Hej alla,

jag tänker göra en tillbyggnad med krypgrund. Problemet är att tillbyggnaden ska innehålla panna och ackumulatortankar (tunga grejor). Måste jag gjuta en platta för detta? Eller finns det något annat alternativ (som Stadsbyggnadskontorets byggnadsinspektörer godkänner)?

Jag har funderat på prarllella murar av grundblock (Leca) ca 1 meter emellan på vilka jag lägger bjälklag (45 x 220) med 30 cc...

Rasande tacksam för förslag,

Ulf
 
Du kan ju mura upp ett fundament.
T.ex lecamur i lämplig storlek fylld med sand eller grus i mitten, avsluta med gjuten betongklack längst upp i samma höjd som det omgivande övergolvet...

Så har vi gjort under murspisen. Fundamentet "sticker in" i huset genom bottenbjälklaget. Enkelt och stadigt.
Spis med skorsten väger ca 1500 kg...
 
KarlXII, tack för förslaget! Så gör jag förstås. Ett par snabba frågor bara:

1) Hur gör man för att inte fyllningen, och därmed mitten av plattan, ska sjunka ihop med tiden -- kan man binda den med tunn cement el likn?

2) Dras det inte in någon fukt via fundamentet? Bör man ha någon form av fuktspärr?

/ulf
 
1: Ja du, inte vet jag. :) Vi fyllde lite i taget och hoppade ihop materialet så gott det gick. Sen med en armerad sula på ska det nog mycket till innan det sjunker ihop..men är du feg så pumpa i betong ;)

2: Du börjar med en betongsula längst ner. Fyll sedan med grovt singel längst ner i "hålrummet" . det bryter kapillärkraften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.