Hej!

Jag har tänkt bygga ett uthus i sommar 6x3,5 meter stort. Det ska stå på 12 plintar som vi gjuter själva. Tänkte använda justerbara stolpskor till bärlinorna.

Nu till frågan; är det ok att gjuta stolpskorna en bit från mitten på plinten på ytterraderna? Detta för att lättare kunna dölja plintarna med brädfodringen sen.
 
Jag är amatör på detta. Men jag skulle inte vilja sätta stolpskon alltför nära kanten, skulle vara rädd att plinten spricker. Men lite "off" borde vara ok.

Behöver du verkligen så många plintar?
 
Har jag tolv plintar blir det inte längre än 2 m mellan dem vilket verkar vara normen. Tänkte räkna från kanten på stolpskon plus 45 mm regel så ska brädfodringen hamna strax utanför plinten. Frågan är bara om det blir tillräckligt med betong utanför stolpskon?
 
Gjorde en ritning. Plintarna blir diameter 150 mm. Verkar som jag kan centrera stolpskorna och ändå komma utanför plint med brädfodringen (regel bygger på 45 mm utanför bärlinan)
Ritning av grundplan för byggprojekt med dimensioner och markering för plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi byggde vår friggebod på gjutrör med betong och med armeringsjärn utan stolpskor eller plintjärn. Vi hade 15 gjutrör och strl för friggebod är 4,3x3,5 eller något sådan. Det som man behöver är syllpapp mellan betong och trä för att skydda mot fukt.

Din längd är 6m och bara 12 plintar ?! Lite väl gles?, jag skulle lägga till en rad plintar till minst. Dvs kortsidan är det 3 plintar och sedan strax över en meter en ny rad. Se vårt ex.

Grund till friggebod under konstruktion med gjutrör, armeringsjärn och täckt med presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundkonstruktion av friggebod med armering på gjutrör, syllpapp och betongplintar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänk på mitten av friggebod plintarna ska vara 10- 12cm lägre än de övriga.



M Munkfors skrev:
Hej!

Jag har tänkt bygga ett uthus i sommar 6x3,5 meter stort. Det ska stå på 12 plintar som vi gjuter själva. Tänkte använda justerbara stolpskor till bärlinorna.

Nu till frågan; är det ok att gjuta stolpskorna en bit från mitten på plinten på ytterraderna? Detta för att lättare kunna dölja plintarna med brädfodringen sen.
 
A
M Munkfors skrev:
Detta för att lättare kunna dölja plintarna med brädfodringen sen.
Eller så bygger du på med en regel. Då kommer du ut 10-15cm totalt med panel.
 
Happy75smile Happy75smile skrev:
Vi byggde vår friggebod på gjutrör med betong och med armeringsjärn utan stolpskor eller plintjärn. Vi hade 15 gjutrör och strl för friggebod är 4,3x3,5 eller något sådan. Det som man behöver är syllpapp mellan betong och trä för att skydda mot fukt.

Din längd är 6m och bara 12 plintar ?! Lite väl gles?, jag skulle lägga till en rad plintar till minst. Dvs kortsidan är det 3 plintar och sedan strax över en meter en ny rad. Se vårt ex.

[bild] [bild]

Tänk på mitten av friggebod plintarna ska vara 10- 12cm lägre än de övriga.
Som jag förstått går det bra med upp till 2 m mellan plintarna. Iaf om bärlinorna är tillräckligt dimensionerade.

Om du tittar på min ritning har jag fällt ner bjälklaget i bärlinorna så jag kör samma höjd på alla plintar.
 
jag kan bara säga från vår egen erfarenheter och från de flesta friggebod manual visar.
Viktigt att du lägger på 22mm golv inte 17mm.
Vi köpte färdig friggebod som vi bygger nu och där föreslog de 15 plintar för 15kvm men de bara skickat med 17mm golv så vi la in extra reglar som gör att det inte känns guppig när man går. - kan säga tur vi överdrev. Märkte att det är skillnad. Om du är fortfarande osäker kan du gå till bauhaus och k - rauta och kolla deras konstruktion samt kolla manual som följer med i deras friggebod.
Tips
Vi köpte från k rauta - friggebod Visby , där finns användarmanualensom du kan kolla



M Munkfors skrev:
Som jag förstått går det bra med upp till 2 m mellan plintarna. Iaf om bärlinorna är tillräckligt dimensionerade.

Om du tittar på min ritning har jag fällt ner bjälklaget i bärlinorna så jag kör samma höjd på alla plintar.
 
M Munkfors skrev:
Som jag förstått går det bra med upp till 2 m mellan plintarna. Iaf om bärlinorna är tillräckligt dimensionerade.

Om du tittar på min ritning har jag fällt ner bjälklaget i bärlinorna så jag kör samma höjd på alla plintar.
Med rätt/tillräckligt stor dimension på bärlinorna kan man ha mer än 2 meter också. Frågan är var de två möts, dvs vad är lagom dimension på bärlinor i förhållande till plintavstånd för just det enskilda projektet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.