Hej, kille här som inte kan något om motorer. Jag köpte en Makita PLM4628N idag, tog hem den, fyllde på olja och bensin (köpte rätt sort i butiken). Jag började klippa gräsmattan och stängde av den ett par gånger. När jag kort inpå skulle starta den tredje gången igen så är den tvärdöd. Försökt i en timme att få liv i den.

Har ni något förslag på vad jag gör för fel?
 
Skruva ur tändstiftet och kolla om det är blött. Sätt fast stiftet i tändhatten och lägg/håll den gängade delen mot metallen i topplocket och dra försiktigt i snöret och se om det är någon gnista (kan behöva en medhjälpare om det är dödmansgrepp och grejer som måste hållas in för att motorn ska gå).
 
Har du testat att pumpa fram bränsle till motorn? Brukar stå att man ska pumpa 3-4ggr
 
  • En gräsklippare från Makita med markerad bränslepump, vilket antyder att man ska pumpa för start.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla så att vajern till dödmansgreppet sitter kvar och sen kollar du gasvajern.
 
Har makita en egen motor eller är det en B&S, Honda eller annat märke?
 
useless useless skrev:
Skruva ur tändstiftet och kolla om det är blött. Sätt fast stiftet i tändhatten och lägg/håll den gängade delen mot metallen i topplocket och dra försiktigt i snöret och se om det är någon gnista (kan behöva en medhjälpare om det är dödmansgrepp och grejer som måste hållas in för att motorn ska gå).
Försökte mig på detta. Lyckades inte få till någon gnista från tändstiftet. Måste den ha kontakt med metall för att det ska gnista eller kan man se direkt på tandstiftet om den funkar eller inte?
 
L Lutte skrev:
Kolla så att vajern till dödmansgreppet sitter kvar och sen kollar du gasvajern.
Båda ser ut att göra sitt när jag tittar efter
 
MPG1 r00ts skrev:
Försökte mig på detta. Lyckades inte få till någon gnista från tändstiftet. Måste den ha kontakt med metall för att det ska gnista eller kan man se direkt på tandstiftet om den funkar eller inte?
Ja, den gängade delen måste ha kontakt med metall och tändhatten måste sitta på.
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Har du testat att pumpa fram bränsle till motorn? Brukar stå att man ska pumpa 3-4ggr
Det gör jag. Det jag reagerar på är att den känns annorlunda än på min utombordare. Det hörs eller känns inte som att det flödar bränsle. På utombordaren blir den stum efter 3-5 tryck. Här känns det inte som att det händer något.
 
Du har inte missat att öppna bränslekranen?
 
useless useless skrev:
Ja, den gängade delen måste ha kontakt med metall och tändhatten måste sitta på.
Okej! Får prova igen så jag är säker på kontakt med metallen.
 
Var tändstiftet blött eller torrt när du skruvade ut det?
 
snustorrt. försökte igen. kan inte få till gnista på något vis när jag sätter den gängade delen mot metall
 
Håller du in dödmansgreppet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.