Hej,

Vi har tagit bort skorstenen på övervåningen och funderar lite på hur man bäst/snyggast kan lappa igen det,
Vi tror det är furugolv (se gärna bilderna). Plankorna ser ut att vara 14 x 130mm men jag har inte hittat dessa mått någonstans. dessa vilar på en tjockare MDF.

Brukar dessa golv vara spikade eller limmade? (har inte börjat rota allt för mycket i det, innan jag har en plan).
Funderar på om man skall fälla in plankor utan not/fjäder.
Har även funderat på om man kan ta den vanligare 14x137 och kapa ner till 130 och sen köra en not med hjälp av en överhands fräs eller om det är på tok för mycket jobb i förhållande till resultatet,

Man kan ju limma träet om man väljer att inte använda sig av not/fjäder.
Inte många löpmeter som behövs,

Förslag och synpunkter motages gärna!
 
  • Furugolv med ett öppet hål efter borttagen skorsten och en hink i öppningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv i furu med öppet hål där en skorsten tagits bort, omgiven av plankor och en röd hink i hålet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med måttstock vid plank och not/fjäderdetalj som mäts för diskussion om renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
14mm är inte bärande så du kommer åtminstone behöva lägga i t.ex golvspån / plywood 20-22mm för att inte ni ska trampa igenom.

Nu syns det inte hur lång det är till vägg bortåt enl.bild1 men ett alternativ är att skruva bort de hela rader och flytta dessa över ditt f.d hål (eftersom du lagt ngn skiva) de plankrader som är delade pga hålet kan du trixa ihop på slutet och sista raden behöver du förhoppningsvis bara någon/några plankor. Kan t.om vara som så att istället för att trixa med hål plankorna så räcker ett paket av 14x113 /14x137 . jag skulle inte bry mig om bredd skillnaden när den hamnar vid vägg.
 
Lägg in ett brunnslock.
Gör en kompassros.
Lägg någe kul i golvet och lägg dit glas.

Använd fantasin då lappande och lagande svårligen blir bra.
 
  • Gilla
Mjölsered
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.