Satte in en CanVac centraldammsugare för en massa år sedan, boytan är 7x7 meter i tre plan och den bästa dragningen av röret blev precis mitt i.
Kortaste slangen då var 7,5 meter, onödigt lång och tar plats att förvara.
Efter en massa silvertejp så har slangen givit upp och nu finns inte 7,5 meter att köpa, för dålig efterfrågan enligt leverantören så 9 eller 10 meter är det som finns.

Man tappar ju lite finessen med centraldammsugare om man ska dra runt på en onödigt lång slang och den ska förvaras.

Finns det tips på andra slangtillverkare.

Protte
 
A
Om det är länge sedan kan det vara en husky
Men deras kortaste är åxå 9m.
Någonstans på nätet hittade jag gör det ett tredjeparts gör det själv kit, men kommer inte håg vart.
 
slå en signal till dammsugardoktorn.se...
 
MathiasS MathiasS skrev:
Här finns din 7,5m slang

[länk]
Japp, men den finns inte irl, tillverkningen har upphört pga liten efterfrågan, klickar du på 7,5 m så kommer det ett rött kryss så jag ringde dit och det är bara dystert besked......

Protte
 
electroluxaren skrev:
Om det är länge sedan kan det vara en husky
Men deras kortaste är åxå 9m.
Någonstans på nätet hittade jag gör det ett tredjeparts gör det själv kit, men kommer inte håg vart.
Nej, det står CanVac på prylarna.

Protte
 
Ok.

Men hur är det med möjligheten att korta slangen då? Jag har något svagt minne av att man kan kapa slangen och skruva i den i handtag respektive muff för vägganslutning? Kan dock ha fel och jag kan inte komma ihåg hur man gör med on/off.

I övrigt tror jag inte du märker någon skillnad på 7,5 och 9m, det är ju inte direkt så att du behöver dra runt på mer slang, den längd du inte använder ligger ju kvar vid vägganslutningen.
 
I handtagsdelen är det en pågjuten kant/ring på slangen till sviveln och den är inte så enkel att göra dit.
Andra änden är enklare, dock en hel del brytande och bändande.

Vi har ont om utrymme och svårt att förvara en lång slang och den ska dras uppför och utför två trappor.

Tar emot att köpa en dyr slang och sätta kniven i.

Protte
 
Jo Mattias har redan tipsat om doktorn så jag har redan skickat ett Mail

Protte
 
Har varit på ett jobb där det användes en Festool dammsugare, den hade troligen en bluetooth on/off.

Då blir utbudet större om man inte behöver trådar i slangen för onoff.

Får sondera lite mer.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.