Har snart en gräsmatta på runt 200-250 kvadrat, nyanlagd, jämn och fin. Typ ingen lutning.

* Snart kommer en studsmatta placeras ut
* Vi kommer med åren framåt börja anlägga rabatter med mera.

Givetvis är vi en stressad barnfamilj, men å andra sidan har jag klippt gräs hela mitt liv så är van vid stora gräsmattor från barndomen så detta bör vara en barnlek.

Ska vi satsa på en liten robot typ Silenio City 250, McCulloh S600 eller en vanlig elektrisk handjagad typ Dewalt Dewalt DCMW564P2?

https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3878674&view=b
 
Robot utan tvekan. Lägg körningen åt sidan
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Du får väga för- och nackdelar.
Med en robot slipper du ju så klart att dra runt en klippare, men en yta på 200 m2 tar kanske 30-40 minuter att manuellt klippa (inkl. tömning av uppsamlare mm)
Vill du slippa detta en eller två gånger i veckan så lägg 8000-9000 kr. på en robot.
 
Jag har nyligen blivit med robot, och jag säger att robot skaffar man för att den ger finare gräsmattor, inte för att få gräsklippning ur huvudet.
 
  • Gilla
Edgarsven och 2 till
  • Laddar…
En fördel måste väl ändå vara att slippa förvara en gräsklippare? Roboten kör väl bara hem och laddar, den enorma gräsklipparen ska ta plats i förrådet också!
 
R
P Plutus skrev:
Jag har nyligen blivit med robot, och jag säger att robot skaffar man för att den ger finare gräsmattor, inte för att få gräsklippning ur huvudet.
Vad menar du? Jag bar ut min automower för en månad sedan ungefär och har då inte tänkt mer på gräsklippning efter det.
 
Robot givetvis o lägg tiden på familjen !!
Familjetid är ovärdeligt
 
McCulloh S600 har mobilapp, och verkar mycket prisvärd. Jag skulle valt den.
 
E etompau skrev:
Du får väga för- och nackdelar.
Med en robot slipper du ju så klart att dra runt en klippare, men en yta på 200 m2 tar kanske 30-40 minuter att manuellt klippa (inkl. tömning av uppsamlare mm)
Vill du slippa detta en eller två gånger i veckan så lägg 8000-9000 kr. på en robot.
Om man klipper med en handsax, kanske, annars tar det max en kvart.
 
T TottoGBG skrev:
Om man klipper med en handsax, kanske, annars tar det max en kvart.
Jag tänkte också på att klipparen ska ut/in i förråd, rengöras och ev. uppsamlare tömmas några gånger.
 
R RoAd skrev:
Vad menar du? Jag bar ut min automower för en månad sedan ungefär och har då inte tänkt mer på gräsklippning efter det.
Dels har jag två klippområden som den måste flyttas emellan, dels massa jobb i början med slingan för att roboten inte ska fastna någonstans, dels går jag med trimmer och tar kanterna där den inte kommer åt. Men det blir en fin gräsmatta, mycket finare än innan.
 
R
Det lät som om du uttalade dig lite mer kategoriskt än om enbart din egen erfarenhet. Att ha två klippområden tror jag hör till undantagen.

Dessutom, installation och trimning räknar i.a.f. inte jag som gräsklippning. Det sistnämnda kommer man inte ifrån med vanlig gräsklippare heller.
 
BigR
E etompau skrev:
Jag tänkte också på att klipparen ska ut/in i förråd, rengöras och ev. uppsamlare tömmas några gånger.
Rengöra? Du skämmer bort den ;-) Jag har ärvt en 20år gammal Stiga. Den får ny olja vartannat år, tankas och förvaras under skottkärran på gården. Snabb klippning och dom gånger jag samlar upp gräsklippet hamnar det i komposten. Har även en nyare japansk klippare som jag försökt sälja men nu stuvat bort.

Tycker inte att robot är något alternativ för oss med barn som sprider leksaker, studsmatta, badmintonnät, olika snickeriprojekt och trädgårdsmöbler som flyttas runt på den välanvända grönytan.

Sedan är ju klippningen en meditativ egen tid och möjlighet att inventera trädgården och alla grejer. Men visst, när barnen flyttat och gräsklipparen börjar krångla så blir det väl en prövning på Robot igen.
 
  • Gilla
peterv8
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.