A Anders_Nilsson skrev:
Antenn är ju absolut lägsta kostnad. Så gott som inget underhåll om inte stormen blåser ner antennen, en bra antenn kostar en tusenlapp eller två
Vi är lite gammaldags, och var utan TV i många år.
Men när vi byggde och flyttade till nytt hus ute på bonnlandet köpte jag
en antenn och dekoder (eller vad det heter) på Kjell & Co.

Antennen ligger uppe på vinden, under taket som består av råspont och betongpannor.
Och det funkar utmärkt för TV1, TV2, TV4, TV6, Barn- och kunskapskanalen.

Men det är ju inte mycket att se, om man inte gillar ishockey, Melodifestivalen eller Let's Dance.
Lyckligtvis finns Seinfeld på 6:an, som jag ser ibland.
Numera måste man ju betala oavsett om man ser eller inte, 2600 kr rätt i sjön för oss två.
 
T
Jag funderade på samma sak då jag byggde fritidsbostad förra året och kom nog fram till att antenn känns föråldrat.
Istället monterade jag en extern 4G antenn på taket i byggskedet och riktade den mot närmsta GSM-mast. Sedan drog jag SMA kabel till elskåpet inne i huset. Där placerade jag en 4G router som via RJ45 och ethernet switch skickar nät ut till huset. Sedan kör jag en app på TV med vilken jag ser TV-kanalerna. TV-utsändningar håller väl som fenomen på att dö ut, nu är det väl Netflix etc som gäller. Det enda jag ser på traditionell TV är idrott..
 
Hoppa in i framtiden och kör det via internet. Smart TV som streamar, chromecast eller en Android TV box.

Jag kör bara min Android TV via wifi än så länge. Man vänjer sig fort vid bekvämligheten att alltid välja direkt vad man ska se
 
  • Gilla
Olivia0001
  • Laddar…
Visst är det smidigt med strömmande TV, och det stora utbudet det ger, men ursprungsfrågan gällde basutbudet i en sommarstuga.
Jag tycker man skjuter över målet med lösningar baserad på WiFi/mobilt bredband etc. En liten aktiv antenn monterad på vind eller på en vindskena bör fungera. Till det en liten platt-tv för 1500-2000 kr och man är i hamn.
"abonnemangskostnaden" drages automatiskt via skatten.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
T
J
E etompau skrev:
Visst är det smidigt med strömmande TV, och det stora utbudet det ger, men ursprungsfrågan gällde basutbudet i en sommarstuga.
Jag tycker man skjuter över målet med lösningar baserad på WiFi/mobilt bredband etc. En liten aktiv antenn monterad på vind eller på en vindskena bör fungera. Till det en liten platt-tv för 1500-2000 kr och man är i hamn.
"abonnemangskostnaden" drages automatisk via skatten.
Jag håller inte med. I dagens läge är el, vatten och bredband ett måste. Tiderna är nog förbi då man bär in hinkar med illaluktande järnhaltigt vatten och torkar sig med tidningspapper på ett fallfärdigt utedass.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi har inget bredband i stugan och kass mobiltäckning som knappt räcker till att kolla nyheterna på webben. Det är otroligt avkopplande efter första dygnet när mobilabstinensen har lagt sig.
 
T Turbo_Tail skrev:
J
Jag håller inte med. I dagens läge är el, vatten och bredband ett måste. Tiderna är nog förbi då man bär in hinkar med illaluktande järnhaltigt vatten och torkar sig med tidningspapper på ett fallfärdigt utedass.
Ursprungsfrågan var "Alltså SVT1,2, barnkanalen och 4:an osv" och då räcker markbundet för de kanalerna och troligtvis med en vanlig antenn, kostnad någon tusenlapp och sedan ingen månadskostnad. Jämförelsen hoppar vi över.
Kostnaden för att komma igång är så låg att det inte påverkar något om man sedan vill byta lösning.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Om du ändå håller på att bygga så dra ett tomrör/slang från de ställen du kan tänkas vilja ha tv, och avsluta de förslagsvis på vinden alt ett mediaskåp. Då vill man gärna ha tomrör från mediaskåp - vind.
 
Ni som tycker antenn är föråldrat, en finess är att man klarar sig med bara 100 mbit vilket sparar pengar och går att få överallt i landet. Plus att Boxer har kraftig rabatt på 3:e och 4:e kortet vilket jag inte sett med IP-TV. Jag menade inte att man skulle vara utan bredband. Sedan är det väl alltid bra med redundans, antenn-TV, mobilen och fiber är tre olika nät så något borde alltid fungera.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Trycka in en chromecast i TV:n och koppla upp på wifi som redan finns eller dra sladdar och montera en antenn..
 
  • Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Trycka in en chromecast i TV:n och koppla upp på wifi som redan finns eller dra sladdar och montera en antenn..
Japp. Plus att det är anti i dagens läge med utskjutande takfot med en hederlig TV-antenn. Gärna 2-3 tums maströr och så några rejäla Yagi på detta. GIVETVIS också en FM-antenn. När jag bytte den gamla antennen från 1974 förra året för att jag var tvungen att ta in UHF via VHF-antennen så såg jag till att sätta upp en rejäl S-formad FM-antenn så jag klara närradio också som ju ofta har annan polarisation än SR.:thinking:

Om möjlighet finns så dra gärna några extra tomrör ner till radiorummet i källaren och sätt upp en kortvågsantenn och en longwire för LW och MW.:D
 
  • Haha
Olivia0001
  • Laddar…
Jag reser mycket och försöker se lite utanför hotellens utbud och det är väl lite si och så med att streama, det kan fungera en stund men sen verkar servern inte riktigt vilja förse min platta med data.

Hemma har vi markbundet med en 30-40 kanaler om vi vill ständigt utan avbrott.
Antennen ligger i sågspånet på kallvinden så vi verkar hippa och om någon frågar så har vi fiber.

Protte
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.