Ska installera självsugande Jet-pump, fabrikat EMS, vid stugan för att kunna ta vatten från sjön till div användning.
Sughöjden kommer att vara lägre än 3 meter och sugledningens längd ca 10-15 m (dim 32).
Av olika anledningar behöver jag lägga sugledningen i ett bef skyddsrör som går från strandkanten och ca 10 m ut i sjön. Tyvärr är där ett knä/böj på skyddsröret. Detta tillsammans med skyddsrörets diameter gör att jag inte kan dra/skjuta förbi "standardpaketet" bestående av back/bottenventil och sil/filter.
Hade det bara varit silen/filtret hade det gått bra. Jag vill kunna ta in sugledningen under vintern.
Det jag undrar är nu följande. Kan jag inte montera backventilen uppe vid pumpen?
 
I princip borde det kunna gå, men kanske lite knepigt att fylla röret första gången på våren.
 
Vattenpelaren i sugledningen blir väl till stor del kvar när backventilen stänger, så jag hoppas att det lilla vakum som bildas mellan ventil och vattenpelarens topp inte spelar någon roll för funktionen. Men som sagt vill gärna få del av era erfarenheter/ kunskaper.
 
Har inte provat själv, men när jag har backventilen i sjön, så är det ju mycket enkelt att fylla slangen på våren genom en T-koppling med ventil, för att få igång allt. Hur det ska gå till att fylla pumpen med vatten, så att den kan suga själv vet jag inte. Att fylla sugslangen är ju svårt utan backventil i änden, för det blir ju som att fylla sjön genom en slang, men kanske om man är snabb. Någon form av T-stycke och ventil bör du nog ha, så att det blir lätt att fylla slangen t.ex. så här :
Hand håller en T-koppling med ventil ansluten till en sugslang, placerad i en pumpanläggning med träväggar bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Arrangemangen på trycksidan känner jag mig tillräckligt bekväm med, så de tar jag inte upp här. Men tack ändå.
Betr det där med att behöva fylla sugledningen med vatten vid uppstart, så är pumpen av typ självsugande. På min fråga så har tillverkaren sagt att det inte ska vara några problem för pumpen att suga upp vatten från 3 m höjd även om sugledningen från början är luftfylld. Han har väl inte lurat mig?
 
  • Gilla
hentu065
  • Laddar…
Nej, men för att den ska kunna suga bra, så ska den helst ha en del vatten i sig och det brukar man få fylla några gånger, för när luften pyser ut, så följer det ju med en del vatten, innan slangen är fylld. Det underlättar ju då om man redan från början kan fylla det mesta av sugslangen ( vilket jag brukar göra ).
 
Den del av sugslangen som ligger ovan vattenytan, 4-5 m, rymmer inte mer än ett par tre liter vatten och beskedet som jag fick var att det inte skulle vara några som helst problem vid uppstarten. Bara att öppna pluggen uppe på själva pumpen/pumphuset, fylla upp med vatten där. Skruva igen och starta.
När jag frågade om det skulle ta lång tid för pumpen att suga bort luften innan det kom vatten fick jag ungefär svaret "..nej nej det ska inte ta mer än högst 10-15 sek. Det är därför de kallas självsugande".
 
Jag har nog lite längre ( c:a 25 m ) slang än dig och är kanske lite extra känslig för ljudet av en pump, som går tom, så jag brukar fylla i en del i slangen också. Nu är det ju snart sommar och isen har försvunnit, så det är väl bara för dig att prova att flytta backventilen till pumpänden.
 
A Aahusen skrev:
Den del av sugslangen som ligger ovan vattenytan, 4-5 m, rymmer inte mer än ett par tre liter vatten och beskedet som jag fick var att det inte skulle vara några som helst problem vid uppstarten. Bara att öppna pluggen uppe på själva pumpen/pumphuset, fylla upp med vatten där. Skruva igen och starta.
När jag frågade om det skulle ta lång tid för pumpen att suga bort luften innan det kom vatten fick jag ungefär svaret "..nej nej det ska inte ta mer än högst 10-15 sek. Det är därför de kallas självsugande".
Nja det där tror jag inte på. Jag har en best till pump, flerstegspump med 6 impellers på 3 hk. Den är "self priming". Är ändå tvungen att fylla på vatten i pumpen flera gånger vid uppstart. Jag hade satt backventilen på sugledningen längst ner. Har testat tvärtom. Minsta lilla läckage som du inte ens ser så tappar du undertrycket över tid så det är bara att börja prima igen.
Men du kanske kan få det tätt.
Vad är det för pump?

Edit: I och för sig, så att du hade en rätt klen sugledning så det kan gå med self priming.
 
Ja, det ska jag naturligtvis göra. Vill bara m h a era kunskaper/erfarenheter få en uppfattning om vad jag kan förvänta mig ....och ett facit på sanningshalten i den info jag fått av tillverkaren.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nja det där tror jag inte på. Jag har en best till pump, flerstegspump med 6 impellers på 3 hk. Den är "self priming". Är ändå tvungen att fylla på vatten i pumpen flera gånger vid uppstart. Jag hade satt backventilen på sugledningen längst ner. Har testat tvärtom. Minsta lilla läckage som du inte ens ser så tappar du undertrycket över tid så det är bara att börja prima igen.
Men du kanske kan få det tätt.
Vad är det för pump?

Edit: I och för sig, så att du hade en rätt klen sugledning så det kan gå med self priming.
EMS Maxi Jet 50
 
Ok. Ja testa. Kan fungera som tillverkaren säger. Jag fick aldrig riktigt till det.
Men skulle också sätta ett T på pumpen för lättare prime.
 
Det är lätt att glömma bort att ge facit, så här kommer den. Har nu använt pumpen med backventilen placerad uppe vid pumpen i tre säsonger och det har fungerat utmärkt. Flödar pumpen innan start. Startar pumpen mot stängd kran som jag efter 20-30 s öppnar en aning. Lite hostande och harklande från ledningen och efter ett par minuter är det fixat o klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.