Numera får du bygga takkupa utan bygglov, i alla fall under vissa förutsättningar. Ofta krävs bara en bygganmälan. I den här artikeln visar vi ett prisexempel på vad det kostar att bygga takkupa och går igenom de olika momenten vid bygget.

Du kan läsa artikeln här: Kostnad bygga takkupa
 
Vi byggde takkupa 2012- 2013, tog in flera offerter, ingen (av kanske) 10-15 låg under flera hundra tusen. Vår landade på 250-300k (det kräver ju innomhus) saker också.....Felaktig kalkyl om man inte skall bygga själv skulle jag säga.
 
Jag håller med.
Vår kupa kostade ca 250 kkr med el och vvs (vattenburen golvvärme). Då gjorde vi ändå spackel, tapeter och golvet själva.

/M
 
Millgram
Som jag förstått det är det endast väldigt små kupor som blir bygglovsfria, eftersom en bredare kräver kapad takstol och avväxling. Takkupan i exemplet i texten blir därmed knappast bygglovsfri..
 
  • Gilla
mgranbom
  • Laddar…
Ni som modererar, kan ni inte ändra detta till att handla om fönster, inte takkupor. Fönsterkupor. En takkupa får man knappast för ex ovan....
 
Millgram Millgram skrev:
Som jag förstått det är det endast väldigt små kupor som blir bygglovsfria, eftersom en bredare kräver kapad takstol och avväxling. Takkupan i exemplet i texten blir därmed knappast bygglovsfri..
Betänk dock att det går att i en separat bygganmälan först göra avväxlingen av takstolarna. Därefter kan man bygglovsfritt bygga en så stor kupa som man sedan tidigare redan växlat av för.
 
  • Gilla
Millgram
  • Laddar…
Millgram
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Betänk dock att det går att i en separat bygganmälan först göra avväxlingen av takstolarna. Därefter kan man bygglovsfritt bygga en så stor kupa som man sedan tidigare redan växlat av för.
Aha, mycket intressant. Jag har inte läst om just det förfarandet någonstans, men det är ju en kreativ lösning :) Hur går det till rent praktiskt? Blir själva bygget något man gör i två separata faser då?
 
Millgram Millgram skrev:
Aha, mycket intressant. Jag har inte läst om just det förfarandet någonstans, men det är ju en kreativ lösning :) Hur går det till rent praktiskt? Blir själva bygget något man gör i två separata faser då?
Ja det är ett egenuttänkt upplägg för att maximera våra kupor. Upplägget beror nog mycket på hur ok kommunen är med att man rundar reglerna på detta sätt. Det kan ju få vara två faser på papper men ett i verkligheten om det är en pragmatisk handläggare man har att göra med.
 
  • Gilla
grozny
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Ni som modererar, kan ni inte ändra detta till att handla om fönster, inte takkupor. Fönsterkupor. En takkupa får man knappast för ex ovan....
Det låter mer som en rejäl frontespis det du har byggt? En standard takkupa för mig har ett fönster. Den i exemplet är rejälare och har två. Någon säger att de har betalat 50 000 kr för en takkupa för ett par år sedan, det låter inte orimligt tycker jag.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Någon säger att de har betalat 50 000 kr för en takkupa för ett par år sedan, det låter inte orimligt tycker jag.
50.000, det är väl ungefär kostnaden för en snickare i en vecka. Det låter väldigt billigt.
 
  • Haha
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
50.000, det är väl ungefär kostnaden för en snickare i en vecka. Det låter väldigt billigt.
500kr/h inkl moms verkar standard här i trakten i alla fall, så två veckors arbete blir det i alla fall (utan rot)
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
[länk]
Ok, men detta var ju 50,000kr för själva kupan. Dvs materialet om jag förstår tråden.
 
A ajn82 skrev:
500kr/h inkl moms verkar standard här i trakten i alla fall, så två veckors arbete blir det i alla fall (utan rot)
Men man gör nog inte detta själv. Det är nog vanligare med 2-3 killar. Vi var hemma när vår byggdes, nu gjorde de mer men av totaltiden som var månader skulle jag uppskatta att 2-3 v lades på takkupan och de var 3 snickare. Det ska ju monteras ställning, målas, köpas material, bygga, isolera, montera fönster, tak, plåtarbeten, måla igen, panela och montera ner o städa. Inget man gör på en vecka , 1 person. Inte ens Timell.
 
  • Haha
Solskensbonden
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det låter mer som en rejäl frontespis det du har byggt? En standard takkupa för mig har ett fönster. Den i exemplet är rejälare och har två. Någon säger att de har betalat 50 000 kr för en takkupa för ett par år sedan, det låter inte orimligt tycker jag.
Takfönster är för mig sånt man hittar på Velux. Dessa finns med typ balkong. En takkupa innebär etf ingrepp i barande tak. Och det utökar area inne oftast då man kan få yta ut till vinden, det som innan var sned vägg o vind. Frontespis vet jag inte riktigt vad det är. Om man söker ser det ut som en takkupa som satts ihop med nedervåningen. En större variant. Red gärna ut begreppen pa forumet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.