta bort. Men alltför ofta stöter man på en större sten som måste grävas och spettas bort. Roligast är förstås när det dyker upp en jätte som man inte ens orkar lyfta... Blev lite maskinhjälp längs vägen.
 
Aha, det kanske kan vara värt att testa. Tack för tipset!
 
Har du borrhammare med bilningsfunktion? Den räddade min mentala hälsa sist jag grävde i min sjöbotten...
 
He he, nja..det har jag faktiskt. Men skulle hemskt gärna vilja slippa använda den för detta.. :crysmile:
 

Bästa svaret

När vi byggde staket för några år sen hyrde vi en jordborr av en modell där motorn står på marken på fyra hjul och borren sitter i ett ledat stag i motordelen så att den inte kan vridas. Drivningen var hydraulisk.
Den klarade av en hel del sten och trädrötter och det skulle inte varit kul att köra med en mindre modell med motorn direkt på borren som man måste hålla emot när man kör...
 
  • Gilla
Buildgates och 1 till
  • Laddar…
En sån måste jag testa. Minns du vad den heter och vet du om den finns att hyra i Göteborg med omnejd?
 
Borrade med grävmaskin i morän.. vingen gick av på andra hålet, 200mm borr . Fick sitta på knä en dag med en liten handspade och skopa och gräva:geek: 20 hål...

Med vänlig hälsning, fremax.
 
useless useless skrev:
Det var i Sundsvall... Men en sån här verkar vara ungefär samma princip: [länk]
Tack, ska kolla upp detta!
 
Vattenslang/högtryckstvätten och grovdammsugare funkar också bra!
 
fremax fremax skrev:
Borrade med grävmaskin i morän.. vingen gick av på andra hålet, 200mm borr . Fick sitta på knä en dag med en liten handspade och skopa och gräva:geek: 20 hål...

Med vänlig hälsning, fremax.
Hmm.. bara en dag för att gräva tjugo hål med liten spade? Då borde jag klara mina åtta hål på dryga tre timmar! Kanske får ta en sväng till leksaksaffären för att skaffa rätt utrustning helt enkelt.. :rofl:

Skämt åsido - vad använde du för spade egentligen? Var det möjligen en liten trädgårdsspade? Hur djupt grävde du?
 
Redigerat:
L lassebrun skrev:
Vattenslang/högtryckstvätten och grovdammsugare funkar också bra!
Du skojar! Måste krävas ett enormt tryck. Hur lång tid tar det och hur djupt kommer man?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.