Alla ni som reoverar gamla hus: Vi behöver tips på gardinstänger. Vi har precis renoverat vår sal. Huset är från ca 1890. Det är handhyvlade bräder i taket med Gysinges matta linoljefärg. Tapeten är Hudiksvalls teater från Duros kollektion med gamla mönster. Stor vit kakelugn. Men nu letar vi gardinstänger. Inte riktigt sugna på kornischer och Gysinges fina med svarvade knoppar sitter redan i köket. Så kom med förslag ! [smiley=dankk2.gif]
 
Hej Klostergården.
För att kunna ge dig råd om vilka gardinstänger du ska välja kan det vara bra att veta vilken typ av fönster du har och framför allt, vilken typ av gardin du planerar att ha i salen?
Runt 1890-talet var det vanligt att man hade tunga gardiner med omtag och uppspikade draperade kappor. Ofta hade man även en spetsgardin bakom som skyddade mot solljus.
 
Hej
Vi har sexdelade spröjsade med ca 13-14 cm djup från insidan av vägg. (tilläggsisolering på insidan sattes upp på 60-talet?) Vi skall ha handvävda längder som inte är så jättebreda. Dom är ljusa och ganska luftiga. Lite kraftigare än myggtjäll (eller vad det nu heter). Oblekt linne och bomull. Vi vill inte ha så tunga och mörka uppsättningar som du skriver om även om det kanske vore mer "korrekt". Man skall ju bo i rummet ochså :) Men samtidigt vill vi inte ha moderna IKEA-stänger i antikbehandlad mässing som skall se gamla ut. Vi letar......
 
Jag har hittat en stång från Kirch som jag köpt på Åhlens.
Den är i metall och modellen heter Mozart. Den är antikbehandlad i vit/guld och har knoppar som ser ut lite som ekollon i formen.  Den passar bra till skira, tunnare och ljusa tyger.
 
  • classic1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för tipset. Skall kolla på den. Du som verkar inne på inredning och sånt. Har du något tips om hur man får rent gamla lampskärmar. Tygsärm med lite volang (eller vad det heter) på trådstomme. Dom blev lite missfärgade för det regnade på (utomhus)aktionen där min sambo ropade in lampan, och lite solkiga är dom förståss. Kemtvätten kunde inte hjälpa till men föreslog att prova doppa dom i Klorinlösning. Fler tips mottages tacksamt (gärna beprövade ;) ) !
 
Är tyget i bomull så tror jag på att doppa den i klorin. Är tyget i nylon eller dylikt så fungerar inte det.

I annat fall så kan linoljesåpa vara ett tips. Eftersom jag målar en hel del med linoljefärg hemma så köpte jag linoljesåpa för att kunna tvätta penslar och händer. Genom att den tar bort färgfläckar på kläder (min som fick linoljefärg på sina nya jeans) har jag använt såpa till alla möjliga fläckar. Det är bara att gnussa in och skölja med vanligt vatten.
 
Jag har ett annat tips på gardinstänger, men tyvärr ingen bild. :)
Jag har själv till mitt 1700/1800-tals torp köpt handsmidda stänger med bankade avslut och på dem hängde jag upp tunna hissgardiner i linne - hur snyggt som helst! De kostar en del (ca 1.700 kr per stång för 140 cm långa stänger inklusive beslag), men jag tycker definitivt att det var värt priset.
Jag köpte mina hos Lin & Fin på Hornsgatan i Stockholm, men du kan nog hitta såna lite här och var där de säljer inredning och smide.

P S Om det inte är bråttom kan jag fixa bilder om knappt 2 veckor.
 
Är det torp-fönster eller fina salonger vi pratar om?

I slutet av förra seklet hade torpen ofta en tunn linne eller bomullskappa på enkel stång eller nålad på träplanka (finns beskrivet i "Så renoveras torp....".
Jag har köpt tunna bomullstyger på loppis och gjort små kappor som passar fint i äldre enklare miljöer. Som gardinstång har jag de smida krokar som fanns i huset + pinnar (spröt?) från en gammal vävstol som stänger.
 
Vi pratar bondgård. Visserligen liten men den var störst i byn när det begav sig. :) Vi ha renoverat "fint" för det tycker vi stämmer med kakelugnen. (Har tyvärr ingen digitalkamera). Orginal kunde vi inte återställa till pg tilläggsisoleringen. Utan vi har väl egentligen skapat ett nytt rum men som stämmer bra med huset. Rummet är helt klart betydligt ljusare som helhet än det en gång var. Finare bondmiljö kanske man kan kalla det??
Skall kolla tyget i skärmarna. Tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.