Hej. Tänkte byta ett rör och behöver då stänga vattnet i hela trapphuset. Styrelsen visade mig vart vvc-, vv- och kv-ventilen är. Undrar i vilken ordning man stänger och öppnar de?:)
 
Redigerat:
Z Zardic skrev:
Hej. Tänkte byta ett rör och behöver då stänga vattnet i hela trappen. Styrelsen visade mig vart vvc-, vv- och kv-ventilen är. Undrar i vilken ordning man stänger och öppnar de?:)
varmvattnet stänger man först så att man inte råkar skålla någon som ev duschar
 
T tergo skrev:
varmvattnet stänger man först så att man inte råkar skålla någon som ev duschar
Hahaha noterat. Ska jag då stänga vvc först sedan vv och kv sist? Och sedan öppna i ordningen kv vv vvc
 

Bästa svaret

Z Zardic skrev:
Hahaha noterat. Ska jag då stänga vvc först sedan vv och kv sist? Och sedan öppna i ordningen kv vv vvc
ja
 
  • Gilla
Zardic
  • Laddar…
T tergo skrev:
ja
Jag gick ner och tittade på ventilera och hittade tyvärr inte vvc. Det var bara vst och vsr. Hur gör jag då? Och hur vrider jag i de gröna(kv vv)ventilerna?
 
Z Zardic skrev:
Jag gick ner och tittade på ventilera och hittade tyvärr inte vvc. Det var bara vst och vsr. Hur gör jag då? Och hur vrider jag i de gröna(kv vv)ventilerna?
De två ventilerna är till värmesystemet.
 
  • Gilla
Zardic
  • Laddar…
L lordi skrev:
De två ventilerna är till värmesystemet.
ska jag alltså strunta i dem och bara stänga vv och kv? Måste det finnas vvc som jag ska stänga? Räcker det med att bara stänga vv och kv?
 
Redigerat:
Z Zardic skrev:
ska jag alltså strunta i dem och bara stänga vv och kv? Måste det finnas vvc som jag ska stänga? Räcker det med att bara stänga vv och kv?
Prova det och gå upp och kolla om trycket försvinner. Det är inte alltid VVC är draget hela vägen upp i trapphusen. Tänk på att dina grannar troligen också blir av med vattnet.
 
  • Gilla
Zardic
  • Laddar…
L lordi skrev:
Prova det och gå upp och kolla om trycket försvinner. Det är inte alltid VVC är draget hela vägen upp i trapphusen. Tänk på att dina grannar troligen också blir av med vattnet.
Tack! Jag ska se om det går... Om inte, måste det finnas en vvc-ventil som gömmer sig någonstans?
 
Z Zardic skrev:
Tack! Jag ska se om det går... Om inte, måste det finnas en vvc-ventil som gömmer sig någonstans?
Ja, eller så håller de andra ventilerna inte tätt. Beror lite på hur gamla de är. Ventil för VVC kan också finnas på vinden. Ibland drog man en vvc-ledning där.
 
  • Gilla
Zardic
  • Laddar…
När du stänger av VVC-ledningen, stäng då också av VVC-pumpen.
 
  • Gilla
Zardic
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
När du stänger av VVC-ledningen, stäng då också av VVC-pumpen.
Sitter den nära vvc-ventilen?
 
Den brukar sitta i/bredvid värmecentralen( i pannrummet om det är en gammal fastighet).
 
  • Gilla
Zardic
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.