Hej.

Jag ska installera ett minireningsverk ca 50m från huset och då kommer jag sätter en utomhusgodkänd normcentral precis brevid med skydd runt. Elmatningen kommer från huset med en kabel på 5x2,5 godkänd jordkabel som ligger i markrör. Säkrar vid huset med 16amp.
Fråga 1: får jag själva bygga ihop normcentralen och sedan få den godkänd av en elektriker?

Fråga 2: räcker en 5x2,5 kabel för att mata ev ett 3fasuttag och två 230 i normcentralen?Minireningsverket drar inte mycket ström.

Tacksam för feedback
 
Hur lång sträcka gäller det? Vet du något om förimpedansen från elnätet (ligger huset långt ifrån närmaste transformatorstation?).

Formellt får du inte bygga ihop centralen.

Gör du det ändå, så kolla först med elektrikern hur han vill ha den gjord. Annars är risken stor att ingen elektriker befattar sig med den.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tommib
H hempularen skrev:
Formellt får du inte bygga ihop centralen.
Jag håller inte med om det. Det är bara elinstallationsarbete som är reglerat i lag. Att bygga en central som inte ansluts är helt ok. Det skulle lika gärna kunna röra sig om ett styrskåp till en maskin, t.ex ett minireningsverk :) Elektrikern som ansluter det hela måste dock acceptera det, vilket kan vara stökigare praktiskt, som du skriver.

Normalt är det olämpligt att blanda grupper på det sättet men om du sätter en central där blir det en undercentral som kan ha egna grupper. Det är ok men inte nödvändigtvis så snyggt, det beror lite på förutsättningarna.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Då kommer man in på hårklyverier. Man får bygga elapparater själv. Därmed skulle man möjligen kunna få bygga en central själv. Men om "bygga" inkluderar att skruva upp den på väggen, med syfte att den skall ingå i en elinstallation. Då blir det lite samma sak som att lägga elrör som är avsedda att ingå i en elinstallation, det får man inte heller göra.

Jag ser inte riktigt vitsen med att bygga ihop centralen själv, det gör elektrikern på 10 minuter. Klicka dit ett antal säkringar, jordfelsbrytare och huvudbrytare på skenorna. Klämma dit en trefasskena.
 
tommib
Ja, det är hårklyverier och jag ska villigt erkänna att jag inte vet var gränsen går. Personligen skulle jag nog dra den vid att montera centralen på väggen men jag kan inte förklara varför.
Man sparar troligen inte så mycket tid heller.
 
Det är helt tillåtet att skruva ihop centralen med hur mycket jox som helst, men de där sista 5 trådarna, nä. De måste vara en behörig till.

Jo, jag bygger skåp men får inte ansluta.

Protte
 
Tack för all feedback
 
Tror det kan bli svårt att få någon elektriker att "godkänna" det du gjort själv, om du inte är väldigt god vän. Nu vet jag inte hur du menar med bygga ihop centralen. Tänkte du sätta fast komponenterna på skenan, eller även sätta dit fasskena, nolla från ev jordfelsbrytare etc?

Jag skulle köpa komponenterna och låta elektrikern bygga ihop den själv. Det tar inte särskilt lång tid att bygga ihop en liten kapsling.

Rent generellt är det svårt att få någon elektriker att "godkänna" någonting överhuvudtaget då denne tar över ansvaret för installationen i framtiden, och det tar säkert mer tid att kolla och dubbelkolla hur du gjort än det tar att göra det själv direkt. Tackar själv alltid nej till sådana jobb.
 
Som elektriker kan jag kolla om ett jobb är rätt utfört men inte ge nått godkännande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.