Claes Sörmland
[EDIT: Svammel om datumet, läs mitt inlägg nedan.]

2010-07-01 började nya PBL att gälla. Sen har de lagt på högre "straffavgifter" senare år så det lär inte beröra er.

Jag tror att bygglovet ska prövas enligt gällande lag när ansökan inkom enligt förvaltningslagen. Rätta mig om jag svamlar nu!
 
Redigerat:
Jag är ganska säker på att bygglovet lämnades in 2009, men jag tror det vart klart någon gång i oktober 2010
 
Maila kommunen ang ditt problem men skriv inte ditt namn eller adress. Var anonym!

Så får du svar om vad som gäller från rätt ställe ist för massa gissningar härifrån...
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
Intressant tråd då PBL inte ger möjlighet till förlängning av bygglov. Sitter i samma situation då mitt lov gick ut för ett år sedan. Har dock inte flyttat in. Har nu kontakt med min kommun söder om Stockholm. Senaste från dem är att en nybyggnadskarta B och ett nytt bygglov krävs. I mitt fall blir det 6.500 för karta och ca 20.000 för nytt bygglov. Ny KA då min tidigare inte har tid. Surt men mitt eget fel. Det är dock inte ett svartbygge om det är byggt efter bygglovet. På frågan om jag får bygga vidare innan lovet vunnit laga kraft fick jag ett väldigt svävande svar. Bra att det finns regler men för en självbyggare med barn, arbete och tidigare arbetsskador är inte fem år lång tid.
 
Claes Sörmland
Jag hittade uppgifterna. Nya PBL klubbades förvisso 2010-07-01 men trädde i kraft 2 maj 2011. Datum när din ansökan om bygglov inkom räknas.

D v s du har bygglov enligt 1987 års PBL. I den lagstiftningen fanns inget slutbesked, det kom 2 maj 2011. Det du ska ha är ett slutbevis men det finns inga konsekvenser av att inte ha ett sådant. Det finns inget förbud mot att ta byggnaden i bruk utan slutbeviset.

Slutbeviset har vi diskuterat förr och vi la en hel del tid på att läsa lagstiftningen av vad som är konsekvensen av att inte ha ett slutbevis (vilket är vanligt). Här:

https://www.byggahus.se/forum/threa...-12ar-gammal-villa.323547/page-2#post-3056769
 
  • Gilla
Räknenisse och 3 till
  • Laddar…
P perolito skrev:
Intressant tråd då PBL inte ger möjlighet till förlängning av bygglov. Sitter i samma situation då mitt lov gick ut för ett år sedan. Har dock inte flyttat in. Har nu kontakt med min kommun söder om Stockholm. Senaste från dem är att en nybyggnadskarta B och ett nytt bygglov krävs. I mitt fall blir det 6.500 för karta och ca 20.000 för nytt bygglov. Ny KA då min tidigare inte har tid. Surt men mitt eget fel. Det är dock inte ett svartbygge om det är byggt efter bygglovet. På frågan om jag får bygga vidare innan lovet vunnit laga kraft fick jag ett väldigt svävande svar. Bra att det finns regler men för en självbyggare med barn, arbete och tidigare arbetsskador är inte fem år lång tid.
Jasså, jag hade inga problem att förlänga vårt bygglov med ytterligare 5år. Vi behövde inte betala lika mycket som vid första gngen heller då inget i vårt bygga förändrats så det var samma ritningar.
 
harry73
D Denkaw11 skrev:
Bygglovet gick ut för 4 år sedan går det att förlänga det då?
Vi har bott i huset i 7 år
Men då borde preskriptionstiden börja när huset var färdigt och ni flyttade in. Vite kan ni inte längre få (om ni nu kunde det från början)
 
Lugn, flyttade också in till vårt lösvirkeshus i slutet av 2010. Ringde till kommunen förra året och frågade varför de inte skickade ut slutbevis. Det visade sig att vår KA hade missat att skickat delar av egenkontroll. Fick komplettera det och för 3 månader sen damp ner slutbevis från kommunen
 
Jag tycker man ska ha någon källa till sina yttranden och inte bara hävda saker som kan skapa onödiga hjärtklappningar. Att förlänga ett bygglov finns det inget som heter såvida du inte har ett tidsbegränsat lov.

Läs tråden Claes Sörmland hänvisar till. Du har inte så mycket att oroa dig för.
 
Hemmakatten
Vi byggde enligt gamla PBL. Flyttade in och efter nåt år bad vi om slutbevis. Inga problem och inga böter. Detta var 2012 och vi fick bygglov 2005.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.