Jag skulle behöva övervaka våran stuga på något sätt. Vet inte riktigt hur...

En mobil med någon app som triggas av rörelse och skickar video till email?

Vad kan ni föreslå?
 
  • Gilla
Shwaniz
  • Laddar…
Åtelkamera med sim-kort kanske?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Du får kanske börja med att bestämma vad du vill övervaka!
Temperatur och el? Enkelt, finns gsm-sms-prylar färdiga. Ex: https://www.ontechgsm.com/produkter/i-stugan-eller-husvagnen/
Inbrott? Sätt in ett larm. Ev med kamera om det var viktigt.
Utomhuskamera? Finns väl vilt/åtelkameror som går över gsm har jag för mig.
Vill man bygga själv kan man sätta ihop en raspberry pi med diverse sensorer och en sms-programvara som sen kopplar upp via 3g och rapporterar vilket ip-nummer den fått tilldelat.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Den ska renoveras närmaste tiden. Vitvaror mm.
Vill helst ha en kamera som skickar bilder ifall någon bryter sig in.

Utöver detta kommer enkel ir larm installeras.
 
Med en mobil bredbandsrouter har du en bra start för att hänga på önskade grejor.
Billiga trådlösa kameror och en Tellstick Net/Znet så kan du göra det mesta.

En eller flera IR-detekorer som skickar signa, som du sedan får som push och/eller SMS.
En temp.givare för kontroll av inne eller utetemp, där du sätter ett tröskelvärde för indikering till din mobil.
 
Som sagt en mobil bredbandsrouter. Om du har Tele 2 abonnemang så kan du få fler gratis sim kort till olika data prylar. Så du kan utan extra kostnad ha routern på samma abonnemang som din telefon. Kan vara liknande erbjudanden från andra operatörer.
 
Har fått ett tips.
Edward Snowden har släppt en app som heter Haven. Den har jag provat idag. Verkar PERFEKT.
Har allt jag behöver.
 
A Atom skrev:
Har fått ett tips.
Edward Snowden har släppt en app som heter Haven. Den har jag provat idag. Verkar PERFEKT.
Har allt jag behöver.
Har den även funktionen att "ringa/sms:a" till stugan för att trigga kameran och få ett mail/ mms med svarsbild ? ( Den funktionen har jag letat förgäves efter).
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Har den även funktionen att "ringa/sms:a" till stugan för att trigga kameran och få ett mail/ mms med svarsbild ? ( Den funktionen har jag letat förgäves efter).
Ser inte detta... Appen är gratis och det är bara att testa. Jag kommer prova den senare...
 
Jag har provat en app, som heter Alfred. Den har ungefär samma funktioner, men den tog för mycket av " surfpotten", så se upp med det.
 
Är också intresserad. Hur mycket data gick det åt med Alfred? Med ett vimla abonnemang får man 6GB per månad för en hundring (om man har en 55+ eller en unge att skriva det på). Hallon och Halebop har nog liknande priser. Borde ju räcka till ganska mycket videoövervakning...
 
M mattias_sjogren skrev:
Är också intresserad. Hur mycket data gick det åt med Alfred? Med ett vimla abonnemang får man 6GB per månad för en hundring (om man har en 55+ eller en unge att skriva det på). Hallon och Halebop har nog liknande priser. Borde ju räcka till ganska mycket videoövervakning...
Jag kollade aldrig vilken mängd data det var, vet bara att det försvann 200 kr på några dagar. Jag är för snål för att ens betala 100:- / månad, då det inte är , som inbrottsskydd jag hade tänkt vara användningen. Jag har bara tänkt att ta ett foto lite då och då , så då vill jag högst betala några kronor/ st och inte kanske 30:-/st.
Det går ju att ställa känslighet m.m. men för min egen del vill jag nog också kunna stänga av automatiken helt och bara få film/ foto på givet kommando t.ex. via sms.
 
Hur gick det ? Hittade du någon bra lösning ?
 
Hyr ett sommarhus med mina vänner vi riggade upp ytterbelysning med sensorer som lyser upp husets alla sidor. Verkar fungera bra men trotts det har vi haft inbrott.
varför inte testa detta?
https://www.youtube.com/watch?v=cDqkSzzRKC0
Fästmön tycker att det är JÄTTE! kul!
https://www.youtube.com/watch?v=NCARYCzlIm0
Vi har placerat ut flera små burkar med super chili och matolja för att chilin ska behålla styrkan. De få gånger bovarna kommit in i huset har dom kollat i bukarna och av lukten fått tårar i ögonen sedan har dom gnuggat in chilin i ögonen för att torka bort tårarna bara att konstatera att ett fönster varit uppbrutet men inget blivit stulet.
Brukar själv jobba i köket på en restaurang och hade under dagen hackat super hott chili. under dagen tvättade jag händerna flera gånger. Men när jag skulle gå hem skulle jag gå på toan och fy tusan vad det sved i familjelyckan trotts att jag flera gånger tvättat händerna.
Ps vi tycker att larm till vaktbolag är värdelösa eftersom det tar en evighet innan larmbolaget kommer. Lampor och någon typ av sprängkappslar som ger en rejäl bang som väcker grannarna fungerar bättre!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.