Tänkte använda en öppen plintgrund till ett fritidshus som är uppvärmt året om. Är osäker på hur inkommande vatten och avloppet ska förläggas.

Som jag förstått så tar jag upp vatten och avlopp ur marken under grunden. Jag får lägga en värmeslinga tillsammans med vattnet samt klä in vatten, avlopp och värmeslinga i en isolerad "burk" av cellplast som fylls med organsik isolering typ lecakulor. Burken slutar där trossbottenskivan börjar.

Hur drar man ut avloppet och vatten i trossbotten till alla ställen det behövs? Borrar man bara massa hål i golvbjälklaget och drar rören där igenom? Dvs rören ligger tillsammans med isoleringen av golvbjälklaget i trossbotten?

Om så är fallet, hur gör man om tex avloppet till WC som är 110mm behöver flyttas och ett 110mm hål borras i en 220 regel (om jag har den dimensionen)? Tappar inte regeln större delen av sin funktion om ett sådant stort hål behöver borras? Ska man försöka dra alla rör så nära golvet som möjligt så det kommer in lite isolering under rören?
 
Det behöver inte innebära några problem att ta upp ett 110-hål i en 220-bjälke. Om man planerar lite kan dessa hål göras runt avlastningar eller kanter. Allt går att räkna på, men i närheten av låga beslastningar funkar det. Du bör dock göra hålet mitt i bjälken för att behålla strukturell styrka. Om man ”jackar ur” från ena sidan tappar man i princip all böjstyrka.
Gjorde själv en sådan installationen, men där vred vi hela bjälklaget 90° och kunde därmed slippa alla håltagningar. Genomföringen ner till mark gjordes i det fallet inuti en gammal 400 cementrör som fylldes med värmekabel och sedan uretanskum.
 
  • Gilla
Martin Lj
  • Laddar…
Nu kanske du redan gjort, men vi gjorde som du tänkte och borrade genom bjälkarna 85mm hål utan några problem. Byggde låda av formplyfa och cellplast på insidan samt värmekabel längs vattenledningen + rörisolering utanpå. Inga problem än så länge. La avloppet så högt det gick och vägde av med laser - smidigt men krävs att man tänker efter före så att hålen kommer på rätt höjd förstås :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.