Misstänker att det är den här filmen.
Jag tycker att argumenten haltar lite, alternativet att lagen är dålig och att man faktiskt kan genomföra styckning på styckning utan bygglov avfärdas exempelvis i mitt tycke lite för lätt. Likaså har de ett konstigt resonemang i slutet om när man får bygga ett nytt Attefallshus om det första styckas av.

Ett par filmer till och lite annat smått och gott finns här: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ementbyggnad-max-25-m-sa-kallat-attefallshus/
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Mariahansson71 Mariahansson71 skrev:
Vad tror du om villavagn i väntan på att få bygga?
Får man bo så?
Om du skaffar bygglov så får du bo i hus eller i vagn, det har ingen betydelse att det är hjul på huset, du behöver ändå bygglov
 
jlind74 jlind74 skrev:
Jag har en följdfråga.

Om en fastighet styckas av så enbart attefallshuset blir på den nya fastigheten, vad händer då? I lagtexten står att attefallshuset i sig inte kan vara skäl för avstyckning men avsikten med avstyckningen kan ju vara att bygga en ny huvudbyggnad. Men i detta exempel får man ju en komplementbyggnad innan en huvudbyggnad kommer på plats.
Skulle säga att det är orimligt av LM att genomföra en avstyckning utan ett bygglov på attefallshuset. Annars blir det planstridigt (förmodat). LM samråder med byggnadsnämnden i frågan så de lär väl säga just det.
 
Ja, att man vill bygga Attefallshus på Attefallshus på Attefallshus förefaller osannolikt. Får man stycka av en ny fastighet kan man nog också få bygglov på den.
 
  • Gilla
Olivia0001
  • Laddar…
Ja varför
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, att man vill bygga Attefallshus på Attefallshus på Attefallshus förefaller osannolikt. Får man stycka av en ny fastighet kan man nog också få bygglov på den.
Ja det är lite hysteri kring Attefallshusen, ofta är det inte speciellt mycket krångligare att ansöka om bygglov. Enligt bygglovshandläggare jag pratat med är det väldigt vanligt att folk söker startbesked för Attefallsbostäder helt i onödan, när de egentligen kunde byggt en friggebod eller detaljplan redan medger att ytterligare byggnader kan byggas på fastigheten.
 
  • Gilla
Olivia0001
  • Laddar…
Kan nämna att vi bygger vårt Attefallshus (komplementbostadshus) på annan fastighet än vad huvudbyggnaden ligger på. Det är alltså separata men angränsande fastigheter. Helt OK enligt kommunen.
 
  • Gilla
Olivia0001
  • Laddar…
Låter som väldigt speciella omständigheter. Av PBL framgår det att det måste vara på samma tomt, vilket iofs inte är detsamma som fastighet.
 
ginnfilt ginnfilt skrev:
Kan nämna att vi bygger vårt Attefallshus (komplementbostadshus) på annan fastighet än vad huvudbyggnaden ligger på. Det är alltså separata men angränsande fastigheter. Helt OK enligt kommunen.
Det låter som en tveksamt snäll tolkning från kommunen. Risk att det skulle bli problem om någon får för sig att anmäla det som svartbygge.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Låter som väldigt speciella omständigheter. Av PBL framgår det att det måste vara på samma tomt, vilket iofs inte är detsamma som fastighet.
Precis, samma "tomt" är det, men olika fastigheter.

Inget som är aktuellt men jag kan undra vad som skulle "hända" om vi skulle sälja fastigheten som Attefallaren står på... Samtidigt svårt i praktiken då husen nyttjar samma avlopp (pumpbrunn) och vatten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.