D Daniel 109 skrev:
Med nuvarande effekttariffer blir det så. Men om man ska ha en vettig styrning så måste det till en kontinuerlig avgift som mer påminner om timdebiteringen av el. Attars tappar man ju allt incitament att hålla nere effekten på höglasttid om man ändå måste betala dyrt.
Trenfen just nu gå mot att lägga en större del på effektavgiften och mindre på överföring.

Exempelvis Eon har abonnemang med endast effektavgift och noll på överföring.

Jag tror inte den trenden kommer brytas, der som kommer hända är att nån sorts ersättningssystem uppstår mot dso- och tso-marknaden för styrbara assets. Men det är ju inte på slutanvändarnivå, nån sorts aggregerad operatör kommer vara sammanhållande och användaren kan få kickback om den är beredd att flexa sin konsumtion.

Mot en villakund skulle det kunna handla om laddboxar och värmepumpar exempelvis.
 
P PurreP skrev:
Trenfen just nu gå mot att lägga en större del på effektavgiften och mindre på överföring.

Exempelvis Eon har abonnemang med endast effektavgift och noll på överföring.

Jag tror inte den trenden kommer brytas, der som kommer hända är att nån sorts ersättningssystem uppstår mot dso- och tso-marknaden för styrbara assets. Men det är ju inte på slutanvändarnivå, nån sorts aggregerad operatör kommer vara sammanhållande och användaren kan få kickback om den är beredd att flexa sin konsumtion.

Mot en villakund skulle det kunna handla om laddboxar och värmepumpar exempelvis.
Jag är säker på att det kommer att ändras. Men det tar nog ett tag. Problemet är pedagogiskt, folk förstår helt enkelt inte el.
Det är helt accepterat att säga att man inte begriper din elräkning, men knappast att man inte kan läsa tidningen. Det är ju bara att titta på folk i den här tråden, som jag gissar ser sig som insatta efter som de debatterar ämnet. Men ändå inte kan skilja på effekt och energi.

Man måste ha en väldigt enkelt system för att tillräckligt många ska förstå det. När det i stället blir självklart att maskinerna styr kan man nog göra det lite mer komplicerat. Som en dynamisk effektavgift tex.
 
hsd hsd skrev:
Det är en total mörkläggning av konsekvenserna när alla batteridrivna elbilar/fordon ska laddas.

Politiker menar att vi (alla) ska vara med och betala för bränslet till elfordonsägarna genom elabonnemangen till våra hushåll.

Enligt mig är detta helt fel, jag vill inte vara med och bekosta ett nytt infrastruktursystem för elförsörjningen bara för att elbilarna ska få i det närmaste gratis bränsle.

1 elbil med ett batteri på 80kWh som ska laddas på 1 timme kräver säkringar på 120A 3-faser, laddning av elbilar kan göras över längre tid vilket medför att det inte krävs lika stora säkringar, men då minskar bilens tillgänglighet m.m.

Ett ganska vanligt elabonnemang för en hel bostadsrättsförening är 80A 3-faser.

Vanligt elabonnemang för en villa är 20-25A 3-faser.

Vanligt elabonnemang för en lägenhet är 16A 3-faser.

Med denna enkla kunskap kan vi se att våra elabonnemang inte räcker till.

Detta är vad endast en elbil kan ställa till med, hur blir det när alla ska ladda sina elbilar på parkeringen hemma?

Enligt politikerna ska alla vara med och betala/subventionera bränslet till elbilar/elfordon som inte ens är miljövänliga. Politikerna utnyttjar den allmänna okunskapen inom elförsörjning (säger vi inget så märker de ingenting förrän det är för sent).
[länk]
Du räknar helt galet. Till att börja med betalar du inte för någon el i ditt nätabbonemang.

Jag kan ta mig som exempel. Jag kör 10mil om dagen, vilket är mer än de flesta. En elbil drar ca 2kWh/mil. Om jag är hemma 12h per dygn med med för det en fasström på 2,4A. Det är med andra ord inte i närheten av de siffror du kommer fram till.
 
hsd
D Daniel 109 skrev:
Du räknar helt galet. Till att börja med betalar du inte för någon el i ditt nätabbonemang.

Jag kan ta mig som exempel. Jag kör 10mil om dagen, vilket är mer än de flesta. En elbil drar ca 2kWh/mil. Om jag är hemma 12h per dygn med med för det en fasström på 2,4A. Det är med andra ord inte i närheten av de siffror du kommer fram till.
Kul om Du hade läst länken, där finns hela uträkningen
 
Nej, det finns ingen beräkning. Däremot var det en hel del kommentarer som påpekade samma fel där.
 
D Daniel 109 skrev:
Till att börja med betalar du inte för någon el i ditt nätabbonemang.
Jag gör det...
 
Nej, det gör du inte. Nätbolag får inte sälja el.
 
Nej, dom kallar det 'överföringsavgift', men man betalar per förbrukad kWh.
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Det är ju bara att titta på folk i den här tråden, som jag gissar ser sig som insatta efter som de debatterar ämnet. Men ändå inte kan skilja på effekt och energi.
Det beror delvis på att elbranschen har krånglat till enheterna. Standardenheten för energi är Joule. Ur den har man härlett standardenheten Watt med hjälp av standardenheten Sekund för tid. I stället för att använda standardenheten för energi har energibranschen definierat en egen enhet för energi genom en långsökt baklängeshärledning från effekt med hjälp av tidsenheten Timme. Det blir inte heller bättre för att folk som pratar om energi inte ens orkar säga Watttimme utan säger Watt och antar att den som lyssnar ska förstå av sammanhanget.

Lagstifta om att energi ska anges enbart i Joule på mätarna, räkningarna och prislistorna!
 
Man försökte gå över till joule på livsmedel. Men det gick ju inte så bra.

De som pratar om watt när det gäller energi är de som inte har koll. Jag skulle tro att folk skulle ha ännu svårare att fatta om man bytte ut watttimmar mot joule.
 
C
Vad menar du? Det står i joule på alla livsmedelspaket.

Jag tror tvärtom att det är svårare att förväxla joule med watt än watttimmar med watt.
 
Det är intressant att läsa vad alla skriver om att elbilar är problemet, samt att solceller och att kärnkraften är lösningen på det.

Problemet är inte att effekten inte finns, skulle vi inte producera så köper vi in från grannländer när de topparna kommer.
Det som är problemet är att stam och regionnätet är överbelastat in till storstäderna, när det produceras el centralt så minskar överföringen på ledningarna in till städerna, produceras all el utanför så måste det ju föras in i staden genom överliggande nät. Nätbolagen har en skyldighet att ansluta nya kunder i lokalnätet och det går snabbare att bygga ut. Men lokalnätet matas av ett överliggande nät, detta är det som tar tid att bygga och få tillstånd till.

Se det som att motorvägen in till städerna är idag tvåfilig, men ju mer trafiken in till stan ökar desto mer är trycket på dessa filer. Om hälften av denna trafiken stannade kvar inne i staden och inte åkte ut så hade trafiken på motorvägen in minskat med.
 
MultiMan
Ibland hör det ihop som med nerläggningen av Barsebäck. 1200 MW borta i ett slag, liggandes precis i närheten av storförbrukare med korta vägar för matningen. Detta trots att man byggde stora stenmagasin som skulle klara av att filtrera utsläppen även vid en osannolik härdsmälta. De andra problem som fanns hade utan vidare gått att lösa om viljan funnits, men som vanligt tog osaklighet, rädsla och i detta fallet opinionstryck från danskarna överhanden.
 
  • Gilla
erkka och 3 till
  • Laddar…
Men nu handlade det här om brister i transmissionen till expansiva storstäder. Det har inget med Barsebäck att göra.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.