Vi har precis fått vårt stora badrum kaklat och fogat. Nu till vår besvikelse ser vi att våra vita blanka plattor blivit missfärgade?! De är grå/blå flammiga. Och vad vi kan se så var de fortfarande vita efter att de bara satts upp och inte fått vit fog mellan.
Någon som vet vad det kan bero på och någon lösning på detta?

Tack för svar
 
  • Nytt kaklat badrum med vita blanka plattor som visar grå/blåa missfärgningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt kaklat badrum med vita blanka plattor som uppvisar grå/blå missfärgningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på nykaklade vita badrumsplattor med synliga grå/blåa flammiga missfärgningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tråkigt! Först tänkte jag att det är torkat vatten efter att plattsättare torkat av fogen, men det är de ju inte.

Jag skulle nog vilja säga att plattorna var samma innan fogen kom dit. Men att ni ser skillnaden först när ni har den vita fogen att jämföra med.
 
S Sajmon skrev:
Tråkigt! Först tänkte jag att det är torkat vatten efter att plattsättare torkat av fogen, men det är de ju inte.

Jag skulle nog vilja säga att plattorna var samma innan fogen kom dit. Men att ni ser skillnaden först när ni har den vita fogen att jämföra med.
Även om du jämför med taket? :)
 
BirgitS
Vad säger kakelsättaren?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad säger kakelsättaren?
Att han aldrig varit med om ngt liknande och inte heller leverantören.
 
  • Gilla
jeppeolsson63
  • Laddar…
BirgitS
Men de håller alltså med om att kaklet har ändrat färg?
Det är ju annorlunda att se något i verkligheten än via en kamera och en mer eller mindre bra skärm.

Vad är det för plattor?
 
Ja, de håller med om detta. Det är vita blank glaserade 20x50 plattor.
 
BirgitS
Jag tänkte mer på tillverkare och modell utifall att det var någon tillverkare som andra har använt och har erfarenheter av.

Vad säger kakelsättare och leverantör om en reklamation för utbyte?
 
Vi hade samma problem för några år sedan i vårt badrum. Det berodde, i vårt fall, på ett tillverkningsfel på plattorna. Enligt tillverkaren, ligger det 3 skikt ovanpå leran för att få den vita ytan. Först den vita färgen, sen ett tätskikt och sist en glasering som gör dem antingen matta eller blanka. Om tätskiktet inte läggs på alls eller om det blir något fel på det, så uppstår vad de kallar för blånader när plattorna suger åt sig fukt.
Vi upptäckte det först när vi tvättade bort fogresterna vid fogningen då det var först då plattorna blev tillräckligt blöta.
I vårt fall slutade det med att grossisten bekostade nedrivning, nya våtrumsskivor, nytt tätskikt, ny fix och fog och givetvis nya plattor. De tog också kostnaden för hantverkaren. De skulle sedan driva ett ärende gentemot tillverkaren.
 
  • Gilla
Byggerhusinorr och 1 till
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Vi hade samma problem för några år sedan i vårt badrum. Det berodde, i vårt fall, på ett tillverkningsfel på plattorna. Enligt tillverkaren, ligger det 3 skikt ovanpå leran för att få den vita ytan. Först den vita färgen, sen ett tätskikt och sist en glasering som gör dem antingen matta eller blanka. Om tätskiktet inte läggs på alls eller om det blir något fel på det, så uppstår vad de kallar för blånader när plattorna suger åt sig fukt.
Vi upptäckte det först när vi tvättade bort fogresterna vid fogningen då det var först då plattorna blev tillräckligt blöta.
I vårt fall slutade det med att grossisten bekostade nedrivning, nya våtrumsskivor, nytt tätskikt, ny fix och fog och givetvis nya plattor. De tog också kostnaden för hantverkaren. De skulle sedan driva ett ärende gentemot tillverkaren.
Tusen tack för svar.. skönt att det löste sig för er. Jag hoppas det gör desamma för oss. Var det kämpigt att då igenom? Eller var grossisten bra att ha och göra med?
 
Butiken vi köpte kaklet i hjälpte oss på ett fantastiskt sätt. Men visst var det jobbigt och det tog lång tid. Det jobbigaste så här i efterhand är att hantverkaren de rekommenderade/anlitade inte var lika duktig på att sätta kakel som jag själv. Fogsprång och lite annat elände. Men då tog grossisten kostnaden för hela golvet också. Alltså inte bara att de ersatte vad de behövde riva upp för att lägga nytt tätskikt, utan de bekostade även de ursprungliga klinkerplattorna som plåster på såren.
Men butiken och framför allt butikschefen var fantastisk.
 
  • Gilla
Byggerhusinorr
  • Laddar…
Jag hoppas att det löser sig för er också. Det är inte ett helt okänt fenomen. Det är fler här på forumet som råkat ut för samma problem.
 
  • Gilla
Byggerhusinorr
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Butiken vi köpte kaklet i hjälpte oss på ett fantastiskt sätt. Men visst var det jobbigt och det tog lång tid. Det jobbigaste så här i efterhand är att hantverkaren de rekommenderade/anlitade inte var lika duktig på att sätta kakel som jag själv. Fogsprång och lite annat elände. Men då tog grossisten kostnaden för hela golvet också. Alltså inte bara att de ersatte vad de behövde riva upp för att lägga nytt tätskikt, utan de bekostade även de ursprungliga klinkerplattorna som plåster på såren.
Men butiken och framför allt butikschefen var fantastisk.
Men wow! Vilka stjärnor. Var det en stor grossist no beställde ifrån? Det här är tyvärr inte ett stort företag utan de har näthandel+ en fysisk butik i landet.
 
Butiken vi handlade av finns inte mer och grossisten kommer jag faktiskt inte ihåg vad de hette.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.